Roland Garros, un colos economic construit în 123 de ani
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Cifra de afaceri a turneului de Grand Slam de la Paris este de 175,2 milioane de euro. Cei mai mulți bani provin din drepturile media, adică 62,1 milioane de euro. Organizatorii reușesc să acopere fondul de premiere doar din biletele vândute
Jocurile Olimpice reprezintă cel mai important eveniment sportiv care se organizează în acest moment în întreaga lume, atât din punct de vedere financiar, cât și ca expunere. Într-un top al celor mai de succes competiții, întrecerea supremă este urmată de Campionatul Mondial la fotbal și, probabil, Liga Campionilor la fotbal. Având în vedere sumele de bani care se investesc în tenis, la nivel global, turneele de Grand Slam de la Roland Garros sau Wimbledon își fac, de asemenea, loc în ierarhia competițiilor de anvergură.
Francezii susțin că Turul Franței la ciclism, desfășurat anual în luna iulie, ar fi al treilea eveniment sportiv ca importanță după Jocurile Olimpice și Cupa Mondială de fotbal. Argumentele sunt suținute de cifre: Marea Buclă ajunge în casele oamenilor prin intermediul televizorului în 190 de țări, iar anual adună 3,5 miliarde de telespectatori. În plus, cifra de afaceri este impresionantă pentru o întrecere care se întinde pe trei săptămâni, în jurul a 150 de milioane de euro. Având aceste detalii ca reper, atunci se poate spune că turneul de la Roland Garros, care debutează cu meciurile de pe tablourile principale duminică, este un concurent serios pentru Turul Franței, dacă nu chiar mai valoros. În cadrul Grand Slam-ului participă atleți care câștigă zeci de milioane de dolari anul, atât din premiile puse la bătaie de organizatori, cât și din drepturile comerciale generate pe baza expunerii care o asigură tenisul pe întreg mapamondul. Spre exemplu, Roger Federer a acumulat, în perioada iunie 2012- iunie 2013, 71,5 milioane de dolari, în ce Maria Șarapova a câștigat în jurul a 29 de milioane de dolari, conform datelor publicate de Forbes.
Roland Garros ajunge în acest an și în Cambodgia, Laos și Brunei
Roland Garros-ul are o cotă formidabilă nu doar prin prisma jucătorilor care se prezintă anual în turneu, ci și prin cifra de afaceri: 175,2 milioane de euro, suma totală la ediția din 2013, care a fost peste Turul Franței. Drepturile media au avut cea mai mare pondere din acest întreg, adică 35% reprezentând 62,1 milioane de euro.
Organizatorii au reînnoit parteneriatul cu Televiziunea Franceză și Eurosport pentru difuzarea turneului în Hexagon, cele două posturi TV plătind sume importante pentru a obține drepturile. Prin intermediul canalului de sport de la Paris, Roland Garros-ul se vede aproape în toată Europa. Sportivi precum Nadal, Federer, Djokovic, Serena Willliams, Șarapova și Simona Halep vor ajunge în acest an, prin intermediul broadcaster-ului pan-asiatic Fox, și pe noi teritorii, precum Brunei, Cambodgia, în Insule din Oceanul Pacific, Laos sau Vietnam.
Participarea în turul 1, echivalentă cu cel puțin trei Dacii Logan
Pe baza unui business aflat într-o continuă dezvoltare, premiile în bani cresc în acest an cu 3 milioane de euro în raport cu ediția precedentă. Astfel, French Open a devenit cel mai bogat turneu de tenis din lume, cu premii în valoare totală de 25.018.900 de euro. Câștigurile campionilor se măresc cu 10%, ceea ce înseamnă că locul 1 se răsplătește cu 1,5 milioane de euro. În ultimii 10 ani, valoarea premiilor a cunoscut o creștere fabuloasă. Spre exemplu, în 2005, la primul său titlu la Roland Garros, Rafael Nadal obținea în jurul a 850.000 de euro, ceea ce înseamnă că valoarea premiului pentru cel care obține trofeul „Muschetarilor” s-a indexat cu 100%. Participarea în sine în turneul de Grand Slam a devenit deja o miză, în condițiile în care prezența în turul 1 este răsplătită cu 24.000 de euro, adică valoarea a cel puțin trei Dacii Logan. În urmă cu un deceniu, această sumă era obținută pentru un tur trei la Roland Garros.
Interesant este faptul că valoarea premiilor din acest an va fi acoperită de organizatori doar din vânzarea biletelor. În 2013, prin comercializarea tichetelor s-au făcut încasări de 25,6 milioane de euro, ceea ce a reprezentat 15% din cifra de afaceri. În tribune au asistat, pe parcursul întregului turneu, 461.576 de spectatori, adică în medie peste 30.000 de spectatori pe zi. Așadar, toate cifrele financiare, de audiență, care s-au îmbunătățit de la an la an, au transformat turneul de Grand Slam de la Roland Garros într-un colos sportiv și economic.
Cifra de afaceri la Roland Garros – ediția 2013
25,6 mil. eurobilete (15%)
50,1 mil. europarteneriate (29%)
26,8 mil. eurorelații publice (15%)
62,1 mil. eurodrepturi TV (35%)
7,6 mil. europroduse derivate (4%)
3 mil. euroalte (2%)
175,2 milioane de euro a fost totalul.
Cifrele turneului de la Roland Garros în 2013
1,1 tone de zgură sunt depozitate, în medie, pe un teren de joc. Pentru arena centrală „Philippe-Chatrier” s-au adus 1,5 tone de zgură
La fiecare 2 secunde s-a vândut un produs cu marca „Roland Garros”
2,1 milioane de telespectatori francezi au urmărit, în medie pe zi, turneul de la Roland Garros, audiența fiind în jurul a 19,7%
3,7 milioane de chinezi au urmărit-o pe Na Li, pe postul CCTV 5, în primul tur la ediția precedentă
7 kilometri de fașă elastică au utilizat kinetoterapeuții pentru jucători
8,5 hectare are tot Complexul „Roland Garros”
14 kilograme are trofeul „Muschetarilor”, acordat învingătorului din turneul masculin
28 % din spectatorii prezenți la ediția din 2013 au fost din afara Franței
46 de kilometri de fir de racordaj a fost utilizat de echipa Babolat în timpul competiției din 2013
96 de locuri au rezervat francezii pentru persoanele cu handicap
900 societăți-clienți au fost implicate în cadrul operațiilor de relații publice ale turneului
1.347 de jurnaliști au fost acreditați la ediția din 2013: 459 presă scrisă, 454 jurnaliști TV, 217 fotografi, 130 jurnaliști radio și 87 de redactori online. De asemenea, au fost acreditați 2.048 tehnicieni TV
5.400 de porții de spaghete au fost vândute în cadrul complexului
37.375 de locuri sunt disponibile pe cele șase arene principale folosite la Internaționalele Franței
48.700 de hot dogs s-au vândut la ediția din 2013
60.000 de mingi sunt folosite la Roland Garros
434.400 de sandwich-uri mixte au fost consumate în 2013
Notă: Datele au fost furnizate de organizatori
Agenda Roland Garros
20 mai: calificări masculin, turul 1
21 mai: calificări feminin, turul 1
22 mai: calificări masculin și feminin, turul 2
23 mai: tragerea la sorți (ora 12:30), Muzeul de Tenis al FF de Tenis. Participă Rafael Nadal și Serena Williams; ultimul tur al calificărilor
25 mai: start pe tablourile principale de simplu, ora 12:00
27 mai: începe turneul de dublu masculin
28 mai: încep probele de dublu feminin și dublu-mixt
4 iunie: tragere la sorți, Fed Cup 2015
5 iunie: finala dublu-mixt
7 iunie: finalele simplu feminin și dublu masculin
8 iunie: finalele simplu masculin și dublu feminin
Turneul de la Roland Garros are și o istorie încărcată. Întrecerea a fost fondată în 1891. În era Open s-au desfășurat deja 45 de ediții
2 titluri la simplu are România la Roland Garros: Ilie Năstase (1973), Virginia Ruzici (1978)