US Open în cifre. Cum este exploatat financiar tenisul la New York, în comparație cu Bucureștiul
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Ultimul turneu de Grand Slam al anului este o sărbătoare scumpă. Organizatorii au construit în timp o adevărată industrie a distracției și consumului, cu prețuri pe măsură. La acest capitol, BRD Bucharest Open aflat la prima ediție luna trecută, a fost chiar de 5-6 ori mai ieftin
US Open (25 august – 8 septembrie) este unul dintre cele mai vizitate evenimente sportive din lume, iar comercianții turneului au știut să dezvolte afaceri cu profit substanțial. În ultimii șase ani, tenisul din New York a atras peste 700.000 de fani la fiecare ediție, în timpul celor două săptămâni de concurs.
Pe lângă condițiile pe care le oferă jucătorilor, Asociația Tenisului din Statele Unite (USTA) a făcut un scop și din satisfacerea nevoilor culinare ale publicului. Organizatorii americani combat apetitul spectatorilor prin intermediul a 60 de standuri cu mâncare, cinci restaurante, dar și printr-un spațiu important amenajat cu terase și baruri. Bucătari celebri din SUA pregătesc delicii culinare în complexul Flushing Meadows, printre ei numărându-se David Burke, Tony Mantuano și Masaharu Morimoto.
Prețul alimentelor la US Open începe de la 6 dolari
Nu e deloc ieftin să-ți permiți fie și o simplă gustare pe aleile de la Flushing Meadows. Un sandviș cumpărat de la standurile cu mâncare costă între 15 și 16 dolari, o porție de fripură cu cartofi prăjiți se vinde cu 13,50 dolari, iar un fel de mâncare pregătit din pui, „chicken tika masala”, are un preț de 11 dolari și este foarte căutat. De asemenea, pe lângă celebrele arene americane se mai cumpără iaurt, o băutură de mango care costă 6 dolari, dar și raci fierți, pentru 17,5 dolari porția.
Renumite sunt o salată mexicană care costă 14 dolari și tacos, un alt preparat mexican, pentru 9,5 dolari. Consumatorii de bere pot cumpăra o halbă tradițională cu 8,25 dolari, în timp ce pentru o stică de bere Heineken, sponsorul oficial al turneului, vor scoate din buzunar 8,5 dolari. Compania olandeză are în complexul din New York și un bar, Heineken Red Star Café, în care, pe lăngă băutura cu hamei, se comercializează și Strongbow, un cidru care conține o cantitate mică de alcool. Prețul unei sticle simple este de 8,5 dolari, iar tariful uneia de Strongbow Archerita, un amestec de tequila, lichior de portocale și suc de lămâie, este de 12 dolari.
Un alt cocktail celebru, care conține trei bile din miez de pene galben, cu aspect de mingi de tenis, se vinde într-o cană suvenir pentru 14 dolari. Fanii tenisului care optează pentru băuturi mai scumpe se pot desfăta cu un pahar de șampanie Moet Chandon Imperial, disponibil pentru 24 de dolari la terasa Moet Chandon, unde se mai găsesc și cocktailuri Grey Goose, cu 12 dolari. La Flushing Meadows există și un restaurant cubanez care vinde o mulțime de cocktailuri cu rom, piersici, pepene verde, castravete, mentă, toate la prețul de 13 dolari sau la 40 de dolari pentru un ulcior.
Alte produse deosebite de la US Open sunt crabii cu porumb (16 dolari porția), porcul afumat (11 dolari porția) și carnea de vită înăbușită cu fasole neagră și banane, servită alături de brănză și suc de fructe (18 dolari). „Persoanele care vin la restaurantul nostru fac parte dintr-o clasă socială bogată. În anii precedenți am pus la vânzare produse de calitate, iar clienții au văzut tenis bun, dar au și mâncat pe măsură”, a declarat pentru presa din SUA Jennifer Cox, vicepreședintele companiei care deține lanțul de restaurante Levy.
Diferențe între US Open și BRD Bucharest Open
Cel mai recent turneu de tenis organizat în România, BRD Bucharest Open (7 – 13 iulie), a pus la dispoziție premii de 250.000 de dolari, o sumă infimă pe lângă cele 38,3 milioane de dolari pentru care se bat tenismenii de la US Open. Produsele pe care bucureștenii le-au cumpărat înainte sau după meciurile Simonei Halep au fost și ele mai mici, însă nu cu mult. Dacă un sandviș la turneul american are un preț de 15-16 dolari, unul la Arenele BNR din capitală s-a vândut cu 10 lei (3 dolari), cel mai ieftin, până la 27 de lei (8 dolari), cel mai scump.
Alte mâncăruri comercializate la BRD Bucharest Open au fost nachos, cu 10 lei (3 dolari), floricele de porumb, cu 10 lei (3 dolari), și înghețată, cu un preț cuprins între 5 lei și 15 lei (1,5 dolari și 4,5 dolari). O sticlă de bere în complexul din Parcul cu Platani a costat 10 lei (3 dolari), față de 8 dolari, cea de la ultimul turneu de Grand Slam al anului.
Nu doar piața produselor alimentare a fost exploatată de organizatorii din SUA, ci și cea a hainelor și a articolelor sportive. Un tricou bărbătesc cu însemnele US Open se poate achiziționa de la arene, dar și de pe site-ul oficial al turneului, cu o sumă ce variază între 26 de dolari și 125 de dolari, în funcție de material și de design. Interesant este că cel mai scump tricou este cel pe care îl îmbracă și copiii de mingi, fabricat de compania Ralph Lauren. Cea mai scumpă jachetă pentru bărbați cu logoul US Open aparține aceluiași brand și are un preț de 118 dolari, cea mai accesibilă putând fi cumpărată cu 44 de dolari.
Șepcile US Open costă 30 de dolari, un set de cinci mingi de tenis se vinde cu 10 dolari, iar un rucsac – cu 55 de dolari. Celelalte articole de la standurile US Open sunt ceasurile produse de Citizen (150 de dolari), umbrelele (între 42 de dolari și 62 de dolari), cănile (20 de dolari), brelocurile (15 dolari) și magneții cu imagini reprezentative pentru prestigioasa competiție (între 4 dolari și 10 dolari). Americanii nu s-au gândit numai la reprezentații sexului tare, ci pun la dispoziții și o gamă variată de articole pentru doamne și domnișoare. Astfel, un tricou care să le ofere fetelor amintiri de la US Open are un preț cuprins între 28 de dolari și 125 de dolari, un hanorac – între 42 de dolari și 198 de dolari, în timp ce o poșetă costă 80 de dolari. Inventivitatea americanilor s-a dovedit încă o dată una de apreciat, fiecare spectator care nu este familiarizat cu sportul alb putând cumpăra o carte cu regulile tenisului, cu doar 2,95 dolari.
La București nu au fost articole cu însemnele turneului
La US Open se pot găsi articole vestimentare pe toate gusturile, care să rămână mai târziu o amintire de neprețuit, însă nu același lucru s-a putut spune și despre primul turneu WTA din România. La magazinele de la Arenele BNR nu au existat tricouri sau alte articole cu însemnele BRD Bucharest Open, iar lipsa lor a fost explicată pentru ProSport de Dumitru Hărădău, președintele competiției: „Nu se pune problema să vindem produse cu însemnele turneului. Nu ne permitem nici din punct de vedere financiar și nici din punct de vedere legislativ, pentru că este foarte multă birocrație”.
La București se găseau, în schimb, mingi de tenis de dimensiuni mari, pentru autografe. Fiecare companie de echipament sportiv care deținea magazine în incinta complexului a adus, în general, între 150 și 200 de mingi de dimensiuni mari pentru autografe. Spectatorii au scos din buzunar 35 de lei pentru una medie sau 50 de lei pentru una mare, iar oferta turneului a fost de 45 de lei pentru minge plus marker.
La câteva sute de metri distanță de Terenul Central, la magazinul de echipament sportiv de vizavi de intrarea Arenelor BNR, mingi similare, dar cu inscripția „Cupa Davis”, se găseau la 35 de lei. Celelalte suveniruri cu care fanii norocoși au rămas au fost reprezentate de posterele pe care și-a lăsat semnătura Simona Halep sau de pălăriile și evantaiele pe care oamenii din loje le-au primit cadou. A doua jucătoare a lumii a epuizat în câteva minute toate cele 350 de postere pregătite pentru fani, organizatorii fiind nevoiți să impună regula autografului doar pe afișul cu poza jucătoarei din timpul turneului de la Roland Garros.
Premiile jucătorilor de la US Open
USTA încasează bani din comercializarea produselor alimentare și a articolelor vestimentare, însă cheltuielile sunt și ele considerabile. O mare parte din acestea este formată din premiile care merg către jucători, 38,3 milioane de dolari, și care se situează pe locul doi în topul la nivel global, după Wimbledon (Anglia), cu 42,3 milioane de dolari.
Jucătorii de la simplu, atât masculin, cât și feminin, vor încasa 35.754 de dolari pentru prezența în turul I, 60.420 de dolari pentru calificarea în turul II, 105.090 de dolari pentru accederea în turul III, 187.300 de dolari pentru calificarea în optimile de finală, 370.520 de dolari pentru prezența în sferturile de finală, 730.000 de dolari pentru un loc în semifinale, 1.450.000 de dolari pentru calificarea în finală, iar campionii vor pune mâna pe un cec în valoare de 3.000.000 de dolari.