Scandal uriaș în Giro. Managerul echipei fostului lider amenință cu tribunalul. Care a fost mesajul care a dat peste cap etapa regină a Turului Italiei

Scandal uriaș în Giro. Managerul echipei fostului lider amenință cu tribunalul. Care a fost mesajul care a dat peste cap etapa regină a Turului Italiei
  • Publicat:
  • Actualizat:

Nairo Quintana (Movistar) a devenit noul lider în Giro, după ce a câștigat marți etapa a 16-a a competiției, cu final la Val Martello. Avantajul columbianului a fost construit, în bună parte, pe coborârea de pe Stelvio, despre care mulți rutieri au crezut că a fost neutralizată. Se vorbește despre avocați, judecată, siguranța rutierilor și mai puțin despre ciclism. Ce va urma în Giro? 

  • Unii directori sportivi au auzit mesajul care anunța neutralizarea coborârii de pe Stelvio, alții susțin că Radio Corsa a informat doar periculozitatea coborârii
  • Pe coborârea de pe Stelvio, rutierii au fost în pericol de hipotermie. Mulți, mai ales favoriții, s-au oprit pentru a se îmbrăca bine. Atacul lui Quintana i-a prins pe nepregătite
  • Patrick Lefevere, managerul echipei Omega Pharma-Quick Step, la care rulează fostul lider, Rigoberto Uran, a vorbit cu avocații echipei pentru a da organizatorii în judecată

Anul trecut, vremea nefavorabilă – a se citi ninsoarea puternică – a anulat parcursul inițial al etapei a 19-a din Giro, care trebuia să îi poarte pe rutieri peste Passo Gavia și Passo Stelvio, ascensiuni situate la peste 2500 de metri deasupra nivelului mării. Însă organizatorii Turului Italiei nu s-au lăsat convinși de vremea care a făcut cele două ascensiuni mitice impracticabile în condiții de siguranță și au desenat o etapă identică și în 2014. Pe hârtie, cei 4300 de metri diferență de altitudine trebuiau să provoace un adevărat regal sportiv și să tranșeze lupta pentru victoria finală, separând clar cei mai buni cățărători din pluton. Iar etapa a 16-a din Giro și-a atins scopul, măcar din punct de vedere sportiv. Nairo Quintana (Movistar) a recuperat întreg handicapul de 2 minute și 40 de secunde care îl despărțea de conaționalul Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step), ba chiar a reușit să pună între el și Uran încă 1 minut și 41 de secunde, devenind favorit la câștigarea competiției.


În 1961, Charly Gaul a trecut pe Stelvio pe lângă nămeți uriași, mult mai mari decât în acest an

Modernizarea ciclismului: chin în HD

Însă cu ce preț? Chiar în timpul cursei, fanii ciclismului postau pe Twitter poze cu luxemburghezul Charly Gaul urcând pe Stelvio în urmă cu 53 de ani. Peisajul era și mai dur decât în acest an. Nămeții care încadrau breteaua de șosea care nu avea mai mult de 2 metri în lățime erau aproape dubli față de cei pe lângă care au trecut rutierii marți. Iar spre deosebire de rutierii ediției 2014 a Giro, Gaul nu a purtat cască nici pe ascensiunea legendarului munte, nici pe coborâre. Mesajul părea să fie clar: „Omul ăsta cum putea să urce în 1961 fără a se plânge? Toți rutierii de acum sunt niște fricoși”.  Însă reacțiile actualilor profesioniști care nu participau la Giro erau clare și la unison: „Cursa trebuie oprită, eu nu am mai văzut așa ceva!”. E vorba despre rutieri importanți, precum Jan Bakelants, câștigător de etapă în Turul Franței 2013, Matteo Tosatto sau Greg Henderson, toți cu experiență în ceea ce privește ascensiunile dificile din cele trei Mari Tururi. Completați de Bernhard Eisel (Sky), liderul sindicatului plutonului din acest Giro, un austriac cu experiență, care a terminat 12 Mari Tururi (10 Le Tour și 2 Giro): „Niciunuia dintre noi nu îi e frică să lupte, să dea totul pe șosea.  Dar când e vorba despre una dintre cele mai stupide cățărări și cele mai abrupte din lume… Poate că era frumos în urmă cu 20 de ani, dar ciclismul s-a modernizat. E ca și cum toată lumea vrea cel mai bun televizor. Acum pot să ne vadă cum stăm pe margine să ne încălzim în HD”.

Eisel a sosit în etapa cu final la Val Martello pe locul 66, în primul „autobuz”, la 39 de minute și 33 de secunde de Nairo Quintana, câștigătorul etapei. Asta după ce timp de 139 de kilometri, Eisel a fost izolat într-un grup de aproape 50 de rutieri, care a făcut tot posibilul să nu piardă mai mult de 45 de minute față de Quintana, altfel riscând excluderea din cauza faptului că a venit după mașina mătură. Diferența uriașă s-a făcut, în mare parte, pe Stelvio, „una din cele mai stupide cățărări” din circuitul profesionist, așa cum a descris-o Eisel. De fapt, momentul care a aruncat întregul Giro într-un haos de nedescris. În timpul ascensiunii de 21,7 kilometri, rutierii au înaintat, la început, printr-o ceață deasă, care s-a transformat mai întâi în burniță, apoi în ploaie, și apoi, spre vârf, în ninsoare puternică. A fost și momentul decisiv al cursei. Pentru că organizatorii s-au temut ca pe coborârea la fel de abruptă și de umedă să nu existe victime. „În orice alt sport, organizatorii s-ar gândi că există posibilitatea unui deces. În orice alt sport, ei s-ar gândi la noi sau măcar la materialul de concurs, care e scump. Aici, nu! Putem să schimbăm 15 biciclete stricate, putem să ne îmbolnăvim… Ei ne spun că trebuie să mergem”, a comentat Eisel la finalul cursei.


Acestea sunt mesajele de pe contul oficial de Twitter al Giro care au stârnit haos în pluton, dar și în mintea telespectatorilor

Mesajul buclucaș de pe Twitter

Nemulțumirea lui Eisel e simțită de tot plutonul participant. De fapt, aproape tot plutonul, în afară de două echipe: Movistar și Europcar. Însă ce s-a întâmplat pe Stelvio? Ploaia transformată în ninsoare i-a speriat serios pe organizatori, care, inițial, au anunțat pe contul de Twitter următorul mesaj: „Coborârea de pe Stelvio este neutralizată din cauza căderilor de zăpadă”. Peste jumătate de oră, când rutierii se lansaseră deja pe lunga coborâre, de circa 30 de kilometri, contul oficial al Giro a revenit, anunțând o „Eroare de comunicare: coborârea de pe Stelvio nu a fost neutralizată”. În tot acest timp, mesajul inițial, între timp șters de responsabilii cu Social Media ai Giro, devenise viral, atât în rândul fanilor, cât și al directorilor sportivi în mașinile echipelor participante. Însă, teoretic, singurul mediu de comunicare oficial al caravanei este Radio Corsa, un radio pe frecvența căruia comută toți directorii sportivi. Tot în teorie, cursa ar fi fost neutralizată doar în cazul în care un steag roșu ar fi fost arătat pe motocicletele din cursă, pentru a-i informa pe rutieri că respectiva motocicletă dictează ritmul și să nu atace. Ce s-a întâmplat însă în practică? Nairo Quintana (Movistar), însoțit de Pierre Rolland (Europcar) și Ryder Hesjedal (Garmin-Sharp), alături de alți trei rutieri, au atacat, și i-au lăsat pe ceilalți favoriți la aproape 2 minute în spate la finalul coborârii de pe Stelvio.


Fotograful Jered Gruber a surprins motocicleta cu steag roșu care a fost în fața lui Rolland și a lui Quintana

Nu a fost cazul neutralizării coborârii nici măcar o singură secundă. Mesajul nostru transmis pe Radio Corsa a fost de atenționare asupra primejdiilor care îi așteptau pe rutieri pe coborâre. Am anunțat că va fi o motocicletă cu un steag roșu în fruntea plutonului pe primele pante, dar nu am pus problema neutralizării cursei”, a spus Mauro Vegni, directorul de cursă al Giro. Potrivit însă unui mesaj înregistrat pe Radio Corsa, organizatorii au transmis faptul că motocicleta cu steag roșu nu poate fi depășită, însă nu au pomenit de neutralizarea coborârii. În confuzia creată, însă, mulți dintre favoriți s-au oprit chiar în vârful lui Stelvio pentru a se îmbrăca, având în vedere diferențele de temperatură de pe coborâre, după ce veneau încălziți de pe una dintre cele mai grele ascensiuni din plutonul profesionist. O mutare greșită din partea lui Rigoberto Uran sau Rafal Majka, rutieri care au pierdut timp prețios în raport cu Quintana, care a atacat imediat după ce a văzut motocicleta din față.

Ce au înțeles însă directorii sportivi ai echipelor, adică exact oamenii care trebuie să le transmită rutierilor prin radio cele mai importante informații din cursă? „Nu a fost niciun moment de confuzie. Ne-au transmis că va fi o motocicletă care va avea un steag roșu, dar nu s-a pomenit cuvântul neutralizare”, a spus Gianni Savio, managerul lui Androni-Giocattoli. „Nu l-am fi lăsat vreo secundă pe Quintana să atace, dacă nu ar fi fost vorba despre neutralizarea coborârii”, a parat însă Patrick Lefevere, managerul lui Omega Pharma-Quick Step, echipa careîl avea pe tricoul roz în cursă, Rigoberto Uran. Tot Lefevere a anunțat că se va consulta cu un avocat și că intenționează să acționeze RCS Sport, organizatoarea Giro, în judecată. De partea lui Lefevere este și Charlie Wegelius, directorul sportiv de la Garmin-Sharp: „Aproape de vârful lui Stelvio am auzit un mesaj în care se transmitea că nu vor exista atacuri pe coborâre, întrucât va exista o motocicletă cu un steag roșu. Ryder a văzut însă că unii rutieri atacă, astfel că a riscat și el”.


După etapa câștigată pe Val Martello, Quintana a preluat și tricoul roz, de lider al clasamentului general

Quintana, fără panache?

Evident, Nairo Quintana a fost marele câștigător al situației, reușind să pună între el și grupul celorlalți favoriți aproape 1 minut și jumătate pe coborâre, care s-au transformat în 3 minute și jumătate la finalul ascensiunii de pe Val Martello. Quintana, însuși suferind de o răceală puternică, pe care a contractat-o în prima săptămână de cursă, este văzut acum drept unul dintre rutierii fără panache din pluton, întrucât atacul său a venit într-un moment de confuzie. Însă columbianul de 23 de ani s-a apărat: „Nu am atacat nicio secundă. Am văzut că Rolland și Hesjedal pleacă pe coborâre, așa că eu, împreună cu Gorka Izagirre, i-am urmărit. Ce a urmat, a văzut toată lumea”. Iar toată lumea este, acum, împărțită. A fost modul lui Quintana de a obține tricoul roz corect? Sau nu? Răspunsul e greu de oferit. Cert e doar că etapa a 16-a a Giro 2014 va naște, cu siguranță, valuri și peste ani. Ba chiar, la propunerea lui Eisel, ar putea regândi modul în care astfel de manșe, în care viața rutierilor e pusă în pericol, se desfășoară.

Adrian Costeiu / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Cel mai nou cuplu din showbiz! Ireal cu cine s-a cuplat Fulgy, fiul Clejanilor 😲
Cel mai nou cuplu din showbiz! Ireal cu cine s-a cuplat Fulgy, fiul Clejanilor 😲
Radu Drăgușin a intrat în istoria Premier League! Borna atinsă
Radu Drăgușin a intrat în istoria Premier League! Borna atinsă
Mii de euro de la stat pentru tinerii care vor deveni părinți! Ce condiții trebuie să îndeplinească
Mii de euro de la stat pentru tinerii care vor deveni părinți! Ce condiții trebuie să îndeplinească
Catalanii trec la ‘amenințări’! Starul Barcelonei care ar putea fi dat afară la finalul sezonului
Catalanii trec la ‘amenințări’! Starul Barcelonei care ar putea fi dat afară la finalul sezonului
Juri Cisotti ar fi luat decizia finală! Dorit cu insistenţă de FCSB şi Dinamo, starul Oţelului s-a decis cu ce echipă va semna
Juri Cisotti ar fi luat decizia finală! Dorit cu insistenţă de FCSB şi Dinamo, starul Oţelului s-a decis cu ce…
"Vă spun, nu pot să mă abţin". Titularul de la Rapid are ofertă de 3 milioane de euro din străinătate:…
Cuplul ANULUI în showbiz! Și-a făcut iubită mai tânără decât fiica lui și nu-și poate lua mâinile de pe ea nici pe stradă!
Cuplul ANULUI în showbiz! Și-a făcut iubită mai tânără decât fiica lui și nu-și poate lua mâinile de pe ea…
ȘOC! Victor Cornea a părăsit-o pe Andreea Bălan chiar în ziua de Crăciun. Anunțul făcut de sportiv
ȘOC! Victor Cornea a părăsit-o pe Andreea Bălan chiar în ziua de Crăciun. Anunțul făcut de sportiv
BANCUL ZILEI. Bubulina: – Bulă, te-am rugat să bați covorul. Ai făcut-o?
BANCUL ZILEI. Bubulina: – Bulă, te-am rugat să bați covorul. Ai făcut-o?
Detaliile ascunse din chitanţele Nordis prezentate de Marcel Ciolacu. În loc să stingă scandalul, a turnat gaz pe foc
Detaliile ascunse din chitanţele Nordis prezentate de Marcel Ciolacu. În loc să stingă scandalul, a turnat gaz pe foc
AMANTA care a pus pe jar familia regală a României! Prințul Carol avea de fapt...
AMANTA care a pus pe jar familia regală a României! Prințul Carol avea de fapt...
ȘOC! Soția lui Petre Daea a cerut ordin de protecție împotriva fostului ministru al Agriculturii!
ȘOC! Soția lui Petre Daea a cerut ordin de protecție împotriva fostului ministru al Agriculturii!
S-a dat ordin de la UE. Intră în vigoare din ianuarie. Devine obligatoriu în toate statele
S-a dat ordin de la UE. Intră în vigoare din ianuarie. Devine obligatoriu în toate statele
VIDEO Cristiano Ronaldo a încercat apa înghețată din Laponia. Imagini senzaționale cu celebrul fotbalist
VIDEO Cristiano Ronaldo a încercat apa înghețată din Laponia. Imagini senzaționale cu celebrul fotbalist
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Au început reducerile de iarnă: mii de jocuri la prețuri accesibile
Au început reducerile de iarnă: mii de jocuri la prețuri accesibile
Guardiola recunoaşte că Manchester City ar putea rata accesul în Liga Campionilor
Guardiola recunoaşte că Manchester City ar putea rata accesul în Liga Campionilor
Ce vehicule poți conduce în 2025 cu permis Categoria B? Aceste reguli se aplică și în spațiul Schengen?
Ce vehicule poți conduce în 2025 cu permis Categoria B? Aceste reguli se aplică și în spațiul Schengen?
Oana Roman, mesajul emoționant despre Mioara, mama ei și dorul pe care i-l poartă. Ce i-a zis fiica ei, Isa, de Crăciun
Oana Roman, mesajul emoționant despre Mioara, mama ei și dorul pe care i-l poartă. Ce i-a zis fiica ei, Isa,…
×