Puteți, probabil, să recunoașteți dintr-o privire fanii lui Rafael Nadal în tribunele marilor arene de tenis. Chiar dacă nu sunt dați de gol de steaguri în roșu și galben – culorile Spaniei, și chiar dacă nu au bannere pe care numele ori chipul ibericului să se distingă clar, cu siguranță veți recunoaște pe șepcuțe sau pe tricouri logo-ul folosit de sportivul care, în această duminică dimineață, de la 10:30 ora României, încearcă să triumfe pentru a doua oară în carieră la Australian Open și, astfel, să devină primul tenismen care câștigă de cel puțin două ori fiecare dintre cele patru turnee de Mare Șlem din calendarul competițional.
Rafael Nadal are unul dintre cele mai recognoscibile logo-uri dintre jucătorii de tenis. Spre deosebire de Roger Federer, Novak Djokovic sau Andy Murray, care au ales o monogramă pentru a-și crea o identitate vizuală și, în timp, un brand, mallorquin-ul a ieșit din tipar, alegând să nu construiască pornind de la inițialele numelui său. În schimb, echipa din spatele lui Rafa Nadal a valorificat o asociere asupra căreia fani și jurnaliști deopotrivă au insistat încă de la începuturile carierei puștiului cu plete în vânt, forehand încărcat cu topspin, care lua tenisul pe sus învingându-l în primul meci direct pe Federer și câștigând la prima participare Roland Garros-ul. Nadal a primit rapid în circuit porecla de „Raging Bull” (adică Taurul Furios), datorită tenisului fizic practicat, a preferinței pentru tenisul jucat pe zgură roșie și a felului vulcanic în care se exteriorizează după câștigarea punctelor, fanii de pe forumurile de specialitate alintându-l, de multe ori, și „Matadorul”.
Nadal și-a însușit această poreclă și imagine, promovând din ce în ce mai insistent acest vector de imagine. Celebrul logo al ibericului reprezintă coarnele unui taur, stilizate, contopite simbolic cu puterea fulgerului, prin conturul zig-zăg-uit. Autorul desenului pe care iberciul îl afișează din ce în ce mai des nu este cunoscut, însă evoluția sa este una extrem de interesantă.
Nadal a început să își asocieze imaginea, la nivel grafic, cu un taur, încă din 2006. Gigantul american producător de echipament sportiv, Nike, i-a oferit un contract lui Rafa Nadal încă din 2000, iar puștiul iberic a beneficiat de la debutul pe scena mare a tenisului de o linie personalizată. Detaliile personalizate au fost introduse de designeri treptat și cu pregădere în ceea ce însemna suprafața pantofilor sport. Nadal a evoluat prima dată cu încălțăminte inscripționată cu numele său, apoi cu „VAMOS” – pe pantoful stâng și, respectiv, „RAFA” – pe pantoful drept.
Sursa foto: mrs-boots.com
În 2006, ibericul a apărut în premieră pe teren folosind pantofi de joc pe care fusese desenat un taur. Prima încercare a reprezentat un contur complet de taur.
Un an mai târziu, în a doua parte a lui 2007, desenul a fost mult simplificat și redus la o versiune ușor stilizată a unor coarne de taur.
2008 este însă anul în care Rafael Nadal și-a stabilizat desenul reprezentativ, ambele victorii majore, de la Roland Garros și Wimbledon, fiind puse sub semnul logo-ului pe care îl afișează și în ziua de astăzi.
Încălțămintea lui Rafa Nadal la Roland Garros a fost decorată cu logo-ul coarne-de-taur, numele său și o repreƶentare grafică a celor trei trofee câștigate până la momentul respectiv la French Open
În 2009, când Rafael Nadal câștiga la Australian Open primul titlu de Mare Șlem pe hard, logo-ul actual își câștigase deja locul în inimile fanilor, dar încă nu apărea cu frecvența din ziua de azi, pe tricourile și pe șepcile purtate de iberic. În plus, logo-ul acesta nu se regăsea nici pe tricoul de joc, nici pe bluza de trening folosită de spaniol la intrarea și la ieșirea de pe teren, așa cum se întâmplă acum.
Așa cum este și cazul logo-ului „RF” al lui Roger Federer, imaginea coarnelor de taur atât de îndrăgită de fanii lui Nadal aparține, de fapt, firmei Nike, ceea ce înseamnă că, similar modului în care elvețianul nu și-a putut transfera logo-ul-semnătură odată cu semnarea contractului cu Uniqlo, și ibericul s-ar putea afla într-o situație similară în cazul în care ar rupe înțelegerea cu firma americană.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER