Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
ProSport a stat de vorbă cu Franck Mesnel, singurul rugbist francez care a participat la trei ediții de Cupa Mondială. În 1987, cu Mesnel pe teren, Franța pierdea finala în fața Noii Zeelande pe stadionul Eden Park din Auckland. În același an, Mesnel înființa firma de haine exclusiviste Eden Park care în 2014 a intrat și pe piața din România
„Cred că sunt un mai bun manager decât am fost rugbist. Pentru că acolo, totul a venit natural pentru mine, dar a trebuit să îmi împart timpul. M-aș fi putut antrena mai mult. Nu am avut cum să o fac, pentru că în același timp am fost obligat să mă ocup de Eden Park. Astăzi, toată energia mea este canalizată într-o singură direcție și sper să devin și mai bun”, este auto-analiza succintă făcută de Franck Mesnel (53 de ani), pe fotoliul magazinului din Băneasa Shopping City care aduce brandul său în România. Spune asta, deși este singurul francez prezent la trei turnee finale ale Cupei Mondiale de rugby.
Franck Mesnel a ridicat, în 1987, din temelii, o firmă administrată în regim de familie al cărei obiect de activitate este comercializarea unor linii de haine exclusiviste. A oferit punctul de plecare, a stârnit interesul unei țări întregi care a început să vorbească despre el și inovațiile sale. A profitat de ocazia ivită, a împrumutat numele stadionului celei dintâi finale a CM, terenul super-eroilor Noii Zeelande și ai rugby-ului de ieri și de azi, All Blacks, și acum este implicat direct în crearea colecțiilor, a strategiilor de management și promovare a brandului său, Eden Park.
This is rugby! Curajul de a trece peste tabu-ul rozului la bărbați Pentru rugby-ul mondial, Franck Mesnel și Eden Park, totul a început în vara lui 1987. Mesnel a vrut, alături de patru coechipieri de la echipa de club Racing Club Paris, să spună lumii că rugby-ul este un sport al gentlemenilor, dincolo de brutalitatea fazelor de joc. Nobil și rafinat, dar și îmbibat de umor. Au căutat o formulă memorabilă și așa s-a născut „performance-ul” din finala campionatului francez pierdută de cei cunoscuți și sub numele de „Showbizz”: cei cinci au intrat pe teren cu papioane roz la gât, iar la final și-au închinat cupe de șampanie chiar pe gazon.
Dintr-un brand personal, Franck Mesnel a cultivat un brand de lux, extrem de nișat, care se adresează iubitorilor rugby-ului, dar mai ales celor cu un anumit statut social și financiar și care a depășit pragul de 50 de milioane de euro, cifră de afaceri. A mizat, „pe legitimitate” la început, cu o propunere în care avea argumente că este cel mai bun, tricouri de rugby, și pe logica paradoxului: „Rugbistul musculos care poartă un papion roz, o culoare care în nici un caz nu era asociată cu masculinitate în acea epocă, un club sportiv de succes care se distrează în egală măsură pe teren și care știe să fie și neserios, iar paradoxul este omniprezent în acest brand”, afirmă Mesnel. Papioanele roz și le-au creat singuri, pentru că în magazine nu se găsea așa ceva, în 1987, anul primei finale de Cupă Mondială din istoria rugby-ului.
Tablou în magazinul din Băneasa cu Mesnel (foto, în stânga) și colegii săi purtând papion roz la finala campionatului Franței la rugby. „Mascota clubului era Pantera Roz, de aici ne-a venit ideea”, explică Mesnel
Pe o piață a produselor de lux în care povestea și mesajul asociat sunt la fel de importante precum calitatea materialelor, Mesnel concurează cu coloși ai genului printr-o afacere care este în continuare „de familie”, cu 100 de oameni în departamentul creativ care alimentează o rețea întreagă, în regim de franciză – 80% din magazinele firmei, inclusiv în Franța. Eden Park a ajuns peste tot în Europa, în China și în America. „Am evitat de la început să dau companiei numele meu, pentru că eu îmbătrânesc, a fost important să lansez un anumit spirit, dar dacă mâine mă opresc și decid să plec să joc golf, această marcă va merge mai departe. A fost important să impun un nume cu o rezonanță mitică”, explică Franck Mesnel, în decorul magazinului cochet, garnisit cu fotografii din cariera fondatorului brandului transformate în tablouri alb-negru, chiar dacă aparatele foto color se inventaseră deja demult. Scopul este însă atins, efectul cinematografic care te transformă în martor al unor clipe de legendă, iar succesul este marcat discret, dar sugestiv prin sticle de șampanie, trofee – toate din lumea rugby-ului.
„Dacă voiai să faci rugby, trebuia să mergi lunea la serviciu, să îți urmezi studiile sau să ai un business” „Eu am jucat rugby într-o perioadă în care sportul era amator, nu existau profesioniști. Am fost obligat să fiu și jucător de rugby și antreprenor, să le fac în paralel (pentru că, după cum o spune și Franck Mesnel, dar și istoria sportului cu balonul oval, rugby-ul a devenit un sport profesionist, oficial, în 1995). Dacă voiai să faci rugby, trebuia să mergi lunea la serviciu, să îți urmezi studiile sau să ai un business. A fost complicat, pentru că aveam trei antrenamente pe săptămână, toate weekendurile erau pline cu meciuri, dar pentru mine, să studiez arhitectura, apoi să lucrez și să joc rugby… era o viață foarte bună, era perfect!”. Așa s-a țesut povestea lui Franck Mesnel. O poveste pe care o pune pe tavă în fiecare dintre cele 33 de țări dinafara granițelor Franței în care brandul de haine Eden Park a pătruns. Pentru că „acasă”, povestea durilor cu papioane roz a făcut senzație, mai ceva ca performanțele „cocoșilor” la un Campionat Mondial de fotbal, iar povestea spusă de media a precedat brandul. „Eram copiii teribili dar și răsfățații Franței, de la începutul brandului, pentru că notorietatea mărcii exista deja. După acea finală, a fost nebunie. Nici nu am înțeles exact ce și cum s-a întâmplat. Toată presa scria despre noi. Am știut imediat că trebuie să profităm de toată această agitație. Pentru că în Franța, toată lumea cunoștea papionul roz. A trebuit doar să decidem cum îl valorificăm, cu ce îl asociem… între șampanie și o linie vestimentară, am ales hainele”, mai spune Mesnel, un om cu alura și carisma unui actor de la Hollywood.
Eden Park, un stadion care și-a împrumutat numele. Pe bani În 1987, cel care avea să devină primul și deocamdată singurul francez cu trei prezențe la Cupa Mondială de rugby a disputat ultimul act al ediției inaugurale CM chiar pe stadionul Eden Park, în inima Noii Zeelande. „Pentru mine, Cupa Mondială a fost cu adevărat ceva excepțional – era prima oară când rugby-ul se organiza la un astfel de nivel, iar pentru mine în mod special a fost ceva excepțional, pentru că jucam rugby la nivel foarte înalt… doar de un an, era atât de recent, de nou, și de aceea era fantastic și unic”, afirmă Mesnel, la mai bine de 25 de ani distanță după momentul care rămâne permanent alături de el, prin numele companiei pe care o deține. „Când am discutat cu cei din Noua Zeelandă, în principiu, dacă aș putea utiliza numele stadionului pentru o firmă de îmbrăcăminte, mi-au spus imediat «Da!». Zece ani mai târziu, când a trebuit să merg din nou acolo pentru a cere dreptul de a utiliza în continuare acest nume, a fost mult mai complicat, am avut multe de negociat”, a destăinut francezul. Sportivii pe care și-i dorește alături, ca imagine a mărcii sale sunt croiți după caracterul său. „Contează să aibă spiritul acesta noncomformist și creativ, prefer șarmul în locul frumuseții pure, pentru că și aceasta este dezirabilă, dar acel ceva în plus care face diferența este șarmul”, punctează fostul rugbist francez.
„O lungă poveste de dragoste cu România”, unda verde pentru franciza de 200.000 de euro din București România a jucat în grupe cu Franța lui Mesnel la prima ediție a Cupei Mondiale. Omul de afaceri, cu zâmbet larg și gesturi care îi urmăresc și completează adesea cuvintele, a primit oferta de a aduce brandul Eden Park în România, din partea a doi francezi. A avut coechipieri români, a venit chiar în epoca comunistă la București pentru partide între naționale, iar din punctul său de vedere, venirea în România a mers la fel de anevoios și în același timp lin ca în orice altă țară în care abia se pun bazele unei noi „bucățele” din puzzle-ul Eden Park. Magazinul de 100 de metri pătrați din mall-ul de la ieșirea din București funcționează pe principiul general expus într-o analiză bloomberg.com, privitoare la mărcile care nu vizează consumul de masă, ci o clientelă selectă, rarefiată, fidelă – o mică comunitate creată prin consum – pentru care un magazin micuț este „garantul unei experiențe intime de shopping”.
Jerome Carrere, cel care a adus Eden Park la București cu o franciză de 200.000 de euro, mizează pe o ascensiune rapidă a brandului, care ar trebui să înceapă să devină profitabil încă de anul viitor, în condițiile lansării în primăvara lui 2014. În prezent, Eden Park România se adresează în proporție de 90% bărbaților și doar 10% femeilor, deoarece franciza este la început, cu „o colecție capsulă de haine, dedicată persoanelor care se respectă, care vor să se îmbrace bine și să se simtă bine în hainele pe care le poartă, acordă atenție detaliilor și calității materialelor”, afirmă CEO-ul grupului ce deține franciza, cea care a amânat aducerea produselor de încălțăminte sau pentru copii, dar în schimb pune la dispoziție modele din toate cele patru linii vestimentare Eden Park.
„Sunt țări în care marca Eden Park place în mod deosebit. Am avut experiența aceasta în Orientul Mijlociu, însă și în Mexic și Canada firma are succes”, spune Franck Mesnel, finalist în 1987 la Cupa Mondială în Noua Zeelandă – Franța 29-9
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER