Două cluburi, un vis și 3,3 milioane de euro. Baia Mare și CSM București au strategii identice
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
- Baia Mare și CSM București au în spate două comunități locale care s-au decis să investească sume importante în handbal. Ambele grupări au strategii identice și visează la Liga Campionilor
Sportul românesc se pregătește de o nouă rivalitate în anii ce vor urma, una dusă pe terenurile de handbal între HCM Baia Mare și CSM București. Un duel care ar putea atinge cotele unui Steaua – Dinamo la fotbal, Oltchim – Rulmentul în handbalul feminin sau Miercurea Ciuc – Steaua la hochei. Pentru început, în joc vor fi aproximativ 3,3 milioane de euro, atât cât vor însuma bugetele celor două echipe de handbal feminin în viitorul sezon, dar și ambiția de a accede cât mai sus în cupele europene și, de ce nu, de a se impune ca noi brand-uri în sportul românesc. Ambele grupări se află încă la început de drum la cel mai înalt nivel, la stadiul de new-entry pe scena handbalului european.
FENOMEN ÎN BAIA MARE
Din start, HCM Baia Mare deține avantaje. În primul rând, plusul unui an competițional în care și-a omogenizat echipa, cel actual, la finele căruia poate obține și titlul de campioană. De fapt, este diferența de timp între transpunerea proiectelor, de pe hârtie la lucruri concrete. Un alt atu al echipei din nordul țării este chiar fenomenul „handbal”. În Baia Mare, disciplina nu mai reprezintă doar sport, ci și o problemă socială. Sute de copii din oraș și din împrejurimi s-au îndreptat către handbal, dovada fiind numărul mare de cluburi private sau CSȘ-uri care își exercită activitatea de câțiva ani. Mai mult, Marta Baia Mare, una din aceste entități, a ajuns să importe tinere talente și din Ucraina, iar primul produs pentru înalta performanță este Iulia Dumanska, un portar care s-ar putea regăsi în viitor la echipa națională. În total, în Baia Mare, în prezent sunt aproximativ 1.200 de „legitimați”, iar HCM-ul a devenit deja visul oricărui copil.
CSM București încearcă la rândul ei să se dezvolte pe toate palierele, inclusiv la nivel de copii și juniori, unde a și adunat aproximativ 1.800 de copii în câteva luni. La acest capitol, CSM are avantajul că dispune de altă „materie primă”, aria de selecție este de vreo 10 ori mai mare.
Componenta „copii și juniori” este o prioritate pentru ambele combatante, având în vedere că fiecare are în proiect înființarea unor Centre Naționale de Excelență. Baia Mare a avut discuții cu fosta conducere pentru a transfera cu arme și bagaje tot Centrul Național de Excelență de la Vâlcea în nordul țării. Ideea nu s-a materializat, astfel că HCM își dorește să pună bazele unui centru regional „Transilvania”. În București, Centrul Național de Excelență va fi funcțional din toamnă, fiind stabilite deja și locațiile gazdă, Colegiul Tehnic Media (fete) și Colegiul Național Iuliu Maniu (masculin). Cluburile mamă, HCM și CSM, care își extind duelul și în handbalul masculin, vor reprezenta un cadru propice pentru vârfuri.
BUCUREȘTI, AVANTAJUL ECONOMIC
Baia Mare și București au strategii făcute pe mai mulți ani, bunul mers al activității fiind asigurat cu ajutorul banilor veniți de la comunitățile locale. Fiecare grupare a transferat mai multe jucătoare de top, fapt care stârnește deja o emulație, dar și discuții. Economic, Bucureștiul are șanse să-și atragă mai mulți parteneri privați, puterea financiară fiind de vreo 20 de ori superioară orașului Baia Mare raportat la numărul de firme înscrise. Banii reprezintă o pondere importantă în aceste proiecte, dar în calcul intră și alți indicatori, la care HCM-ul poate recupera și chiar înclina balanța. Mănușa a fost deja aruncată.