În trecut, Turul Franței se câștiga în primul rând abilităților rutierilor în proba de contratimp și mai puțin calităților de cățărători ale rutierilor. De la epoca marelui Eddy Merckx, poreclit „canibalul”, la decada în care Miguel Indurain a făcut legea în Le Tour sau, mai recent, la victoria lui „Sir” Bradley Wiggins, proba contra-cronometru a spulberat visul multor cățărători puri de a ajunge în galben la Paris. De când Christian Prudhomme a devenit directorul cursei, în locul celebrului Jean-Marie Leblanc, contratimpul a început să nu mai aibă un rol atât de decisiv, noua conducere a celei mai prestigioase curse cicliste din lume înțelegând că spectatorii vor să vadă mai degrabă bătălii pe munți. Cârcotașii spun că decizia lui Prudhomme nu are în vedere doar spectacolul în sine, ci și caracteristicile cicliștilor din Hexagon, cei mai mulți slabi la contratimp. Indiferent de motivele din spatele deciziei organizatorilor, anul acesta e unul cu adevărat special: doar 13,8 kilometri de contratimp individual, în chiar prima etapă, pe un plat ca în palmă.
Bătălia pentru podium se va da în cele nouă etape cu finiș în ascensiune, dar până a ajunge în Alpi și Pirinei, plutonul va trebui să treacă peste o săptămână brutală. În general prima treime a Le Tour era destinată aproape exclusiv sprinterilor, lucru care s-a schimbat din nou, astfel că cei mai rapizi din pluton vor avea doar 5-6 finaluri în care să folosească trenulețele în tot turul. În schimb, primele 7 zile se anunță extrem de grele, vremea – se anunță ploaie și vânturi laterale care prilejuiesc formarea bordurilor -, dar și etapa poreclită „Mini Paris-Roubaix”, presărată cu piatră cubică (anul trecut, într-o rundă de genul acesta s-a scris în mare parte istoria Marii Bucle, Contador și Froome fiind ghinioniștii de serviciu) putând să îi scoată pe unii dintre favoriți din calculele pentru clasamentul general. OFICIAL | Lista de start a Turului Franței. Cine îi ajută pe Contador, Froome, Nibali și Quintana
Mai jos vă prezentăm o analiză detaliată a fiecăreia din cele 21 de etape. Încercăm să preconizăm unde se vor da bătăliile decisive, care runde se pretează pentru sprinteri și când evadările pot să aibă succes.
Etapa 1: Utrecht – Utrecht, 13.8km ITT
,
Turul începe în Olanda, iar batavii au o afinitate deosebită pentru probele de contratimp în detrimentul celor de sprint. Organizatorii au decis astfel să programeze singurul contratimp individual pe străzile din Utrecht. Traseul este plat, însă foarte tehnic, astfel că se pot înregistra ecarturi cât de cât importante.
În general în prologuri sprinterii se descurcă destul de bine, fiind capabili să înregistreze viteze de top pentru mai mulți kilometri. Această rundă însă este prea lungă pentru ei, iar mulțimea virajelor va face ca victoria de etapă să se decidă între specialiștii în proba contra cronometru. Dintre favoriții la general, Froome și Van Garderen sunt cei mai avantajați.
Favoriți
***** Tony Martin
**** Tom Dumoulin
*** Fabien Cancellara, Adriano Malori, Rohan Dennis
** Michal Kwiatkowski, Tejay Van Garderen, Andrew Talansky, Rigoberto Uran, Peter Sagan, Chris Froome, Geraint Thomas, Stephen Cummings, Bob Jungels, Richie Porte, Michael Matthews, Edvald Boasson Hagen
* Vincenzo Nibali, Alberto Contador, Samuel Sanchez, Greg Van Avermaet, Rui Costa, Jean Christophe Peraud, Wilco Kelderman, Jerome Coppel, Martin Elmiger, Michael Rogers, Ramunas Navardauskas, John Degenkolb, Simon Gerrans, Jakob Fuglsang, Jonathan Castroviejo, Nelson Oliveira, Steve Morabito, Luke Durbridge
Etapa 2: Utrecht – Zelande, 166km
Sprinterii erau obișnuiți să își tragă partea leului în prima săptămână din Turul Franței. Lucrurile s-au schimbat acum, astfel că echipele lui Cavendish, Greipel sau Bouhanni vor trebui să nu lase nimic la voia întâmplării și să fructifice la maximum fiecare ocazie creată.
În teorie, etapa dintre Utrecht și Zelande este destinată unui sprint masiv, însă ploaia și vânturile laterale ar putea să creeze mari probleme. Însuși Cavendish a recunoscut acest lucru vorbind despre etapa secundă, dar totodată și-a exprimat încrederea că Etixx va ști să îl ferească de necazuri în cazul unor borduri. De altfel, Cavendish este – în absența lui Kittel – cel mai rapid om din pluton, dar dispune și de un trenuleț extrem de solid.
Fără sprinterul lui Giant (Kittel a avut un sezon mizerabil, din cauza unui virus, iar board-ul echipei nu l-a selectat pentru Marea Buclă), misiunea lui Cavendish pare mult mai ușoară în etapele plate, mai ales că un alt sprinter în mare formă – Bouhanni – a căzut la naționale și va intra în cursă cu dureri mari de umăr. Chiar și așa, Kristoff a adunat cele mai multe victorii în 2015 și pare capabil să îi pună probleme celui poreclit „The Manx Missle”.
***** Mark Cavendish
**** Alexander Kristoff
*** Nacer Bouhanni, Andre Greipel, Peter Sagan
** John Degenkolb, Edvald Boasson Hagen, Bryan Coquard
* Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar, Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Greg Van Avermaet, Michael Matthews, Simon Gerrans, Davide Cimolai
Etapa 3: Anvers – Huy, 159.5km
***** Alejandro Valverde
**** Purito Rodriguez, Daniel Martin, Michael Albasini
*** Julian Arredondo, Wilco Kelderman, Bauke Mollema
** Alberto Contador, Nairo Quintana, Jakob Fuglsang, Romain Bardet, Michael Matthews, Simon Yates, Roman Kreuziger, Michal Kwiatkowski
* Vincenzo Nibali, Chris Froome, Samuel Sanchez, Paul Martens, Rui Costa, Rafal Majka, Tony Gallopin, Warren Barguil, Ryder Hesjedal, Thibaut Pinot
Deși în lungime de doar 1,3 kilometri, Mur de Huy este un adevărat zid. Nu puțini rutieri pun piciorul jos, simțind că nu mai pot pedala
Etapa 4: Seraing – Cambrai, 223.5km
***** John Degenkolb, Peter Sagan
**** Greg Van Avermaet, Lars Boom, Fabian Cancellara
*** Martin Elmiger, Alexander Kristoff, Zdenek Stybar, Geraint Thomas, Sep Vanmarcke, Tom Dumoulin
** Vincenzo Nibali, Andre Greipel, Michael Matthews, Edvald Boasson Hagen, Simon Gerrans
* Rui Costa, Bryan Coquard, Tony Gallopin, Matthias Brändle, Rohan Dennis, Adriano Malori, Sebastian Langeveld, Tony Martin, Matteo Trentin, Jens Debuschere, Ian Stannard, Ramunas Navardauskas
Sectoarele de piatră cubică se pot transforma în adevărate coșmaruri pentru rutierii de general, care nu își permit să piardă timp și riscă
Etapa 5: Arras Communauté Urbaine – Amiens Metropole, 189.5km
După două etape extrem de dificile, plutonul va dori o zi de liniște, însă acest lucru nu va însemna că evadarea are șanse prea mari. Sprinterii au puține șanse în Le Tour 2015, astfel că Etixx, Lotto belgian, Giant sau Cofidis vor dori neapărat ca runda să se termine la sprint masiv. Traseul este destul de ondulat, însă nu există nici măcar o cățărare repertoriată, astfel că scenariul cel mai plauzibil indică o victorie a lui Cavendish&Co.
Etapa 6: Abbeville – Le Havre, 191.5km
***** Michael Matthews, Peter Sagan
**** Alexander Kristoff, John Degenkolb, Greg Van Avermaet, Simon Gerrans
*** Nacer Bouhanni, Edvald Boasson Hagen, Ramunas Navardauskas, Alejandro Valverde
** Michal Kwiatkowski, Tony Gallopin, Nathan Haas, Joaquin Rodriguez, Daniel Martin, Davide Cimolai, Andre Greipel, Tony Martin
* Bryan Coquard, Rui Costa, Wilco Kelderman, Sam Bennett, Mark Cavendish, Arnaud Demare, Martin Elmiger, Filippo Pozzato, Julian Arredondo, Tom Dumoulin
Etapa 7: Livarot – Fougères, 190.5km
Etapa 8: Rennes – Mur de Bretagne, 181.5km
**** Purito Rodriguez, Daniel Martin, Peter Sagan
*** Michael Matthews, Michal Kwiatkowski, Roman Kreuziger, Julian Arredondo, Michael Albasini
** Alberto Contador, Nairo Quintana, Jakob Fuglsang, Wilco Kelderman, Bauke Mollema, Romain Bardet, Thibaut Pinot, Edvald Boasson Hagen, Simon Gerrans, Tony Martin
* Vincenzo Nibali, Chris Froome, Samuel Sanchez, Paul Martens, Tom Dumoulin, Rui Costa, Simon Yates, Rafal Majka, Tony Gallopin, Warren Barguil, Ryder Hesjedal, Rigoberto Uran, Tejay Van Garderen, Tim Wellens
Etapa 9
Favorite
***** Sky, BMC
**** Orica GreenEdge, Etixx-Quick-Step, Astana
*** Movistar, IAM Cycling
** Tinkoff-Saxo, Cannondale Garmin, Trek
* Team Giant-Alpecin, Katiușa, Ag2R, MTN-Qhubeka, Lotto olandez, Bora-Argon 18
Orica avea ca mare obiectiv în fiecare Mare Tur victoria la contratimpul pe echipe. De această dată, australienii ar trebui să fie mulțumiți dacă prind un loc pe podium
Etapa 10: Tarbes – La Pierre Saint-Martin, 167km
***** Quintana, Froome
**** Contador, Nibali
*** Thibaut Pinot, Purito Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet
** Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Alejandro Valverde, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Wilco Kelderman
* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Daniel Martin, Rigoberto Uran, Roman Kreuziger, Ryder Hesjedal, Michal Kwiatkowski, Simon Yates, Adam Yates, Leopold Konig, Louis Meintjes, Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Mathias Frank
Etapa 11: Pau – Cauturets-Vallée de Saint-Savin, 188km
***** Valverde
*** Froome, Purito Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet, Rui Costa, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran
** Nairo Quintana, Thibaut Pinot, Warren Barguil, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare), Tony Gallopin (evadare sau sprint redus)
* Jean Christophe Peraud, Pierre Roland, Roman Kreuziger, Ryder Hesjedal, Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes, Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Jan Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare)
Etapa 12: Lannemezan – Plateau de Beille, 195km
*** Pinot, „Purito” Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet
** Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Alejandro Valverde, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Ryder Hesjedal (evadare), Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare)
* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran , Roman Kreuziger, Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes (evadare), Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare)
Primii 5 kilometri din cățărarea de pe Plateau de Beille sunt și cei mai grei, având o pantă medie de aproximativ 9%
Etapa 13: Muret – Rodez, 198.5km
***** –
**** Thomas Voeckler (evadare), Sylvain Chavanel (evadare), Michael Albasini (atac târziu, sprint redus sau evadare)
*** Tony Gallopin (sprint redus sau evadare), Tim Wellens (evadare), Louis Meintjes (evadare), Robert Gesink (evadare), Peter Sagan, Michael Matthews, Simon Gerrans (sprint redus sau evadare), De Gendt (evadare), Van Avermaet (dacă va mai fi în cursă. Soția trebuie să nască, iar belgianul lui BMC a anunțat că va părăsi caravana când acest lucru se va întâmpla), Tony Martin (evadare), Tom Dumoulin (evadare), Fabian Cancellara (evadare)
** Michal Kwiatkovski (sprint redus sau evadare), Alejandro Valverde, Purito Rodriguez, Adam Yates (evadare), Jarlinson Pantano (evadare), Bob Jungels (evadare), Giampaolo Caruso (atac târziu sau evadare), Greg Van Avermaet, Edvald Boasson Hagen, Jan Bakelants (evadare), Wilco Kelderman, Simon Yates, Ramunas Navardauskas
* Steven Kruijswijk (evadare), Julián Arredondo (evadare), Daniel Oss (atac târziu sau evadare), Daniel Navarro (atac târziu sau evadare), Paul Martens (evadare), Martin Elmiger (sprint redus sau evadare), Svein Tuft (evadare), Pierrick Fédrigo (evadare), Alexandre Geniez (evadare), John Degenkolb, Warren Barguil, Riblon (evadare), Rigoberto Uran
Etapa 14
**** Thomas Voeckler, Sylvain Chavanel, Tim Wellens, Tony Gallopin (toți evadare)
*** Louis Meintjes (evadare), Robert Gesink (evadare), Michael Albasini (atac târziu, sprint redus sau evadare), Adam Yates (evadare), Michal Kwiatkovski (sprint redus sau evadare), Tom Dumoulin (evadare)
** Alejandro Valverde, Purito Rodriguez, Jarlinson Pantano (evadare), Bob Jungels (evadare), Giampaolo Caruso (atac târziu sau evadare), Edvald Boasson Hagen (evadare), Jan Bakelants (evadare), Wilco Kelderman, Simon Yates, Tony Martin (evadare), Fabian Cancellara (evadare)
* Steven Kruijswijk (evadare), Julián Arredondo (evadare), Daniel Navarro (atac târziu sau evadare), Paul Martens (evadare), Martin Elmiger (sprint redus sau evadare), Svein Tuft (evadare), Pierrick Fédrigo (evadare), Alexandre Geniez (evadare), Warren Barguil, Riblon (evadare), Rigoberto Uran, Alberto Contador, Chris Froome, Vincenzo Nibali, Nairo Quintana, Thibaut Pinot, Romain Bardet, Tejay Van Garderen
Etapa 15: Mende – Valence, 183km
****Peter Sagan, Michael Matthews, John Degenkolb
***Alexander Kristoff, Edvald Boasson Hagen, Nacer Bouhanni, Simon Gerrans
** Mark Cavendish, Andre Greipel, Tonny Gallopin, Arnaud Demare, Sam Bennett, Tyler Farrar, Alejandro Valverde, Greg Van Avermaet, Michael Albasini, Fabian Cancellara
* Nathan Haas, Ramunas Navardauskas, Mark Renshaw, Davide Cimolai, Martin Elmiger, Michal Kwiatkowski, Daryl Impey, Rui Costa, Danilo Wyss, Daniel Oss, Tony Martin, Tom Dumoulin
Sprinterii speră ca etapa a 15-a să fie a lor, într-un tur în care au avut mai puține oportunități ca niciodată
Etapa 16: Bourg de Péage – Gap, 201km
Etapa 17: Digne-les-Bains – Pra Loup, 161km
Prima bătălie din Alpi se anunță epică, iar Froome, Nibali sau Tejay au un avantaj important în această etapă. Asta pentru că în Criteriul Dauphine a figurat anul acesta exact această rundă, astfel că ei cunosc mult mai bine traseul față de Contador sau Quintana, de exemplu, care nu au luat startul la celebra cursă pregătitoare pentru Le Tour. În urmă cu aproximativ o lună, câștigător a fost Bardet, care a coborât senzațional de pe Col d’Allos, punând mai bine de un minut între el și pluton. Va fi una dintre ultimele cărți pe care Nibali le poate juca în cazul în care va avea de recuperat secunde/minute în raport cu rivalii, „Rechinul” fiind probabil cel mai bun coborâtor din pluton.
Altfel, de notat și faptul că scoaterea cățărării de pe Galibier din program înseamnă și reconfigurarea premiului Henri Desgrange (Cima Coppi în varianta franțuzească). Galibier era cel mai înalt punct al ediției din acest an al Marii Bucle (2645 metri), astfel că respectivul premiu va fi acordat la trecerea peste Col d’Allos (2250 metri), în etapa etapa aceasta.
***** Nibali
**** Contador, Froome, Romain Bardet
*** Nairo Quintana, Alejandro Valverde, „Purito” Rodriguez, Tejay van Garderen
** Thibaut Pinot, Pierre Roland, Rui Costa, Warren Barguil, Rafal Majka, Richie Porte, Jakob Fuglsang, Andrew Talansky, Ryder Hesjedal (evadare), Julian Arredondo (evadare), De Gendt (evadare), Riblon (evadare)
Etapa 18: Gap – Saint-Jean-de-Maurienne, 186.5km
Cu 7 cățărări în meniu, etapa a 18-a va avea o importanță aparte pentru stabilirea câștigătorului tricoului alb cu buline roșii. Quintana e favorit, având în vedere câte finișuri în cățărare sunt, dar columbianul e interesat doar de tricoul galben. Astfel, cei care și-au făcut un țel din a obține distincția de cel mai bun cățărător din Le Tour trebuie să își fi bifat această etapă în program.
În aceste condiții evadarea e favorită, mai ales că între rutierii de general se așteaptă să nu se facă diferențe mari având în vedere finalul relativ ușor.
***** Froome
**** Quintana, Thibaut Pinot, Tejay van Garderen
*** Contador, Nibali, „Purito” Rodriguez, Romain Bardet
* Jean Christophe Peraud, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, Daniel Martin, Rigoberto Uran , Roman Kreuziger, Michal Kwiatkowski (evadare), Simon Yates, Adam Yates (evadare), Leopold Konig, Louis Meintjes (evadare), Rein Taaramae, Michele Scarponi, Laurens Ten Dam, Bakelants (evadare), Steven Kruiswijk (evadare
Etapa 20: Modane Valfrejus – Alpe d”Huez, 110.5km
Din cauza unor alunecări de teren care au avut loc la sfârșitul lui aprilie, în apropiere de tunelul Chambon, spre Galibier, cățărarea nu este practicabilă. Organizatorii au sperat până în ultimul moment că autoritățile vor face toate eforturile pentru ca etapa să se desfășoare în condiții normale, însă acest lucru nu a fost posibil. Ultimele informații au relevat faptul că șoseaua ar putea fi curățată în întregime până la finalul lui iulie, dar traficul rutier ar fi fost total dat peste cap, iar fanii ar fi întâmpinat mari probleme să asiste de pe margine. În aceste condiții, boardul TDF a decis să schimbe profilul etapei, dar să păstreze cumva aceleași caracteristici ale cățărărilor, dar și distanța rundei. S-a ajuns astfel la un compromis care nu e menit să taie prea mult din spectacol: Galibier a fost înlocuită cu o altă cățărare monstruoasă – Col de la Croix de Fer, în lungime de 29 de kilometri, și cu o pantă medie de 5,2% -. Startul etapei și finișul – pe legendarele 21 de viraje de pe Alpe d’Huez – rămân neschimbate, însă din schemă a sărit o altă cățărare extrem de grea, Col du Telegraphe. De menționat faptul că, după noile coordonate, Col de la Croix de Fer își va face prezența pentru a doua oară în actuala ediție, după ce în etapa a 19-a plutonul va trebui de asemenea să o parcurgă. Doar că rutierii vor aborda cățărarea din partea opusă, astfel că nu vor beneficia de informațiile „culese” cu o zi mai devreme. Va fi, probabil, o bătălie a oamenilor de general, toți încercând să facă în această rundă ultima mutare, astfel încât să își asigure un loc cât mai bun în clasament. Ideal ar fi ca soarta Turului să nu fie jucată încă și să asistăm la lupta decisivă în celebrele viraje în ac de păr de pe Alpe d’Huez. Așa arăta inițial etapa a 20-a din Turul Franței
*** Thibaut Pinot, „Purito” Rodriguez, Tejay van Garderen, Romain Bardet
După trei săptămâni de cursă epuizantă, puțini cicliști vor mai putea să mențină un tempo ridicat pe Alpe d’Huez. Aici se poate câștiga Turul și toți iubitorii sportului pe două roți își doresc asta
Etapa 21
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER