Profesorul Cancellara l-a învins pe elevul Sagan!** Elvețianul s-a impus a doua oară în carieră în Turul Flandrei
Cu o cursă tactică perfectă, în care a atacat exact când a trebuit și a profitat de slăbiciunile adversarilor, Fabian Cancellara a câștigat azi a 97-a ediție a Turului Flandrei. Elvețianul s-a impus pentru a doua oară în carieră într-una dintre cele mai importante clasice din calendarul plutonului profesionist, după victoria din 2010.
Boonen, prima victimă
Teoretic, cel puțin primii 100 de kilometri ai oricărei curse clasice ar trebui să fie liniștiți. Chiar și în Turul Flandrei sau în Paris-Roubaix, clasice dificile, în care dealurile abrupte sau pasajele de piatră cubică diminuează forțele rutierilor metru cu metru, pedală cu pedală. Asta în ciuda dorinței favoriților de a sta în fața plutonului pentru a fi feriți de căzături sau alte probleme. Însă azi, lucrurile au stat total diferit. Din cauza dorinței unor rutieri de a evada, plutonul a rulat destul de repede în primele momente ale cursei, după startul dat din centrul orașului Bruges. Iar la kilometrul 20 s-a produs prima căzătură.
Sursă foto: www.photopress.be
Victimă? Chiar Tom Boonen (Omega Pharma-Quick Step), câștigătorul ediției de anul trecut a Turului Flandrei și campionul Belgiei, favoritul spectatorilor aflați pe margine. A fost concluzia unui sezon mizerabil de primăvară pentru „Tommeke”, care a fost aproape să își piardă unul dintre brațe, după o infecție, și care a avut probleme la genunchi după o căzătură vinerea trecută, în Marele Premiu E3. Și un avertisment puternic pentru favoriții Fabian Cancellara (RadioShack-Leopard) și Peter Sagan (Cannondale), mai ales că elvețianul părăsea Turul Flandrei în 2012 cu o fractură de claviculă după o asemenea căzătură.
Plutonul nu i-a lăsat pe evadați să miște
După abandonul lui Boonen, plutonul a moțăit pentru puțin timp, suficient ca șase rutieri să evadeze și să pună trei minute și jumătate între ei și favoriți. Însă numele evadaților, etse Bol (Blanco), Jacob Rathe (Garmin-Sharp), Tosh van der Sande (Lotto Belisol), Michael Morkov (Team Saxo-Tinkoff), Tim De Troyer (Accent Jobs-Wanty), Kevin Claeys (Crelon-Euphony) și Laurens de Vreese (Topsport Vlaanderen) garanta, practic, o nouă evadare. Care a venit exact pe ascensiunea lui Molenberg, cu 122 de kilometri înainte de final. Surprinzător, la inițiativa unuia dintre cei mai buni sprinteri din pluton, Andre Greipel (Lotto Belisol). „Gorila” a fost urmată de Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quick Step), Maarten Tjallingii (Blanco) și de coechiperul Marcel Sieberg (Lotto Belisol), care au realizat joncțiunea. Totuși, plutonul condus de Europcar și RadioShack-Leopard nu i-a lăsat pe fugari să se distanțeze, diferența jonglând între 30 de secunde și un minut și jumătate, crescând în momentul în care echipele din frunte și-au dat seama că este prea periculos ca evadații să fie prinși cu 60-70 de kilometri înainte de final.
Fabian Cancellara a fost în permanență supravegheat de Peter Sagan pe parcursul acestei ediții a Turului Flandrei
Fără atacuri importante din pluton
Greul a început pe Koppenberg. Pe un deal pavat de doar 600 de metri, dar cu o rampă maximă de 22%, rutierii n-au mai avut forța să împingă pedalele. Practic, cei din spatele plutonului au fost prinși într-o capcană de netrecut după ce la mijloc câțiva cicliști n-au mai putut înainta din cauza rampei și au luat dealul la pas până când „dopul” format s-a disipat. Totuși, în ciuda acestor mici probleme, rutierii au continuat să pedaleze în viteză, pentru unul dintre cele mai rapide Tururi ale Flandrei din istoria de 100 de ani a competiției. Însă nici pe a doua trecere peste Oude Kwaremont, nici pe Paterberg, dealul cu rampă maximă de 20,5%, sita nu a cernut. Cancellara, Sagan și ceilalți favoriți s-au mulțumit să se urmărească reciproc, iar atacurile atât de așteptate nu au venit. Asta în timp ce în față Michal Kwiatkowski (Omega Pharma – Quick-Step) și Mirko Selvaggi (Vacansoleil-DCM) au fost ajunși de un alt grup, format din Jurgen Roelandts (Lotto Belisol), Yoann Ofredo (FDJ), Sebastian Hinault (IAM) și Sebastien Turgot (Europcar) chiar înainte de ultima trecere peste Oude Kwaremont și Paterberg.
A atacat la momentul potrivit
Situația s-a schimbat în doar câteva sute de metri, la ultima trecere peste Oude Kwaremont! În față, Jurgen Roelandts a rămas singur, în timp ce în pluton Cancellara a atacat. Forța devastatoare a atacului lui „Spartacus” a pulverizat plutonul, iar în roata elvețianului a putut să se țină doar Peter Sagan. Practic, pe cel mai dur deal din Turul Flandrei, cei doi favoriți i-au lăsat în spate pe toți ceilalți cicliști după doar câteva pedale puternice. Iar când fugarii păreau să fie prinși, Fabian Cancellara a dat din nou dovada că este unul dintre cei mai mari cicliști de curse clasice din istorie. Pe doar 100 de metri în cățărare pe Paterberg, la doar 14 kilometri înainte de finalul de la Oudenaarde, elvețianul de la RadioShack-Leopard i-a luat șase secunde lui Sagan, care s-au transformat în 26 de secunde în doar trei kilometri. Adică suficient pentru a-și trece în cont cea de-a doua victorie în Turul Flandrei, după cea reușită în 2010. Într-o manieră de o finețe remarcabilă, un atac exact în momentul potrivit, profitând de slăbiciunea lui Sagan pe dealurile pavate. Lupta pentru locul secund a căzut, practic, în derizoriu. La fel ca în Milano-Sanremo, Sagan a terminat pe locul secund, câștigând fără probleme sprintul cu Roelandts. A fost al patrulea loc doi pentru slovacul de 23 de ani, după cele obținute în Strade Bianche, Marele Premiu E3 și Milano-Sanremo.
Clasament final:
1. Fabian Cancellara (RadioShack-Leopard)
2. Peter Sagan (Cannondale) la 1m26s
3. Jurgen Roelandts (Lotto Belisol) la 1m28s
4. Alexander Kristoff (Katiușa) la 1m38s
5. Mathieu Ladagnous (FDJ)
6. Heinrich Haussler (IAM Cycling)
7. Greg van Avermaet (BMC Racing Team)
8. Sebastien Turgot (Europcar)
9. John Degenkolb (Argos-Shimano)
10. Sebastian Langeveld (GreenEdge)
Cine e Fabian Cancellara?
-Are 32 de ani
-Primul său sezon în plutonul profesionist a fost în 2001, la echipa Mapei.
-A stat doi ani la Mapei, evoluând apoi pentru Fassa Bortolo (2003-2005), CSC (2006-2010) și Leopard (din 2010)
-Este cvadruplu campion mondial la contratimp (2006, 2007, 2009, 2010)
-Are 8 victorii de etapă în Turul Franței și 4 în Turul Spaniei
-A câștigat de două ori Turul Flandrei (2010, 2013), de două ori Paris-Roubaix (2006, 2010), Milano-Sanremo (2008), de trei ori Marele Premiu E3 (2010, 2011, 2013) și Strade Bianche (2008, 2012), Turul Elveției (2008) și Tirreno-Adriatico (2008)
În 2012, când Boonen a câștigat Turul Flandrei, Cancellara era unul dintre marii favoriți ai cursei. Cu 60 de kilometri înainte de finalul cursei, elvețianul a căzut, suferind o fractură de claviculă