Decizia de a semna un parteneriat cu Simona Halep, în februarie 2018, a marcat începutul unei noi ere pentru colosul american producător de echipament sportiv, Nike. Vineri a fost anunțată adăugarea lui Naomi Osaka în portofoliul Nike, în baza unei sume generoase, de 8,5 milioane de euro pe an. În consecință, americanii instaurează monopolul în circuitul WTA, toate cele trei sportive de pe podiumul clasamentului mondial – Naomi Osaka, Simona Halep și Petra Kvitova – fiind în acest moment ambasadori ai celebrului „Swoosh” (logo-ul Nike începând cu 1971).
Nike a „arestat” locul 1: după 10 luni de secetă, Halep a preluat ștafeta de la Serena Williams și i-a predat-o lui Naomi Osaka. Rivala, doar 10 săptămâni de supremație în ultimele 13 luni
Prezența Nike în circuitul WTA nu a fost niciun moment de neglijat sau discretă de la începutul anilor ’90 până în prezent. Două dintre cele mai marketabile și mai infleunte jucătoare ale tenisului actual, Serena Williams și Maria Șarapova sunt pe statul de plată Nike din 2003 și, respectiv, 1998 (rusoaica a semnat primul contract cu Nike la doar 11 ani, în timp ce americanca a făcut trecerea de la Puma la Nike după ce câștigase deja primele șase trofee de Mare Șlem ale carierei în proba de simplu). De asemenea, când a revenit în competiții în 1995, după ce fusese înjungheată de un fan al rivalei sale, Steffi Graf, Monica Seleș s-a prezent în echipamente noi, Nike. Victoria Azarenka este un alt exemplu de jucătoare care a urcat în fotoliul de lider mondial și a câștigat trofee de Mare Șlem purtând echipamente Nike.
Cu toate acestea, în februarie 2018, când Simona Halep și Nike băteau palma pentru 1,7 milioane de euro pe sezon, firma americană dădea o lovitură de imagine, întrerupând o serie de zece luni în care nu mai avusese nicio sportivă în fotoliul de lider mondial, din momentul în care Serena s-a retras temporar pentru a deveni mamă, americanca fiind depășită de o ambasadoare Adidas, Angelique Kerber, pe 15 mai 2017.
Din acel moment, Nike a adunat prin Simona Halep 48 de săptămâni pe prima poziție WTA până pe 27 ianuarie 2019. Privilegiul de a avea liderul mondial în portofoliu le-a revenit apoi celor de la Adidas, în momentul în care Naomi Osaka s-a impus la Australian Open 2019, însă, după 10 săptămâni, americanii le-o suflă pe niponă marilor rivali, „cumpărând” practic deținătoarea primei poziții.
Cine au fost liderii WTA în ultimii 5 ani:
Nike, forță dominantă în Top 10 în acest moment: 6-1 în fața Adidas, de la 4-4 în urmă cu 13 luni + un nou jucător greu pe piață
În momentul în care Simona Halep readucea Nike pe primul loc în tenisul feminin, pe 26 februarie 2018, podiumul WTA era completat de două ambasadoare Adidas. În top 10, raportul de forțe era echilibrat – câte patru sportive Nike și Adidas, o sportivă Fila și Venus Williams – deținătoarea propriei linii. În acest moment, Nike trimite șase sportive în Top 10 WTA, Fila – trei, Adidas – una.
Top 10 mondial pe 26 februarie 2018 vs. Top 10 mondial în acest moment
1. Simona Halep (NIke) 1. Naomi Osaka (Nike) 2. Caroline Wozniacki (Adidas) 2. Simona Halep (Nike) 3. Garbine Muguruza (Adidas) 3. Petra Kvitova (Nike) 4. Elina Svitolina (Nike) 4. Karolina Pliskova (Fila *brand din Coreea de Sud) 5. Karolina Pliskova (Fila) 5. Angelique Kerber (Adidas) 6. Jelena Ostapenko (Adidas) 6. Kiki Bertens (Fila – începând cu ianuarie 2019) 7. Caroline Garcia (NIke) 7. Elina Svitolina (Nike) 8. Venus Williams (EleVen by Venus) 8. Sloane Stephens (Nike, începând cu ianuarie 2018) 9. Petra Kvitova (Nike) 9. Ashleigh Barty (Fila) 10. Angelique Kerber (Adidas) 10. Aryna Sabalenka (Nike)
Investiție în tinerele jucătoare: avantaj Nike
Strategii sau „scouterii” de la Nike, însărcinați cu identificarea potențialelor talente și semnarea unor contracte avantajoase cu potențialele viitoare staruri la vârste fragede, sunt cu siguranță în al nouălea cer privind în acest moment noul val de jucătoare care fac senzație în circuit. Cele mai tinere două sportive din Top 10 le aparțin în acest moment odată cu acontarea lui Naomi Osaka (21 ani), în condițiile în care Aryna Sabalenka (20 ani) este deja de mult timp una din „legiunea Swoosh”.
Dintre jucătoarele de 20 de ani neîmpliniți care s-au remarcat până acum, doar Yastremska nu poartă în acest moment haine Nike, ea ajungând să poarte colecțiile firmei care îi oferă și rachete – Yonex.
Top 10 mondial jucătoare U22
1. Naomi Osaka (21 ani) – 1 WTA (Nike) 2. Ashleigh Barty (22 ani) – 9 WTA (Fila) 3. Aryna Sabalenka (20 ani) – 10 WTA (Nike) 4. Belinda Bencic (22 ani) – 21 WTA (Nike) 5. Daria Kasatkina (21 ani) – 22 WTA (Nike) 6. Bianca Andreescu (18 ani) – 23 WTA (Nike) 7. Donna Vekic (22 ani) – 25 WTA (Nike) 8. Jelena Ostapenko (21 ani) – 31 WTA (Adidas) 9. Sofia Kenin (20 ani) – 36 WTA (Fila – începând cu noiembrie 2018, a fost în portofoliul Nike) 10. Dayana Yastremska (18 ani) – 37 WTA (Yonex, a fost în portofoliul Nike)
Jucătoare U19 în Top 120 WTA
1. Bianca Andreescu (18 ani) – 23 WTA (Nike) 2. Dayana Yastremska (18 ani) – 37 WTA (Yonex, a fost în portofoliul Nike) 3. Marketa Vondrousova (19 ani) – 43 WTA (Nike) 4. Anastasia Potapova (18 ani) – 70 WTA (Nike) 5. Amanda Anisimova (17 ani) – 74 WTA (Nike) 6. Iga Swiatek (17 ani) – 118 WTA (Nike) 7. Olga Danilovic (18 ani) – 120 WTA (Nike)
Nike – Adidas, 2-0 în ultimele 15 luni: Osaka, scenariu la indigo cu Halep
Cu Naomi Osaka, compania americană repetă lovitura aplicată în cazul Simonei Halep. Rivalii germani avuseseră un contract semnat cu Simona în primăvara lui 2014, înainte ca românca să joace prima sa finală la Roland Garros, apoi, pe durata colaborării, românca a izbutit, la a patra partidă jucată cu numărul unu mondial pe masă, să urce pe prima poziție în lume, însă toate cele trei tentative de a câștiga un Grand Slam au eșuat. Având o înțelegere scadentă la final de an, Adidas nu a dorit să îi satisfacă româncei cerințele materiale în vederea unei noi înțelegeri, zgârcindu-se la câteva sute de mii de euro, Nike a intrat pe fir după ce Simona a jucat cu o rochie fără logo la Australian Open 2018, iar la două săptămâni după ce acordul atent negociat de către Ion Țiriac era semnat cu americanii, tricolora revenea pe primul loc în lume, pentru ca patru luni mai târziu să vină și un prim titlu la Roland Garros.
Și în cazul lui Naomi Osaka, 12 luni mai târziu, germanii de la Adidas au avut de a face cu o sportivă aflată tot la final de contract. Campioana-surpriză de la US Open avea o înțelegere scadentă la finele lui 2018, ar fi primit, potrivit unor surse, o ofertă-record de zece milioane de dolari pe an (cel mai mare contract oferit vreodată de Adidas unei sportive, din orice disciplină), însă după ce a evoluat în primul sfert de sezon 2019 în hainele germanilor și s-a impus la Australian Open, Osaka a semnat pentru ca, începând cu turneul de la Stuttgart (22-28 aprilie), să îmbrace echipament produs de Nike.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER