Nivelul de taxare de 26% propus pentru structurile sportive din România. Inițiativa legislativă care poate rezolva o mare problemă a cluburilor sportive instituții publice

În noul Cod Fiscal, intrat în vigoare la începutul acestui an, nu se regăsește nicio procedură concretă aplicabilă veniturilor realizate din contracte civile de o persoană fizică. Concepul de „convenție civilă” a dispărut complet din cuprinsul actului normativ, la fel cum se întâmplă și cu noțiunea de „contract de prestări servicii” sau „contract civil”.

Acest lucru reprezintă deja o mare problemă pentru Cluburile Sportive aflate în subordinea Ministerului Tinereului și Sportului, în subordinea autorităților locale și pentru Cluburile Universitare. Cluburile sportive instituții publice nu mai pot încheia Contracte de Muncă decât în condițiile stabilite de legiuitor și numai în conformitate cu organigrama administrativă stabilită de finanțator, respectând numărul de posturi pe de o parte dar și nivelul de salarizare din administrația publică (suma maximă este pe undeva la 2.500 de lei). Contractele de prestari servicii, conform modificărilor aduse începând cu 1 ianuarie 2016, pot fi interpretate ca și Contracte de Muncă atât în cazul sportivilor dar mai ales în cazul antrenorilor și personalului auxiliar.

„Curtea de Conturi va face controale din iunie și va interpreta o mare parte a contractelor, cele ale antrenorilor în mod special, ca și contracte de muncă. Astfel, vor fi sume care vor fi imputate directorilor de instituții publice”, susține Constantin Căliman, director adjunct al Federației Sportului Școlar Universitar. Oficialul a și inițiat de curând un proiect de lege prin care „intenționăm să implementăm Contractul Unic de Prestări Servicii Sportive”.

Contractul va fi valabil atât pentru sportivi, dar și pentru antrenori și personalul auxiliar (aistenți, doctori, kinetoterapeuți, arbitri, organizatori competiții, etc). „Acest tip de contract este folosit și în alte state europene. În Ungaria este implementat din 2009 și are un nivel de taxare de 28%. Taxele propuse de noi sunt de 26%, ceea ce ar reprezenta un ajutor imens pentru structurile sportive din România, pe fondul problemelor financiare cu care se confruntă atât cluburile, cât și federațiile. De asemenea, aceasta inițiativă poate fi considerată și un moment zero al transparentei financiare în sport și de combatere a evaziunii fiscale”, a susținut fostul director general al CSM București.

  • Contractele de Muncă sunt impozitate în acest moment cu 42% la valoarea brută și cu 65-70% din valoarea netă.

O altă problemă, în conformitate cu Legea Finanțelor Publice, ordonatorii de credite nu pot angaja cheltuieli decât pentru anul fiscal în curs de execuție. Ori majoritatea competițiilor la jocuri sportive se desfășoară pe perioada a doi ani fiscali (la fotbal, handbal, volei, baschet, polo, hochei pe gheață și mai nou și rugby întrecerile interne și europene încep vara / toamna și se încheie anul următor în primăvară)

„Managerii structurilor sportive, în încercarea lor de a construi echipe/grupe sportive puternice și omogene, trebuie să încheie contracte cu sportivii, pe unul sau mai multe sezoane. Această necesitate se impune în condițiile în care managerii/ordonatorii de credite trebuie să respecte condiția cheltuirii eficiente a fondurilor publice în încercarea de a atinge obiectivul de performanță propus. Este mai mult decât evident, că se impune o modificare legislativă, care să rezolve această problemă a contractelor multianuale în sport”, a motivat Căliman, care spera ca inițiativa legislativă să fie adoptată în Parlament în luna iunie. Altfel? „Va fi o mare problemă pentru sportul românesc”, a concluzionat directorul adjunct în cadrul Federației Sportului Școlar Universitar.

Ce modificări ale legii au fost propuse:

Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 69/2000 a Educației Fizice și Sportului:

Art.I

Legea educației fizice și sportului nr.69/2000, publicată în Monitorul Oficial. Partea I. Nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  • 1.       La Art. 14, alin. (2), litera b) se modifică astfel:
  • 2.       b) încheie cu o structură sportivă, în formă scrisă, un contract individual de muncă sau un contract unic de prestări servicii sportive în condițiile legii.
  • 3.       La Art. 14, alin. (3), se modifică astfel:
  • (3) Sportivului profesionist, care a încheiat cu o structură sportivă un contract unic de prestări servicii sportive, i se asigură, la cerere, participarea și plata contribuției la un sistem de pensii, public și/sau privat, în condițiile legii.
  • 4.       La Art. 14, alin. (7),  se modifică astfel:
  • (7) Drepturile și obligațiile sportivului profesionist sunt cele prevăzute în statutele și în regulamentele federațiilor sportive naționale, precum și în contractul de muncă sau contractul unic de prestări servicii sportive, după caz, încheiate între părți.
  • 5.       La Art.14, după aliniatul (10) se introduce un aliniat nou, aliniatul (11) cu următorul cuprins:
  • „(11) În cadrul aceleiasi structuri sportive pot activa, fără nici o restricție, antrenori, medici, asistenți  medicali, maseuri, fizioterapeuți, cercetători, operatori video, arbitri, observatori, organizatori, statisticieni, cadre didactice, alt tip de personal auxiliar și pot încheia în formă scrisă, un contract individual de muncă sau un contract unic de prestări servicii sportive”.
  • 6.       La Art.14, după aliniatul (11) se introduce deasemenea un aliniat nou, aliniatul (12) cu următorul cuprins:
  • „(12) Contractul unic de prestări servicii sportive trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele clauze:
  • a)       valoarea financiara a contractului;
  • b)      graficul de plati la o data de comun acord acceptata;
  •      c) perioada contractului care poate fi pe 1(unul) sau mai multe sezoane/ani sportivi conform regulamentelor federatiilor sportive;
  •       d) întarzieri în indeplinirea contractului sau imposibilitatea temporară de execuție;
  •      e) clauze clare de reziliere a contractului;
  •      f) conditii specifice ramurii de sport pentru care se incheie contractul unic de prestari servicii sportive (termeni de depunere si inregistrare la federatia sportiva nationala, trimiteri directe la prevederile regulamentelor federatiei, etc);
  •   g) limba care guverneaza contractul;
  •   h) modalidatea de comunicare intre parti;
  •   i) legea aplicabila contractului;
  •     j) forta majora.
  • 7. La Art.14, după aliniatul (12) se introduce deasemenea un aliniat nou, aliniatul (13) cu următorul cuprins:
  •  (13) Modelul cadru pentru contract unic de prestări servicii sportive se stabilește prin hotărâre de guvern.    

Lege pentru modificarea și completarea Codului Fiscal

Art.I

Legea nr.571 din 22 decembrie 2003 privind Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial. Partea I. Nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  • 1.La Art.114, aliniatul (2) după litera l) se introduce o nouă literă m) cu următorul cuprins:
  • „m) veniturile obținute de persoana fizică în baza contractului unic de prestari servicii sportive, încheiat potrivit prevederilor Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare.”    
  • 2. Art.115, aliniatul (1) se modifică după cum urmează:
  • „(1) Impozitul pe venit se calculează prin reținere la sursă la momentul acordării veniturilor de către plătitori de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut pentru veniturile prevăzute la art. 114 alin.(2) lit.a)-k), respectiv prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevăzute la art.114 alin.(2) lit.m), precum și în normele metodologice elaborate în aplicarea art. 114.”
Publicat: 23 05. 2016, 15:27
Actualizat: 23 05. 2016, 16:53