Italia, după trei ani! Matteo Trentin a obținut prima victorie din carieră chiar în Turul Franței!
Matteo Trentin (Omega Pharma-Quick Step) și-a trecut în cont prima victorie din cariera sa profesionistă, după ce s-a impus azi în etapa a 14-a din Turul Franței, sprintând în fața lui Michael Albasini (Orica-GreenEdge) și a lui Andrew Talansky (Garmin-Sharp)
*Trentin a oprit o secetă de trei ani și 72 de etape a italienilor în Marea Buclă
*Italianul a făcut parte dintr-o evadare de 18 oameni, care i-a conținut și pe Jose Joaquin Rojas, Michael Albasini sau Tejay van Garderen
*Mâine, rutierii vor trebui să urce pe Mont Ventoux
Ecourile manșei a 13-a nu se stinseseră când rutierii se pregăteau de plecarea din Saint-Pourcain-sur-Sioule. Nici nu aveau cum să se termine, mai ales că liderul Turului, Chris Froome (Sky), fusese prins pe picior greșit de mutarea lui Alberto Contador (Saxo-Tinkoff) și a echipei sale. Britanicul a pierdut 1 minut și 8 secunde în fața lui Contador și a lui Mollema, iar toată lumea vorbea despre decizia lui Contador și a locotenenților Rogers și Roche de a apăsa pe accelerație în finalul manșei de vineri. Însă cum în față pe rutieri îi aștepta o etapă valonată, cu șapte puncte de cățărare, atenția s-a îndreptat repede spre manșa cu final la Lyon.
Zeci de mii de spectatori au fost prezenți pe străzi pentru a-i încuraja azi pe rutieri
18 evadați pentru șapte cățărări
Surprinzător, în ciuda faptului că numeroși cicliști au declarat că etapa de vineri a fost una dintre cele mai grele pe care le-au rulat în Le Tour, manșa de azi a început în același ritm. O evadare s-a format cu greu, în mai multe „reprize”. Dar cei 18 oameni care s-au „lipit” în față au avut experiența necesară pentru a depărta plutonul secundă cu secundă. Din grupul de frunte n-au lipsit sprinteri sau rutieri care cochetează cu viteza (Jose Joaquin Rojas – Movistar, Matteo Trentin – Omega Pharma-Quick Step), cățărători valoroși (Tejay van Garderen – BMC, Andrew Talansky – Garmin-Sharp), rutieri care se descurcă de minune în evadări (Jens Voigt și Jan Bakelants – RadioShack-Leopard, Lars Ytting Bak – Lotto-Belisol, Michael Albasini – Orica-GreenEdge, Blel Kadri – AG2R-La Mondiale sau Arthur Vichot (FDJ) sau simpli rouleuri: Marcus Burghardt (BMC), Imanol Erviti (Movistar), Cyril Gautier (Europcar), Egoitz Garcia (Cofidis), David Millar (Garmin-Sharp), Pavel Brutt (Katiușa), Simon Geschke (Argos-Shimano), Julien Simon (Sojasun).
Sky a spus „stop” încercărilor plutonului de a îi prinde pe cei 18 evadați
Sky a oprit plutonul la kilometrul 90
Dar evadarea a fost una atipică! Pentru că nu și-a atins punctul de maxim imediat, având în vedere că în pluton Euskaltel-Euskadi și Lampre-Merida au dus o trenă infernală, care a ținut ecartul între 40 și 50 de secunde. Asta până la kilometrul 90, când Sky a venit în fruntea plutonului și a pus capăt urmăririi. De aici, distanța s-a mărit, iar cei 18 s-au distanțat în învingători. Iar cu Rojas în evadare, era clar că vor exista tatonări în ultimii 20 de kilometri pentru ca învingătorul să fie ales. Cea mai clară mutare a venit din partea lui Julien Simon (Sojasun), care a atacat pe Cote de la Croix Rousse, ultima cățărare a zilei. Francezul a rezistat singur aproape zece kilometri, dar nu a mai avut picioare pentru ultimii 1500 de metri.
Lui Trentin nu i-a venit să creadă că a obținut prima victorie la profesioniști chiar în Turul Franței
Italia, din nou la putere
Iar sprintul a fost inevitabil. În condițiile în care Burghardt și Albasini au tras puternic pentru a-l prinde pe Simon, cei doi păreau favoriți. Dar Rojas i-a readus pe alți șapte oameni în mixul pentru victorie, trăgând puternic după cei trei lideri. De nicăieri a apărut Trentin, care a declanșat un sprint furibund, dovadă că și-a meritat locul în trenulețul lui Mark Cavendish. Iar italianul l-a învins în ultimii 50 de metri pe Albasini, reușind să-și treacă în palmares prima victorie din carieră la profesioniști. A fost, de altfel, și prima victorie italiană după trei ani în Le Tour, ultimul rutier din Cizmă care s-a impus într-o etapă din Marea Buclă fiind Alessandro Petacchi în 2010.
Froome cunoaște pantele lui Mont Ventoux, antrenându-se pe muntele din Provence în primăvară
Mâine urmează „Gigantul din Provence”
După ce etapele de ieri și de azi au adus scenarii destul de surprinzătoare, mâine e clar că rutierii care țintesc ierarhia generală se vor bate pe Mont Ventoux. Este o cățărare incredibil de dificilă, un test de putere și rezistență, în care doar cei care s-au pregătit pot să reziste. „Uriașul din Provence” are 20,2 kilometri și o rampă medie de 7,5% și a produs dificultăți pentru mulți cicliști. Ba chiar unul dintre cei mai buni cicliști britanici din istorie, Tom Simpson, a decedat în 1967, din cauza deshidratării și a amfetaminelor. „Se vor face diferențe mari. Plutonul a muncit mult, iar acum cei care au tras tare vor plăti”, a spus Froome după finalul etapei de azi.
Etapa 15: Infernul „chel” (duminică, 14 iulie, Givors – Mont Ventoux, 242,5 km)
Mont Ventoux a fost întotdeauna o atracție pentru suporterii Turului Franței. Particularitatea ascensiunii de 20,8 km, cu o rampă medie de 7,5% este peisajul selenar oferit de bolovanii albi și de lipsa vegetației. Totul datorită mistralului, vântului care a suflat în trecut și cu 320 km/h pe crestele Muntelui „Chel”! „Gigantul din Provence” i-a fascinat încă de acum un secol pe cicliști, în ciuda dificultății sale. Primul rutier care l-a cucerit a fost Jacques Gabriel în 1907, care a terminat ascensiunea în aproape două ore și jumătate. Progresele au făcut ca acum Muntele „Chel” să fie urcat în doar o oră de către specialiștii cățărărilor. Însă pe lângă peisaj și istorie, muntele din Provence are și o istorie tragică. În 1967, britanicul Tom Simpson a murit pe pantele sale, după ce a căzut de pe bicicletă din cauza căldurii. Nici cocktailul de amfetamine cu alcool luat în seara precedentă de britanic nu a ajutat. Însă de atunci, pe Ventoux nu s-a mai înregistrat niciun deces într-o cursă profesionistă, muntele fiind cucerit atât de cățărători redutabili, precum Eddy Merckx, Marco Pantani sau Richard Virenque, cât și de rutieri mai puțini cunoscuți precum Eros Poli sau Richard Virenque. Ales de organizatori să onoreze ziua națională a Franței, Muntele „Chel” își va lua, cu siguranță, tributul și în acest an.
Favoriți: Chris Froome, Alberto Contador, Joaquim Rodriguez
Jokeri: Thibaut Pinot, Pierre Rolland
Clasament etapă:
Clasament general: