Comunicare 2.0 | Halep cere bani conform statutului de #1. Dar mai întâi, începe să devină competitivă în social media, pe canalul favorit

Simona Halep este jucătoarea de tenis numărul unu la finalul lui 2017. Va începe anul prima, iar presa internațională a dezvăluit că românca, împreună cu staff-ul ei, încearcă să valorifice acest moment de top al carierei și să transforme capitalul sportiv în bani. Cash sau în cont. De aceea, în acest moment, jucătoarea numărul unu din WTA se pare că nu mai are un contract pentru echipament sportiv. Simona Halep a vrut un contract conform statutului său din partea Adidas, firma germană s-a plâns că a stabilit deja bugetul pentru 2018 și nu este pregătită să bage mâna mai adânc în buzunar. De aici, impasul.

Este o negociere.

Virginia Ruzici recunoștea, într-un interviu pentru Canal 33, că, evident, România este o piață mai puțin interesantă pe plan internațional, iar asta se reflectă asupra contractelor de publicitate. Adidas o are sub contract pe Caroline Wozniacki, care de fiecare dată a avut propria linie de rochii – by Stella McCartney, în timp ce Halep a jucat finala de la Roland Garros fiind îmbrăcată aproape identic cu adversara sa, letona Jelena Ostapenko. Planul sportiv o ajută pe Simona, contextul mai puțin.

#1 în social media, în România

În peisajul sportivilor români, Simona Halep are, detașat, cei mai mulți fani pe social media. În doi ani, constănțeanca a acaparat cele trei canale de comunicare familiare: Facebook, Twitter și Instagram. Simona Halep are peste un milion și 333.000 de fani pe FB. Hagi s-a mai apropiat de milion (995.887 aprecieri), Adrian Mutu este sub jumătate de milion (431.741 likes), Nadia Comăneci – posesoarea unei pagini bilingve – la 203.430, Cristina Neagu – la puțin peste 110.000.

Pe Instagram, Simona este la cota 444K. ProSport scria în 2015 că Adrian Mutu era cel mai urmărit sportiv român pe Instagram – cu 62.400 de urmăritori, urmat de Larisa Iordache – cu 45.300 și de Alexandru Maxim – cu 21.300. Simona Halep se clasa pe locul 8 în acest top, cu 5.700 de fani. Între timp, Briliantul a urcat la 150.000 de fani, dar a fost depășit de Simona Halep, numărul 1 WTA multiplicându-și de aproape 78 de ori baza de fani.

Pe Twitter, Simona are 148,9k urmăritori – foarte mulți, având în vedere faptul că între 2014 și august 2015 a avut un hiatus de 11 luni în care nu a postat nimic. Mai mult, în 2017, Simona Halep a strâns doar 19 postări pe platforma în care sunt suverane cele 140 de caractere.

Decembrie 2017: luna în care Simona a atacat în valuri pe Instagram

Simona Halep și-a intensificat vizibil activitatea în social media: a stabilizat ritmul postărilor și a dinamizat interacțiunea. În 17 zile ale lui decembrie, Simona Halep a strâns 16 postări pe Instagram. În plus, românca a folosit constant și opțiunea de „InstaStory”, varianta efemeră pusă la dispoziție de rețea, pentru a ține legătura cu fanii.

Miza este pe canalul pe care l-a favorizat mereu. Simona investește în acel cont despre care fanii – și nu numai – știu că îl actualizează singură. Twitter-ul rămâne uitat, Facebook – varianta pentru distribuirea mesajelor formale, oficiale, în variantă bilingvă. Decizia nu este surprinzătoare – Roger Federer favorizează Facebook-ul, Lucie Safarova este ‘prietenă’ cu Youtube-ul. Este o investiție țintită, smart. Și care punctează prin credibilitate. Este ca o evoluție.

Simona Halep are de depășit o barieră a rigidității, la care a lucrat și Darren Cahill, în toamna lui 2015, atrăgând-o în jocul său pe rețelele de socializare. Australianul i-a smuls o glumă Simonei atunci, însă și el a mutat comunicarea cu eleva sa în zona Instagram.

Din punct de vedere al frecvenței, creșterea este netă: în 2015, când și-a lansat contul de Instagram, Simona a postat o dată în septembrie, de două ori în octombrie, de trei ori în noiembrie, de cinci ori în decembrie. Comparația are sens și pentru că acoperă extra-sezonul, ca și acum. În martie 2016, Simona a început să posteze săptămânal, ba chiar de două ori pe săptămână. Doar fotografii. În mai 2016, au apărut trailerele oficiale Adidas. În total – 44 de postări pe 2016. În decembrie 2016, Simona Halep a avut șase postări, între care un clip venit de la Adidas, un teaser oficial.

La jumătatea lunii decembrie, în 2017, Simona Halep a dus totalul la 166 postări pe Instagram. Cu un clip din data de 5 decembrie, care face reclamă, discret, unuia dintre sponsori, Simona a făcut să se vorbească despre calitățile sale fotbalistice până în Italia, unde a fost propusă pentru Serie A. S-a dat cu Hoverboard chiar pe terenul de antrenament și începe să aibă fotografii gândite, cu regie și mesaj.

La versiunea „Story”, Simona a început să își dezvăluie latura ludică, jucăușă. A filmat „hakka” juniorilor de la rugby, și-a tachinat fanii cu fotografii „din spatele scenei” de la galele la care a participat, a îmbrățișat parcă provocarea ‘Emoji’ zi de zi.

Simona a reușit să își țină fanii conectați în inter-sezon, ba chiar a fost mai activă decât Serena Williams (7 postări), Agnieszka Radwanska (5 postări) sau Eugenie Bouchard (11 postări).

Maria Șarapova sau Dominica Cibulkova rămân etaloane ale folosirii rețelelor de socializare, însă deschiderea arătată de Simona este încurajatoare, un semn în direcția cerută din ce în ce mai clar în tenisul profesionist – o industrie cu acte în regulă.

Asta întrucât chiar și site-ul WTA pune mult preț pe acest detaliu: într-o perioadă în care schimbările în cadrul staff-urilor sunt frecvente, WTA prezintă impactul imediat pe care îl are readucerea în echipa lui Lucie Safarova a antrenorului Rob Steckley – clipuri intense de la sesiunile de pregătire postate pe canalul de Youtube.

Simona Halep are de cucerit și acest obiectiv, al maximizării potențialului de marketing, dincolo de obiectivele clare legate de câștigarea unui turneu de Mare Șlem și consolidarea numelui în tenisul profesionist. Virginia Ruzici se declara însă optimistă, în cadrul aceluiași interviu pentru Canal 33: „America este, din punctul meu de vedere, foarte greu de cucerit de către un sportiv care vine din Est. Au fost Ilie Năstase și Nadia Comăneci. Simona cred că, încet-încet, va ajunge și ea foarte sus în Statele Unite. Între România și țările latine există întotdeauna o apropiere. Cu țările din est – există și acolo, pentru că este ca și cum am trăi ceva apropiat și există o înțelegere. Simona cred că va cuceri însă și America

Publicat: 19 12. 2017, 13:00
Actualizat: 19 12. 2017, 13:09