Trei tricouri, mulți pretendenți! Cine sunt favoriții pentru titlurile de cel mai bun sprinter, cățărător și tânăr din ediția centenară a Turului Franței

Trei tricouri, mulți pretendenți! Cine sunt favoriții pentru titlurile de cel mai bun sprinter, cățărător și tânăr din ediția centenară a Turului Franței

Anul trecut, Peter Sagan, Thomas Voeckler și Tejay van Garderen au câștigat tricourile verde, alb cu buline roșii, respectiv alb. Toți trei participă din nou în Marea Buclă. Dar pot oare să realizeze dubla?

*Duelul dintre Sagan și Cavendish pare bătut în cuie pentru tricoul verde
*Ca în fiecare an, bătălia pentru tricoul oferit celui mai bun cățărător este complet deschisă
*În lupta pentru tricoul alb se bat patru nume: van Garderen, Quintana, Pinot și Talansky


Purtătorii tricourilor distinctive pornesc întotdeauna în fața plutonului în etapele Turului Franței

ProSport continuă prezentarea ediției centenare a Turului Franței. După analiza privind echipele participante și cea privind parcursul Marii Bucle, e timpul să aruncăm o privire spre rutierii care se vor bate pentru tricourile distinctive. Pe lângă tricoul galben, introdus de organizatori în 1919 pentru a evidenția liderul cursei, șefii Turului s-au gândit să condimenteze lupta și pe alte planuri. Din 1953, în Le Tour s-a introdus tricoul verde, care răsplătește primul clasat în clasamentul pe puncte. Acordate la sprinturile intermediare și la finalul etapei, punctele sunt adunate, iar rutierul care câștigă la final acest clasament este răsplătit cu 20.000 de euro. De obicei, este vorba de un sprinter, fiind rare cazurile în care un rutier de alt profil se impune în această ierarhie. Probabil cel mai cunoscut tricou după cel galben este însă cel alb cu buline roșii, care răsplătește liderul în ierarhia cățărătorilor. Oferit din 1975, tricoul alb cu buline roșii revine, deseori, unui rutier care nu este un cățărător prin definiție, ci unul care se implică des în evadări și reușește să adune puncte pe parcursul etapelor montane. În final, tricoul alb, care răsplătește cei mai buni tineri rutieri, a fost introdus în 1975, dar a lipsit între 1988 și 1999. La fel ca în cazul tricoului verde și al celui alb cu buline roșii, rutierul care poartă tricoul alb pe podiumul din Paris câștigă 20.000 de euro.


Peter Sagan a câștigat tricoul verde în 2012, după o cursă impresionantă în care s-a impus în trei etape

Verde la viteză

Ce au în comun Mark Cavendish și Peter Sagan? Sunt singurii rutieri care au câștigat tricoul verde în Turul Franței și concurează și în acest an în Marea Buclă. Care sunt însă ingredientele necesare unui rutier care vizează tricoul verde? În primul rând, consistența performanțelor. Cavendish a păcătuit în primii ani ai carierei atât în Turul Franței, cât și în cel al Italiei prin lipsa constanței. Fire impulsivă, „Racheta din Manx” ceda de multe ori poziții importante în cazul în care simțea că nu se poate bate la victorie. Și pierdea puncte prețioase în această ierarhie, în care s-a clasat de două ori pe poziția secundă în 2010 (la doar 10 puncte în spatele lui Thor Hushovd), respectiv în 2011 (la 11 puncte în spatele lui Alessandro Petacchi). Poate însă Cavendish să își ia revanșa în fața lui Peter Sagan în acest sezon, după ce slovacul i-a furat tricoul verde? Teoretic, da! Pentru că pe hârtie există cel puțin șase etape care ar trebui să se încheie la sprint masiv. Practic, va fi greu.

Notă: În etapele de plat, câștigătorul primește 45 de puncte, în timp ce locul 2 încasează 35 de puncte, iar ocupantul ultimului loc de pe podium este recompensat cu 22 de puncte. De aici, punctele scad din două în două până la locul 15. În etapele de munte mediu, regula se păstrează: 30-25-22-19, iar de aici punctele scad din două în două până la locul 15. În manșele de munte înalt, în contratimpurile individuale, cât și cele pe echipe, regula spune că învingătorul ia 20 de puncte, locul 2 primește 17, iar locul 3 încasează 15, locul 4, 13, iar locul 5 ia 11 puncte. De aici până la locul 15 se scade din punct în punct.


Cavendish a câștigat tricoul verde în 2011 și speră să repete performanța la echipa Omega Pharma-Quick Step

***** Mark Cavendish (Omega Pharma-Quick Step): „Racheta din Manx” vine în Tur în formă maximă. Transferat în această iarnă cu tam-tam de la Sky la Omega Pharma-Quick Step, Cavendish s-a adaptat destul de greu la noua sa echipă. Deși a trecut timp până când automatismele trenulețului și ale lansatorului Gert Steegmans s-au pus la punct, britanicul s-a descurcat și singur, reușind 13 victorii de etapă, dintre care cinci în Giro, plus victoria finală în Turul Qatarului. Totodată, Cav a câștigat în weekend primul titlu de campion național în Marea Britanie în fața lui Ian Stannard și David Millar. Recordul său în Le Tour este de 23 de victorii de etapă, cele mai multe într-o singură ediție fiind șase (2009). Teoretic, Cav s-ar putea implica în sprintul final în șapte manșe, dar rivalitatea cu Andre Greipel sau potențialele căzături ar putea reduce numărul de victorii de etapă ale britanicului

***** Peter Sagan (Cannondale): Principalul contracandidat al lui Cavendish este chiar Peter Sagan. Slovacul de 23 de ani, care a câștigat tricoul verde la Paris în chiar prima participare în Le Tour, este unul dintre cei mai interesanți rutieri din pluton. Nu are viteza unui Cavendish sau Greipel, dar nu are probleme să încheie în top 10 manșele care se termină la sprint. Și este unul dintre cei mai buni „puncheuri” din pluton, fapt care îi oferă o șansă în plus în finalurile în ascensiune scurtă, dar abruptă. Practic, așa a câștigat Sagan tricoul verde anul trecut, deși a câștigat la fel de multe etape ca și Andre Greipel, trei. Însă diferența dintre cei doi a fost de 141 de puncte în favoarea tânărului slovac.


Greipel poate dezvolta o forță incredibilă la orice sprint

*** Andre Greipel (Lotto-Belisol): „Gorila”este principalul rival al lui Cavendish la sprinturile masive. Neamțul de 30 de ani care a fost coleg și prieten, dușman, și acum din nou prieten cu britanicul de la Omega Pharma-Quick Step are nouă victorii la activ în 2013, inclusiv cursa pe șosea de la Campionatul Național al Germaniei. Cu doar patru victorii de etapă la activ în Le Tour, Greipel a stat însă întotdeauna în umbra unor sprinteri mai puternici. Locul secund în clasamentul tricoului verde în ediția trecută, neamțul are ambiții mari în acest sezon, dovadă și că managerul lui Lotto-Belisol i-a oferit un trenuleț excelent și un lansator experimentat în persoana lui Jurgen Roelandts.

* Chris Froome (Sky), Alberto Contador (Team Saxo-Tinkoff): Lui Marcel Kittel, Matthew Goss sau John Degenkolb le lipsesc fie viteza necesară victoriilor la sprint, fie constanța unor locuri fruntașe în manșele rezervate viteziștilor. În ghidul oficial al Turului din acest an, directorul Jean-Francois Pescheux nu exclude însă ca tricoul verde să fie câștigat de unul dintre rutierii care se bat pentru victoria finală. „Sunt atâtea etape dificile în prima parte a cursei, încât cred că favoriții se vor duela pentru poziții cât mai bune. Implicit, asta înseamnă puncte multe în clasamentul tricoului verde. Nu m-ar mira ca Froome sau Contador să fie printre primii la mijlocul sau, de ce nu, chiar la Paris”, a spus Pescheux. Ultima dată când un rutier de clasament general a câștigat clasamentul pe puncte a fost în ediția 1979 a Le Tour, atunci când Bernard Hinault a făcut „dubla” galben-verde.


Froome a purtat tricoul alb cu buline roșii în ediția trecută a Turului, când a fost „domestique” pentru Wiggins

Evadare sau constanță?

În schimb, față de clasamentul pe puncte, ierarhia tricoului oferit celui mai bun cățărător este mult mai greu de prezis. Tonul l-a dat Richard Virenque. Fostul rutier de la Festina, Polti și Quick Step-Davitamon a câștigat de șapte ori ierarhia tricoului alb cu buline roșii datorită evadărilor sale dese și nu a clasărilor constante între primii cinci rutieri din ierarhia clasamentului general. Pe Virenque, acum comentator la postul Eurosport Franța l-au urmat Laurent Jalabert (2001 și 2002), Franco Pellizotti (2009), Anthony Charteau (2010), Samuel Sanchez (2011) și Thomas Voeckler (2012). Singura „anomalie” din ultimii patru ani a fost rutierul basc de la Euskaltel-Euskadi, dar Sanchez a terminat atunci pe locul cinci în ierarhia generală și s-a concentrat mai mult pe clasamentul cățărătorilor, acolo unde a terminat cu zece puncte în fața lui Andy Schleck. După numeroase critici privind modul de acordare al punctelor pentru cățărări, organizatorii au schimbat codul de punctaj în 2012. Astfel, pentru o cățărare de categorie specială învingătorul primește 25 de puncte, pentru una de categoria 1 cel care trece primul primește 10 puncte, iar cine câștigă o ascensiune de categoria a doua va fi răsplătit cu 5 puncte. Interesant este că finalul de etapă în ascensiune dublează punctele puse în joc.

Notă: În această ediție de Le Tour, organizatorii au plasat 60 de cățărări. Patru dintre ele sunt de categorie specială, dintre care trei în finalul unei manșe. Șapte sunt de categorie I, din care una în final. Cele 49 rămase sunt împărțite în 13 de categoria a doua, 16 de categoria a treia și 20 de categoria a patra.
Cum se împart punctele pe cățărări? În cazul ascensiunilor de categoria a patra este recompensat învingătorul cu un singur punct. La categoria a treia primesc puncte (2, respectiv 1) doar primii doi rutieri, în timp ce la categoria a doua există puncte doar patru rutieri (5, 3, 2, respectiv 1). Cățărările de categoria I au fiecare câte 31 de puncte, împărțite după următorul algoritm: 10, 8, 6, 4, 2, 1. Iar în ceea ce privește ascensiunile de categorie specială, punctele se împart astfel: 25, 20, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 2.

**** Chris Froome (Sky): Patru finaluri în ascensiune ar trebui să se traducă în puncte multe pentru Froome. Suficient de multe pentru ca britanicul, considerat favorit la victorie, să se impună și în clasamentul cățărătorilor. Nimeni nu a mai reușit acest lucru de la Eddy Merckx în 1970, iar Froome ar intra într-o galerie selectă din care mai fac parte legende precum Gino Bartali, Fausto Coppi sau Federico Bahamontes. Însă nu ar fi de mirare ca britanicul să neglijeze total acest clasament în bătălia sa cu Alberto Contador.

*** Nairo Quintana (Movistar): Columbianul de 23 de ani este marea enigmă a acestui Tur. Va reuși Quintana la prima participare în Le Tour să dea lovitura? Este destul de puternic tânărul lui Movistar să reziste timp de trei săptămâni într-o cursă atât de complexă? Sunt întrebări, deocamdată, fără răspuns. Însă un lucru e cert. Indiferent dacă Quintana se va implica sau nu în bătălia pentru top 5, cățărătorul lui Movistar se va ține foarte bine pe ascensiuni. A demonstrat-o în Turul Țării Bascilor (1-6 aprilie), pe care l-a și câștigat! Dar de atunci, rutierul columbian nu a mai participat la nicio cursă, anulându-și prezența în Turul Elveției.


Voeckler are patru etape câștigate și un tricou de cel mai bun cățărător în Turul Franței

** Thomas Voeckler (Europcar), Andy Schleck (RadioShack-Leopard): Sunt doi rutieri de profiluri diferite, dar care ar putea avea același obiectiv în acest Tur. Voeckler și-a fracturat clavicula în Amstel Gold Race în aprilie, dar și-a revenit repede, câștigând o etapă după o evadare în Criteriul Dauphine. La fel ca anul trecut, de la veteranul francez se așteaptă un nou Tur cu panache, onorat cu o victorie de etapă și cu câți mai mulți kilometri de evadare montani. În schimb, Schleck nu mai e deloc în formă. A terminat patru curse în ultimul an, cea mai bună clasare fiind un loc 26 la general în Turul Elveției. Luxemburghezul și-a pierdut încrederea în propriile forțe și are nevoie de mult mai multă susținere din partea noilor patroni, Trek, care vor prelua echipa din 2014.

* Daniel Martin (Garmin-Sharp), Pierre Rolland (Europcar): Ambii cicliști au ca obiectiv un loc în primii 10 din clasamentul general, însă în cazul în care pierd timp important în Pirinei sau la contratimp, ar putea ataca imediat în Alpi. Atât Martin, cât și Rolland cunosc bine parcursul și au forța necesară de a duce o bătălie de uzură pentru tricoul alb cu buline roșii, în ciuda lipsei de experiență.


La 24 de ani, van Garderen are deja un loc 5 în carieră în Turul Franței

Van Garderen și Quintana, favoriți la tricoul alb

În ceea ce privește tricoul alb, lucrurile sunt clare. Există doar patru rutieri care se pot bate, cu adevărat la victorie. Este vorba despre Tejay van Garderen (BMC), Nairo Quintana (Movistar), Thibaut Pinot (FDJ) și Andrew Talansky (Garmin-Sharp). Dintre toți, cele mai mari șanse le are americanul van Garderen, câștigător  și în sezonul precedent. Singura sa problemă este alegerea echipei BMC de a-l anunța lider pe Cadel Evans. Practic, van Garderen va fi locotenentul lui Evans și, în cazul în care australianul are probleme, va trebui să stea alături de câștigătorul din 2011 până la noi ordine. În schimb, Thibaut Pinot este unul dintre cei mai buni cățărători din plutonul din acest an, dar are mari probleme la contratimp, acolo unde va pierde minute bune față de american. În schimb, Andrew Talansky este noua revelație a ciclismului american și va concura pentru prima dată în Le Tour. Are un loc 7 în Vuelta 2012 și un loc 2 în acest an în Paris-Nisa, dar rămâne de văzut dacă se poate adapta condițiilor din Marea Buclă.

Publicat: 27 06. 2013, 02:02
Actualizat: 27 06. 2013, 02:03