Brandul Ilie Năstase a vândut peste 20 de milioane de perechi de încălțăminte pentru Adidas. Cum a devenit Nasty primul tenismen contractat de celebra companie | HAPPY NASTY DAY
„Copilul teribil al tenisului” se năștea imediat după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial în 1946, iar în 1948 frații Dassler, Adolf și Rudolf, își declarau război unul altuia pentru obținerea supremației pe piața articolelor vestimentare sportive.
Cu doi ani după nașterea marelui campion, flacăra rivalității dintre cei doi frați Dassler, Adolf și Rudolf lua contur în Herzogenaurach, orașul natal al celor doi. Adi și Rudi își denumeau cele două firme după același tipar. Primul concepea „Adidas”, o combinație între porecla sa și primele trei litere ale numelui de familie. Rudi își denumea noua creație „Ruda”, pe același model ca fratele său: primele două litere din prescurtarea prenumelui și primele două din numele de familie. Firma Ruda avea să se transforme în scurt timp în Puma.
Astfel, „No man”s land” a fost trasat în fața celor două tabere. Un război al marketing-ului în lumea articolelor vestimentare se contura. Rudolf Dassler avea să fie primul care dădea lovitura. Naționala Republicii Federale Germane juca primul meci după terminarea conflictului care lăsase 60 de milioane de victime în urmă. Componenții echipei purtau încălțăminte Puma.
În 1954, la Mondialul de fotbal din Elveția, naționala Germaniei înlocuia ghetele Puma cu cele Adidas. Adi îi administra o lovitură usturătoare fratelui său prin contractul încheiat cu Die Mannschaft. De-a lungul anilor, numeroși sportivi au fost împărțiți între cele două companii de articole sportive.
Ilie Năstase, prins în hora rivalității
Horst Dassler, fiul lui Adi Dassler, făcea o mutare îndrăzneață în 1973. Deși multe voci i-au șoptit lui Horst că Ilie Năstase ar reprezenta o mutare neinspirată pentru Adidas, fiul fondatorului companiei avea să pună parafa pe contractul lui Nasty. Tenismenul care avea să devină numărul unu mondial primea de la Adidas 5.000 de dolari anual (aproximativ 28.000 de dolari în zilele noastre), pe o perioadă de patru ani.
Adidas a vândut peste 60 de milioane de perechi de încălțăminte, care purtau numele lui Ilie Năstase (20 de milioane) și Sam Smith (40 de milioane) atât timp cât cei doi au fost în activitate.
Ilie Năstase, îmbrăcat din cap până în picioare în Adidas
„Eu eram al dracului”. Obiceiul devenit model de tricou.
Rosemary Casals, partenera de la dublu mixt al lui Ilie Năstase, a fost cea care l-a numit pe tenismen Nasty, poreclă care l-a urmărit 50 de ani. Primul număr 1 ATP și-a asumat noua poreclă: „Am aflat că înseamnă răutăcios, dar nu m-a deranjat treaba asta, nu. Nu e peiorativ. Înseamnă „al dracului” și eu eram al dracului pe terenul de joc și nu m-a deranjat„.
În 2011, Adidas îl suna pe Nasty pentru a face un model de tricou personalizat cu degetul mijlociu îndreptat spre arbitri, pe vremea când tensimenul român încă activa. Cum Nasty le-a dat „ok-ul” celor de la Adidas, compania a început producția. Tricourile apar pe diferite site-uri cu articole vestimentare de unde pot fi achiziționate.
Sfârșitul a aproape șase decenii de ură
Adidas și Puma și-au dat mâna în 2009 cu două noi conduceri, care au îngropat episoadele neplăcute din trecutul celor doi frați Dassler. Cele două companii au jucat un meci de fotbal din care nu a ieșit câștigătoare nicio echipă.
Cele două companii și-au amestecat jucătorii, iar meciul în care s-au înfruntat echipa Neagră cu cea Albă a fost câștigat de prima cu 7-5.
Săptămâna trecută, ProSport a discutat cu reprezentanții agenției Friends/TBWA, care lucrează pentru Adidas, iar aceștia au făcut trei poze speciale pentru Ziua Națională Ilie Năstase. Imaginile realizate de Mario Niculae (Art Director), Vladi Păunescu (Copywriter) și Cristian Stănescu (Account Manager) sunt spectaculoase.
Poveștile din descriere sunt pe măsură.
Articol scris de DAN MIREA