Traseu de cinci stele în Giro 2015. Etape infernale și runde în care românii Grosu și Țvetcov pot străluci. Unde se va decie primul mare tur al anului
This browser does not support the video element.
Cândva o „afacere de familie”, rutierii italieni dominând ani la rândul competiția, Giro, primul mare tur al anului, a devenit în ultimele decade al doilea mare eveniment ciclist, după Turul Franței. Timp de 3 săptămâni, rutierii de pe toate meridianele visează să ridice brațele la finalul unei etape, într-o întrecere care le oferă oportunități tuturor categoriilor de cicliști, fie că sunt sprinteri puri, puncheuri, contratimpiști, cățărători sau oameni de evadare.
Clasicele de primăvară sunt istorie, toți iubitorii ciclismului îndreptându-și atenția și energiile către a 98-a ediție din Turul Italiei. În trecutul recent o competiție extrem de muntoasă, destinată aproape exclusiv cățărătorilor, Giro din acest an e mult mai pestriț, oferindu-le tuturor oportunitatea de a ieși sub luminile reflectoarelor. Vor fi 21 de etape pline de adrenalină și artificii, la capătul cărora unul dintre cei doi mari favoriți ai actualei ediții – Alberto Contador (Team Saxo Tinkoff) și Richie Porte (SKY) – speră să pedaleze în pas de defilare pe străzile din Milano.
Pentru noi, Turul Italiei 2015 va fi mai interesant ca niciodată, la startul competiției fiind pentru prima oară cicliști români. Edi Grosu va avea șansele sale în etapele de sprint, dar ne va delecta fără îndoială și cu cel puțin o evadare, așa cum a făcut în ultima etapă din Turul Turciei, în timp ce Serghei Țvetcov își va da cel mai important examen în proba contra-cronometru. Contratimpul individual este unul uriaș – aproape 60 kilometri -, iar ciclistul lui Androni este printre specialiștii probei, astfel că avem toate motivele să sperăm la un top 10.
Edi Grosu a fost într-o formă teribilă în 2014, dar în acest start de sezon a avut ghinion cu accidentările
Mai jos vă prezentăm în detaliu fiecare etapă din Giro 2015, cu o mențiune clară: ultima săptămână nu trebuie ratată, nu doar de pasionații ciclismului, ci de toți iubitorii sportului. Etapele 16, 19 și 20 se anunță epice și, fără îndoială, vor cristaliza podiumul general pentru primul mare tur al anului.
MAI JOS AI TRASEUL COMPLET AL TURULUI ITALIEI. CLICK AICI PENTRU A MĂ‚RI IMAGINEA
Etapa 1 (9 mai): San Lorenzo al Mare – Sanremo, 17.6km
După ce Giro din 2014 a pornit din Belfast, startul ediției din acest an va avea loc pe pământ italian. Chiar și așa, traseul contratimpului pe echipe este extrem de similar cu cel din Irlanda de Nord, de anul trecut.
Dacă Turul Franței debutează în mod tradițional cu un prolog, Giro preferă aproape de fiecare dată contratimpul pe echipe, oferindu-ne prilejul să ne familiarizăm cu rutierii și formațiile intrate în cursă. Este într-un fel un prilej de paradă, în condițiile în care niciodată nu se creează ecarturi foarte mari între favoriți, care să nu poată fi surmontate ulterior. Totuși, un avantaj încă din start oferă un confort psihic suplimentar pentru mulți, astfel că fiecare echipă va „trage” la limită, având totodată grijă ca rutierul/rutierii de general să termine în deplină siguranță.
Din acest punct de vedere Richie Porte (Sky) și Alberto Contador (Tinkoff Saxo) sunt avantajați, ei beneficiind de echipe cu ruleuri destul de buni, prin comparație cu favoriții locali, Aru sau Pozzovivo, ale căror coechipieri nu excelează în proba contra cronometru. Totuși, marea favorită este Orica GreenEdge, care vrea neapărat să repete performanța de anul trecut. Și are toate șansele, în condițiile în care celelalte două formații care puteau emite pretenții la victorie – Etixx QuickStep și BMC -, nu aliniază formații în care să strălucească ruleurii. Echipa australiană, însă, are trei dintre componenții echipei victorioase de anul trecut (Luke Durbridge, Brett Lancaster și Michael Hepburn) și sunt motivați și de profilul etapelor următoare, când Michael Matthews ar avea pe hârtie oportunitatea de a îmbrăca tricoul roz.
Favoriți
***** Orica GreenEdge
**** Sky
*** Tinkoff Saxo, Etixx
** Movistar, Astana, BMC, FDJ, Katiușa
Etapa 2 (10 mai) Albenga – Genova, 177 km
Chiar dacă în trecut Turul Italiei ne obișnuise cu o etapă destul de grea încă din primele zile, unde să se producă o diferență de câteva secunde între actorii principali și restul plutonului, de această dată sprinterii au șansa să își taie „partea leului”. A doua etapă se încheie la Genova, pe un circuit de 9,5 kilometri, care va fi trecut de cicliști de două ori. Finalul este în fals plat, pe o porțiune extrem de tehnică și destul de îngustă, menită să scuture din sprinterii puri, mai ales că aceștia vor avea în picioare o cățărare destul de abruptă, cu 50 kilometri înainte de final.
Favoriți
***** Michael Matthews
**** Lobato, Nizzolo, Mezgec
*** Giani Meersman, Greipel, Felline, Pelucchi, Moreno Hofland, Oscar Gatto
** Elia Viviani, Sacha Modolo, Philippe Gilbert, Simon Gerrans, Manuel Belletti, Tom Boonen
* Eduard Grosu, Roberto Ferrari, Grega Bole, Nicola Ruffoni, Heinrich Haussler, Sonny Colbrelli, Daniele Colli, Kevin Reza, Giovani Visconti, Aleksandr Porșev, Francesco Gavazzi, Nikias Arndt, Alessandro Petacchi
Etapa 3 (11 mai): May 11: Rapallo – Sestri Levante, 136km
.
Prima cățărare serioasă din Turul Italiei are loc în etapa a treia, când cicliștii vor da peste Barbagelata (5,7 km, 8.1% pantă medie și o pantă maximă de peste 12%). Chiar și așa, aceasta vine cu 40 de kilometri înainte de final, astfel că rutierii care vor pierde timp au suficient spațiu să recupereze. Sprinterii puri nu au totuși, vreo șansă, fiind greu de crezut că vor reuși să mai facă joncțiunea cu plutonul după brutala cățărare de categoria a doua.
În teorie, runda se pretează bine unei evadări, ultima dată când Il Giro a ajuns la Sestri Levante (2012), atacanții – prin Lars Bak -impunându-se. Acum, în schimb, etapa vine la începutul turului, când echipele sunt odihnite. Iar runda e una foarte scurtă, astfel că formații ca Orica sau BMC pot duce o trenă susținută, astfel încât să controleze evadarea. Cum tricoul roz e o țintă atât pentru Matthews, cât și pentru Gilbert (de văzut în ce formă e acesta, după căzătura din Ardeni), este puțin probabil un alt scenariu decât sprintul redus.
Favoriți
***** Michael Matthews
**** Philippe Gilbert, Giani Meersmann
*** Felline, Oscar Gatto, Simon Gerrans
** Tom Boonen, Rigoberto Uran, Damiano Caruso, Diego Ulissi, Luca Paolini
* Grega Bole, Kevin Reza, Giovani Visconti, Francesco Gavazzi, Simon Geschke, Ruffoni, Arndt, Sylvain Chavanel, Colbrelli
Etapa 4 (12 Mai): Chiavari – La Spezia, 150km
O etapă care seamănă izbitor de mult cu o clasică din Ardeni, motiv pentru care Philippe Gilbert probabil că și-a trecut cu roșu în calendar ziua de 12 mai. Sâcâit de o căzătură, belgianul nu a putut fi la nivelul optim pe cățărările abrupte care îl consacrau ca un monstru sacru al ciclismului în 2011, astfel că va dori să își ia revanșa în Il Giro, în măsura în care rănile sunt vindecate complet
Iar runda a 4-a e probabil cea mai bună variantă pentru el, cățărările scurte și extrem de înclinate (se ajunge la pante de 14%) potrivindu-i-se mănușă rutierului BMC.
De notat că Spezia este orașul natal al lui Alessandro Petacchi, unul dintre cei mai mari sprinteri din ultimii 20 de ani. Veteranul italian va dori să se facă remarcat în această etapă, dar profilul nu i se potrivește aproape deloc. Cel mai probabil va încerca să meargă în evadare și să celebreze astfel apropierea de locul său de baștină.
Favoriți
***** Philippe Gilbert
**** Simon Gerrans
*** Fabio Felline, Enrico Battaglin, Giovani Visconti, Michael Matthews, Beñat Intxausti
** Rigoberto Uran, Diego Ulissi, Maciej Paterski, Ilnur Zakarin, Tom-Jelte Slagter, Damiano Cunego
* Oscar Gatto, Sebastián Henao, Giovanni Visconti, Davide Formolo, Rinaldo Nocentini, Iurii Trofimov, Serghei Țvetcov
Etapa 5 (13 mai): La Spezia – Abetone, 152km
Primul finish în cățărare are o încărcătură istorică, în sensul în care plutonul va păși pe urmele celebrului Gino Bartali, care s-a impus pe aceste tărâmuri în 1947 și 1948.
Etapa este destul de scurtă, iar cele două cățărări de pe parcurs sunt mai degrabă domestice, astfel că marii favoriți ar putea să își păstreze energia și să nu atace, având în vedere că nu se pot crea ecarturi mari.
Este o zi în care cel mai probabil se va schimba purtătorul tricoului roz, dar și o zi în care rutieri ca Pozzovivo sau Aru (care este de așteptat să piardă secunde la contratimpul pe echipe) ar putea să atace. Nu este exclus ca rutieri ca Gerrans sau Gilbert să reziste pe o astfel de cățărare (lungă de 17 kilometri, dar cu pante extrem de blânde – primii 5 kilometri au o pantă medie de doar 2&), astfel că dacă se va ajunge la final într-un pluton compact ei vor fi greu de bătut.
Favoriți
***** Uran, Battaglin
**** Gerrans, Gilbert, Aru, Pozzovivo
*** Contador, Cunego, Zakarin, Ulissi
** Richie Porte, Hesjedal, Esteban Chaves, Damiano Caruso, Formolo
* Paterski, Tom-Jelte Slagter, Mikel Nieve, Sebastián Henao, Luis León Sanchez, Rinaldo Nocentini, Edoardo Zardini, Darwin Atapuma
Etapa 6 (14 mai): Montecatini Terme – Catiglione della Pescaia, 183km
Sprinterii puri nu au avut prea multe șanse reale în prima săptămână, astfel că etapa dintre Montecatini Terme – Catiglione della Pescaia va fi controlată ferm de echipele interesate pentru un sprint masiv. Ultimii 40 de kilometri sunt fără vreo cățărare repertoriată, astfel că trenulețele se pot organiza din timp astfel încât să le ofere celor mai rapizi oameni din pluton șansa unei victorii.
Cum ultimii 1500 de metri sunt în linie dreaptă, este puțin probabil să apară vreo căzătură, astfel că sunt create toate ingredientele să asistăm la o luptă între sprinterii puri. În lipsa lui Cavendish și Kittel, Greipel e considerat cel mai rapid om din pluton, dar „Gorila” nu a avut un start de an prea bun. Mai mult, trenulețul Lotto nu va fi în formulă completă, dar cu greu poți găsi un favorit mai mare decât germanul: Greipel e omul de bătut în această etapă.
Favoriți
***** Greipel
**** Modolo, Viviani
*** Mezgec, Nizzolo, Matthews, Moreno Hofland
** Lobato, Pelucchi, Daniele Colli, Aleksandr Porșev, Haussler
* Boonen, Ruffoni, Colbrelli, Appollonio, Manuel Belletti, Roberto Ferrari, Nikias Arndt, Alessandro Petacchi, Fabio Silvestre, Rick Zabel, Simon Gerrans, Edi Grosu
Etapa 7 (15 mai): Grossetto – Fiuggi, 264km
Cea mai lungă etapă de anul acesta, organizatorii propunând nu mai puțin de 264 de kilometri pentru runda a 7-a. Terenul seamănă din nou destul de mult cu o clasică, chiar dacă finalul nu este atât de dificil ca în cursele pe etape, nicio cățărare nefiind repertoriată. Dar să nu vă închipuiți că cei mai rapizi oameni din pluton vor ajunge la final cu grupul favoriților. Și chiar dacă o vor face, este de așteptat să fie storși de energie, astfel că nu vor putea emite pretenții la victorie. Etapa este din nou construită parcă pentru Michael Matthews, cel mai bun dintre sprinteri pe finalurile în ușoară cățărare.
Teoretic, evadarea ar avea o șansă destul de bună, având în vedere finalul vălurit și tehnic, dar este de așteptat ca Orica să ducă din nou o trenă susținută care să anuleze avansul atacanților.
Favoriți
***** Michael Matthews
**** Philippe Gilbert
*** Felline, Oscar Gatto, Simon Gerrans
** Tom Boonen, Diego Ulissi, Luca Paolini, Francesco Gavazzi
* Grega Bole, Edi Grosu, Kevin Reza, Giovani Visconti, Simon Geschke, Sylvain Chavanel, Colbrelli, Ruffoni, Arndt
Etapa 8 (16 mai): Fiuggi – Campitello Matese, 186km
Organizatorii cotează etapa a 8-a la 4 stele, astfel că este de așteptat clasamentul general să fie zguduit din temelii după cursa din a doua sâmbătă a competiției. Deși pe parcurs figurează o singură cățărare – categoria a 2-a -, finalul este unul epic. Ascensiunea pe Campitello Matese este în lungime de 13 kilometri, iar panta medie nu e una de speriat la prima vedere: 6,9%. Totuși, există porțiuni lungi unde panta urcă până la 12%, astfel că, având o zi de pauză în pespectivă, favoriții se vor ataca fără menajamente.
Alberto Contador vrea să își pună ștampila pe Tur și să câștige în plan mental înainte de lungul contratimp individual, însă Richie Porte pare în forma vieții. A câștigat deja trei curse pe etape în 2015 și dispune de o echipă Sky excelentă pe munte, astfel că îi va fi greu „Pistolarului” să îl depărteze.
De 6 ori în istorie s-a ajuns în Turul Italiei pe Campitello Matese, ultima oară în 2002, când Gilberto Simoni s-a impus cu 4 secunde în fața lui Francesco Casagrande și a celorlalți favoriți.
Favoriți
***** Alberto Contador
**** Richie Porte
*** Pozzovivo, Aru, Uran
** Jurgen Van den Broeck, Beñat Intxausti, Ilnur Zakarin, Damiano Caruso
* Ryder Hesjedal, Esteban Chaves, Ion Izagirre, Mikel Landa, Damiano Cunego, Przemyslaw Niemiec, Igor Antón, Janier Acevedo, Davide Formolo, Zardini, Franco Pelizzotti
Etapa 9 (17 mai): Benevento – San Giorgio del Sannio, 215km
Pe a doua cea mai lungă etapă din Giro 2015 scrie cu litere de o șchioapă „EVADARE”. Este o rundă extrem de deluroasă, aproape imposibil de controlat de către pluton, mai ales că rutierii de general nu vor fi interesați de ea. În ciuda profilului, între favoriți nu se vor crea diferențe importante, independent de scenariu, astfel că aceștia le vor da locotenenților bilete de voie, după o săptămână extrem de solicitantă.
Fără a avea echipe puternice interesate să prindă atacanții zilei, aceștia din urmă au o șansă mare. Un cățărător rapid, dar care să nu conteze la general, se va impune aproape sigur. Este o șansă bună și pentru Țvetcov, care, deși este pe hârtie un locotenent de nădejde al lui Franco Pelizzotti, va avea și câteva runde în care să își încerce șansa. Italianul va ajunge cu bine la final într-o astfel de rundă, astfel că românul ar putea să aibă mai mult spațiu de mișcare.
Favoriți
***** –
**** Enrico Battaglin, Ryder Hesjedal
*** Stefano Pirazzi, Steven Kruijswijk, Luis León Sanchez, Alexandre Geniez
** Sebastián Henao, Iurii Trofimov, Rinaldo Nocentini, Sébastien Reichenbach, Pieter Weening, Tom Danielson, Serghei Țvetcov
* Carlos Betancur, Manuel Bongiorno, Sylwester Szmyd, Simon Geschke, Chad Haga, Adam Hansen
Etapa 10 (19 mai): Vicitanova Marche – Forli, 200km
Cu o singură cățărare pe traseu, etapa a 10-a nu se poate termina altfel decât la sprint. Cu prea puține oportunități în prima parte a cursei, echipele celor mai rapizi oameni din pluton vor ține la respect evadarea, astfel că singura variantă pentru această rundă este sprintul masiv.
Finishul de la Forli apare în Giro pentru a 9-a oară, ultima oară cursa găsindu-și învingător în celebrul sprinter australian Robbie McEwen.
Poziționarea în această etapă va fi esențială, finalul fiind unul extrem de tehnic, cu două viraje ample în ultimul kilometru. Dacă cicliștii nu vor fi poziționați în față când se intră în linia dreaptă de la sosire, cursa este pe jumătate pierdută. Viviani este printre marii favoriți, dar mereu a avut probleme să se poziționeze ideal la final de rundă. Cum Sky are o echipă contruită în jurul lui Porte, sprinterul italian ar putea avea de suferit.
Favoriți
***** Greipel
**** Modolo, Viviani
*** Mezgec, Nizzolo, Matthews, Moreno Hofland
** Lobato, Pelucchi, Daniele Colli, Aleksandr Porșev, Haussler
* Boonen, Ruffoni, Colbrelli, Appollonio, Manuel Belletti, Roberto Ferrari, Nikias Arndt, Alessandro Petacchi, Fabio Silvestre, Rick Zabel, Simon Gerrans, Edi Grosu
Etapa 11 (20 mai): Forli – Imola, 153km
O nouă etapă extrem de deluroasă, dar și extrem de scurtă. Cățărările din prima jumătate a rundei se aseamănă foarte mult cu cele din Turul Țării Bascilor: sunt foarte scurte și extrem de abrupte. Nici a doua jumătate a etapei nu este mai ușoară, deși organizatorii au repertoriat o singură cățărare, de categoria a 4-a. Interesant este că în ultimii 15 kilometri vom intra pentru aproximativ 3,5 kilometri și pe circuitul de Formula 1 de la Imola, unde se anunță o prezență record în ceea ce privește spectatorii.
Matthews și Gilbert adoră astfel de etape, însă profilul etapei indică faptul că evadarea va avea o șansă importantă să se impună. Asta nu înseamnă că cei doi rutieri nu ar putea încerca să plece în evadare, nimeni nefiind interesați să îi marcheze. Însă se ridică o altă întrebare: cine va dori să conlucreze la trenă între atacanți, știind că nu va avea vreo șansă la sprint în fața lui „Bling”.
Favoriți
Este greu să vedem favoriți clari în această rundă dincolo de Matthews și Gilbert, în evadare putând să meargă și să aibă șanse reale de câștig aproape toate tipurile de rutieri, cu excepția sprinterilor puri. Așteptați-vă la o evadare formată din cel puțin 7-8 cicliști, printre ei putându-se număra: Enrico Battaglin, Ryder Hesjedal, Stefano Pirazzi, Steven Kruijswijk, Luis León Sanchez, Alexandre Geniez, Sebastián Henao, Iurii Trofimov, Rinaldo Nocentini, Sébastien Reichenbach, Pieter Weening, Tom Danielson, Carlos Betancur, Manuel Bongiorno, Sylwester Szmyd, Simon Geschke, Chad Haga, Serghei Țvetcov, Adam Hansen, Simon Gerrans sau Nikias Arndt.
Etapa 12 (21 mai): Imola – Vicenza, 190 km
Doar în Turul Țării Bascilor au fost anul acesta cățărări atât de abrupte ca în această etapă din Giro. Ascensiunea pe Crosara e una teribilă, cu pante care ajung la peste 17%. Ar fi terenul perfect pentru „Purito” Rodriguez, Arredondo sau Valverde, dar cum niciunul dintre ei nu este în cursă, rămâne ca puținii rutieri cu explozie adevărată să se lupte pentru victorie.
Nu este exclus ca o evadare puternică să își poată duce la final misiunea, dar mai degrabă Orica va trage serios pentru a-i oferi lui Gerrans sau Matthews oportunitatea unei victorii. Diego Ulissi este și el pe teren propriu, dacă va reuși să se apropie de forma de acum un an fiind greu de bătut. Și pentru Gilbert runda aceasta pare croită, dar rămâne de văzut în ce formă e belgianul după căzătura din Ardeni.
Nu în ultimul rând, în funcție de cât de dură va fi trena pe parcursul etapei, este posibil ca rutierii de general să se implice în bătălia pentru victorie. Contador are explozie, la fel și Aru, așa că nu este exclus ca și aceștia să își dorească un succes.
Favoriți
***** Gerrans
**** Gilbert, Ulissi
*** Contador, Aru, Benat Intxausti
** Pozzovivo, Hesjedal, Konig, Kreuziger, Van den Broeck, Zakarin
* Battaglin, Ion Izagirre, Sebastian Henao, Acevedo, Damiano Caruso, Stefano Pirazzi, Bongiorno, Zardini
Etapa 13, (22 mai): Montecchio Maggiore – Jesolo, 147km
Înainte de contratimpul individual, organizatorii au stabilit o etapă extrem de scurtă, care se va desfășura pe un plat ca în palmă. Nu există nici măcar o cățărare pe traseu, astfel că un alt scenariu decât finalul la sprint masiv nu poate sta în picioare.
Favoriți
***** Greipel
**** Modolo, Viviani
*** Mezgec, Nizzolo, Matthews, Moreno Hofland
** Lobato, Pelucchi, Daniele Colli, Aleksandr Porșev, Haussler
* Boonen, Ruffoni, Colbrelli, Appollonio, Manuel Belletti, Roberto Ferrari, Nikias Arndt, Alessandro Petacchi, Fabio Silvestre, Rick Zabel, Simon Gerrans, Edi Grosu
Etapa 14 (23 mai): Treviso – Valdobbiadene, 59.4km
Când organizatorii Turului Italiei au anunțat traseul, o etapă a atras atenția în mod special. Pentru prima oară în ultimii ani într-un mare tur avem un contratimp individual „monstruos”. Pentru aproape 60 de kilometri, rutierii își vor testa abilitățile contra-cronometru, într-o rundă care poate stabili în mare măsură cine se va lupta pentru podiumul final.
Nu este un contratimp pentru specialiști decât în prima parte, în ultimii 25 de kilometri fiind două cățărări destul de lungi, prima chiar repertoriată. Dacă sportivii cu motoare mari vor reuși să aibă un timp intermediar bun la jumătatea traseului, este de așteptat ca acesta să fie comprimat de rutierii de general.
Dintre favoriți, Richie Porte și Rigoberto Uran sunt cei mai familiarizați cu un contratimp, iar traseul li se potrivește mănușă. Contador nu ar trebui nici el să piardă prea mult timp, în timp ce Aru și Pozzovivo trebuie să limiteze pierderile.
Este o etapă în care românul Serghei Țvetcov are o ocazie excelentă să facă un rezultat mare, el fiind foarte bun nu doar în etapele de munte mediu, ci și în proba contra-cronometru.
Favoriți
***** Richie Porte
**** Rigoberto Uran, Ilnur Zakarin, Stefan Kung
*** Stefano Pirazzi, Vasili Alberto Contador, Vorobiev, Ion Izagirre, Benat Intxausti, Vasil Kiryienka
** Fabio Aru, Domenico Pozzovivo, Serghei Țvetcov, Michael Hepburn, Luke Durbridge, Bret Lancaster
* Dario Cataldo, Michael Rogers, Iurii Trofimov, Przemyslaw Niemiec, Tanel Kangert, Paolo Tiralongo, Sergei Chernețki, Tobias Ludvingsson, Roman Kreuziger
Etapa 15 (24 mai): Marostica – Madonna di Campiglio, 165km
Unii dintre cățărătorii fără aptitudini în proba împotriva cronometrului vor dori în etapa cu final la Madonna di Campiglio să recupereze terenul pierdut.
Este o zi pentru oamenii de general, care vor da prima bătălie cu adevărat importantă umăr la umăr. Astfel că evadarea, indiferent de avansul ei, nu va putea să facă față unor trene susținute ale lui Sky, Tinkoff Saxo, Astana sau Movistar. Având în vedere că următoarea zi este de odihnă, cei mai puternici oameni din pluton se vor lupta până la epuizare.
Ultimele două cățărări ale etapei sunt înfiorătoare, pe Passo Daone (8,4 km) ajungându-se la pante de 14%, pentru ca ultimii 15 kilometri să aibă o pantă medie de 5,9%. Finalul va fi exploziv cu doi kilometri înainte de finish panta urcând exponențial, până la 12%.
Favoriți
***** Alberto Contador
**** Fabio Aru
*** Domenico Pozzovivo, Richie Porte, Rigoberto Uran
** Ilnur Zakarin, Jurgen Van den Broeck, Benat Intxausti, Ion Izagirre, Mikel Landa
* Igor Anton, Esteban Chaves, Damiano Cunego, Niemiec, Franco Pelizotti, Davide Formolo, Alexandre Geniez, Mikel Nieve, Giampaolo Caruso, Tom Danielson, Darwin Atapuma, Edoardo Zardini, Janier Acevedo, Davide Formolo
Etapa 16 (26 mai): Pinzolo – Aprica, 174km
După o zi de pauză, plutonul este gata să ia în piept alte cățărări grele. O etapă cu celebrul Passo del Mortirolo pe traseu (penultima cățărare), în care și cicliștii interesați de tricoul de cel mai bun cățărător pot ataca, „meniul” fiind unul generos.
Aprica a fost final de etapă în Giro de 9 ori de-a lungul istoriei, ultima dată în 2010, când Michele Scarponi, Ivan Basso și Vincenzo Nibali și-au distanțat rivalii pe Mortirolo, înainte ca primul să se impună.
De menționat faptul că în 1999 în etapa cu final pe Aprica regretatul Marco Pantani a fost exclus din tur pentru dopaj. „Piratul” era la acel moment în roz.
Ultima cățărare este de categoria a treia, astfel că, în teorie, cățărătorii cu un sprint puternic ar trebui să aibă o șansă în plus. Dar având în vedere cât de brutală este ascensiunea de pe Mortirolo, tot Alberto Contador este omul de bătut.
Favoriți
***** Alberto Contador
**** Fabio Aru
*** Domenico Pozzovivo, Richie Porte, Rigoberto Uran, Benat Intxausti
** Ilnur Zakarin, Jurgen Van den Broeck, Ion Izagirre, Mikel Landa, Mikel Nieve
* Igor Anton, Esteban Chaves, Damiano Cunego, Niemiec, Franco Pelizotti, Davide Formolo, Alexandre Geniez, Damiano Caruso, Tom Danielson, Darwin Atapuma, Edoardo Zardini, Janier Acevedo
Etapa 17 (27 mai): Tirano – Lugano, 134km
În anii precedenți, ultima săptămână din Giro nu le oferea sprinterilor prea multe oportunități, astfel că cei mai mulți alegeau să abandoneze în loc să se epuizeze pe lungile ascensiuni programate.
De data aceasta lucrurile nu mai stau chiar așa, astfel că cei mai rapizi oameni din pluton – excepție, poate, Greipel, care vrea să participe și în Turul Franței – vor rămâne în cursă până la finalul de la Milano.
Un motiv în plus să credem că etapa a 17-a se va încheia la sprint masiv, multe echipe fiind interesate să conlucreze astfel încât să reducă avansul evadării.
Finalul nu este însă 100% pentru sprinterii puri, aceștia având un „hop” de trecut – destul de abrupt, deși nerepertoriat – cu aproximativ 8 km înainte de final.
Favoriți
***** Mezgec, Nizzolo, Matthews
**** Greipel, Modolo, Viviani, Lobato
*** Moreno Hofland, Pelucchi, Daniele Colli, Aleksandr Porșev, Haussler
** Boonen, Ruffoni, Colbrelli, Appollonio, Manuel Belletti, Roberto Ferrari
* Nikias Arndt, Alessandro Petacchi, Fabio Silvestre, Rick Zabel, Simon Gerrans, Edi Grosu
Etapa 18 (28 mai): Melide – Verbania, 170km
Runda a 18-a este una de tranziție între platul din Lugano și cățărările teribile din ultimele două etape de munte.
Este o etapă în care evadarea are mari șanse de izbândă, rutierii de general fiind interesați să le dea o zi de odihnă locotenenților, având în vedere următoarele zile extrem de grele.
Cu aproximativ 30 de kilometri înainte de final, cicliștii vor avea de trecut peste Monte Ologno (una dintre cele mai grele cățărări din actuala ediție: 10,4 km, pantă medie de 9&), dar finalul este în coborâre.
Favoriți
***** –
**** Enrico Battaglin, Ryder Hesjedal
*** Stefano Pirazzi, Steven Kruijswijk, Luis León Sanchez, Alexandre Geniez
** Sebastián Henao, Iurii Trofimov, Rinaldo Nocentini, Sébastien Reichenbach, Pieter Weening, Tom Danielson
* Carlos Betancur, Manuel Bongiorno, Serghei Țvetcov, Sylwester Szmyd, Simon Geschke, Chad Haga, Adam Hansen
Etapa 19 (29 mai): Gravellona Toce – Cervinia, 236km
It’s show time! 236 de kilometri și o diferență de nivel de 1800 metri sunt ingredientele uneia dintre etapele regine. În drum spre Cervinia, plutonul trebuie să treacă peste patru cățărări, ultimele trei – situate în a doua jumătate a rundei – fiind de categoria 1.
Ascensiunea spre Cervinia este una incredibilă, cicliștii fiind nevoiți să urce aproximativ 1000 de metri în plan vertical, de-a lungul a 19,2 km. Cu pante de până la 12%, cățărarea va testa limitele tuturor, mai ales că oxigenarea creierului se va produce diferit la 2000 de metri altitudine.
Ultima oară când s-a ajuns pe Cervinia a fost în 2012, când Andrey Amador a câștigat dintr-o evadare în care au mai rămas alături de el Jan Barta și Alessandro De Marchi. Atunci nu s-au înregistrat ecarturi mari între favoriți, dar etapa a fost una mult mai blândă.
Favoriți
***** Alberto Contador
**** Richie Porte
*** Pozzovivo, Aru, Uran
** Jurgen Van den Broeck, Beñat Intxausti, Darwin Atapuma, Ilnur Zakarin
* Ryder Hesjedal, Esteban Chaves, Ion Izagirre, Mikel Landa, Damiano Cunego, Przemyslaw Niemiec, Igor Antón, Janier Acevedo, Damiano Caruso, Zardini, Davide Formolo
Etapa 20 (30 mai): Saint-Vincent – Sestriere, 199km
În istoria recentă, cei care au desenat traseul Turului Italia au avut grijă ca suspansul să fie menținut până în penultima zi, programând mereu o etapă monstruoasă de munte în ultima sâmbătă a competiției. În 2012 am avut în program Mortirolo și Stelvio, în 2013 Tre Cime di Lavaredo, pentru ca anul trecut să urcăm pe Monte Zoncolan în runda cu numărul 20.
De această dată în „meniu” stau Colle delle Finestre (Cima Coppi – cel mai înalt punct din Giro 2015 – se ajunge la 2178 metri -) și Sestriere, astfel că spectacolul este asigurat.
Ultima oară când s-a ajuns pe Sestriere evadarea a avut câștig de cauză, Vasil Kiryienka ridicând brațele la finalul etapei. La fel s-a întâmplat și în 2006, când Jose Rujano a fost atacantul victorios, dar în 2015 lucrurile nu vor sta neapărat la fel. Depinde mult de situația din clasamentul general. Dacă unul dintre cicliști va avea un avans important – Contador este suspectul de serviciu -, s-ar putea ca el și echipa sa să ducă o trenă domestică, astfel încât să își conserve energiile și să fie proaspeți pe final, pentru a nu putea fi distanțați.
Acest lucru ar fi în favoarea evadării, una destul de numeroasă mereu în ultimele etape montane din marile tururi. Cum penultima ascensiune reprezintă Cima Coppi din 2015, mulți vor dori să își treacă o asemenea performanță în CV.
O șansă bună de victorie vor avea, în cazul în care atacanții vor fi prinși, Aru și Pozzovivo, excelenți pe cățărări, dar care aproape sigur nu vor mai fi în cărți pentru câștigarea competiției. Ei vor avea astfel mai mult spațiu de manevră și pot ataca de departe.
Favoriți
***** –
**** Pirazzi (evadare), Aru, Pozzovivo
*** Contador, Rigoberto Uran, Ilnur Zakarin
** Jurgen Van den Broeck, Benat Intxausti, Ion Izagirre, Mikel Landa (evadare), Zardini (evadare), Bongiorno (evadare), Dario Cataldo (evadare)
* Igor Anton, Esteban Chaves, Damiano Cunego, Niemiec, Franco Pelizotti, Davide Formolo, Alexandre Geniez, Mikel Nieve, Giampaolo Caruso, Tom Danielson, Darwin Atapuma, Edoardo Zardini, Janier Acevedo (toți evadare)
Etapa 21, (31 mai): Torino – Milano, 178km
Turul Franței și Vuelta se încheie, în mod tradițional, în Paris, respectiv Madrid, capitalele celor două țări. Giro nu respectă acest tipar, alegând prin rotație diferite orașe, în ultimii ani sosindu-se foarte des la Milano.
2015 va avea din nou finalul în orașul Domului și din nou runda se va încheia cu un sprint masiv. Rutierii vor avea de parcurs în ultima parte a etapei de 7 ori un circuit de 5,4 kilometri, ocazie pentru ca sprinterii puri care și-au mai păstrat din forțe să aibă oportunitatea unui alt succes.
Favoriți
***** Greipel
**** Modolo, Viviani
*** Mezgec, Nizzolo, Matthews, Moreno Hofland
** Lobato, Pelucchi, Daniele Colli, Aleksandr Porșev, Haussler
* Boonen, Ruffoni, Colbrelli, Appollonio, Manuel Belletti, Roberto Ferrari, Nikias Arndt, Alessandro Petacchi, Fabio Silvestre, Rick Zabel, Simon Gerrans, Edi Grosu
RUTA GIRO 2015 ȘI ORAȘELE PRIN CARE TRECE PRIMUL MARE TUR AL ANULUI