TOP 10 sportivi pe care marile companii se vor bate cu oferte. Bouchard e lider, Halep nici nu apare în clasament. Cum arată „țintele perfecte” pentru noi contracte de sponsorizare, în următorii trei ani
Sportspromedia a publicat topul sportivilor care vor reprezenta pariurile cele mai bune pentru marile nume de pe piața publicității, în materie de brand-ambasadori pentru următorii trei ani. Scopul cercetării este de a identifica starurile comerciale de mâine, un fel de predicții de „smart investment” care promit să aducă profituri fabuloase pe termen mediu și lung. Potrivit acestui clasament, tenisul bate fotbalul, pentru că are doi reprezentanți în Top 10 în loc de unul, iar Eugenie Bouchard – o sportivă tânără, extrem de carismatică și care se simte în largul ei pe covorul roșu alături de actori, cântăreți și modele – este lider mondial, în ciuda unui 2015 dezastruos pe terenul de tenis, în care abia a reușit, la Roma, să spargă o serie de cinci meciuri fără victorie. Topul bine documentat și argumentat la fiecare dintre cele 50 de poziții, oferă în egală măsură fanilor o oportunitate de a înțelege mecanismele care stau în spatele alegerilor făcute de marile firme și felul în care „se construiesc” imperiile unor staruri din sport.
Pentru o multinațională cu milioane de euro investite în construirea unei identități puternice pe piață, care să aducă și vânzări pe măsură, ținta pentru un nou contract ar trebui să fie sportivele din generația 1992 (media rezultată fiind de 22,92 ani) sau sportivii între 25 și 26 de ani (25,45 ani, media) cu carismă, cu o piață națională puternică în spate, deschidere către idei de promovare nonconformiste și cu o carieră de durată în față. Astfel, „numele grele”, consacrate, pierd multe puncte, iar sportivi precum Roger Federer, David Beckham sau Tiger Woods ies automat din discuție. 24 de nume noi propune ediția din 2015 a topului lansat de Sportspromedia.
Totodată, Messi și Cristiano Ronaldo ies, surprinzător, din Top 10! Nu înseamnă că cei doi nu vor mai câștiga sume fabuloase din contracte de publicitate, ci doar că pentru firmele care nu au deja contracte cu unul dintre cei doi, miza semnării unui angajament scade. Portughezul este pus pe locul 16 în acest top, pentru că deținătorull trofeului „Balonul de Aur” a redus, la 30 de ani, ritmul achizițiilor în ceea ce înseamnă noile contracte, asta chiar dacă, potrivit Forbes, 2014, i-a adus în conturi 80 de milioane de euro, dintre care 28 de milioane din vânzarea numelui, prin contracte de publicitate. Leo Messi este pe 22, pentru că și el pare a fi exploatat deja peste-așteptări super-performanțele din teren.
„Genie” Bouchard, „mina de aur” supremă
Eugenie Bouchard este doar a 32-a jucătoare ca performanțe, în 2015. însă la 21 de ani și cu un nou colos al marketing-ului în spate (WME│IMG – din decembrie 2014), contracte cu Nike, Coca-Cola și o înclinație spre modă, este desemnată „premiul cel mare” pentru firme în vederea contractelor pentru următorii trei ani. Potrivit Sportsmedia, ea surprinde cel mai bine esența circuitului feminin de tenis, care se dorește din ce în ce mai „glamour”, mai strălucitor, mai înclinat spre film și arte. Analiza pune din prima inevitabilul asterisc – dacă revine la jocul din 2014, care i-a adus finală la Wimbledon, semifinală la Paris, apropiind-o și de piața europeană.
Bouchard i-a suflat coroana lui Neymar, „campionul din 2013 și 2014”, superstarul Braziliei și al echipei FC Barcelona. Sportspromedia apreciează că deși are doar 23 de ani și niciun Balon de Aur sau Cupă Mondială în palmares, cel mai propice moment din punct de vedere al promovării pe piața de marketing a fost Cupa Mondială din Brazilia. Tot ce urmează, va fi sub CM Brazilia 2014 – iar acest mod de a gândi pare a fi secretul pentru fiecare companie interesată de găsirea celui mai eficient ambasador, conform propriilor valori, a raportului cost / rezultate și vizibilitate.
Lewis Hamilton tocmai a semnat un nou contract în Formula 1, în valoare de 100 de milioane de euro, dar este doar al cincilea în acest top în care, grație apropierii Jocurilor Olimpice de la Rio, se regăsesc trei sportivi din atletism și înot – unele dintre cele mai populare și prestigioase discipline olimpice.
Top 10 ținte pe piața de marketing
1. Eugenie Bouchard (Tenis)
2. Neymar (Fotbal)
3. Jordan Spieth (Golf)
4. Missy Franklin (Înot)
5. Lewis Hamilton (Formula 1)
6. Virat Kohli (Cricket)
7. Stephen Curry (Baschet)
8. Kei Nishikori (Tenis)
9. Katarina Johnson-Thompson (Atletism)
10. Usain Bolt (Atletism)
Cum se face diferența între reprezentanții aceluiași sport
Kei Nishikori (5 ATP, finalist la US Open 2014) este cel mai interesant jucător de tenis (din ATP), pentru că are Japonia la picioare și performanțe impresionante în 2014, reușind să se ia la trântă cu Nadal pe zgură și cu Djokovic pe ciment. Mai important este însă faptul că cei de la firma de management IMG au deja planul pentru a-l transforma pe Kei în marele ambasador al Jocurilor Olimpice de la Tokio, din 2020, printr-un contract cu producătorul de bere Asahi Brewery.
Nishikori l-a depășit pe Grigor Dimitrov, un sportiv pe care îl domină și prin performanțe (13 în acest top, față de poziția 11 ATP), dar și pe liderul la zi al sportului alb masculin, Novak Djokovic (care se mulțumește cu locul 14 în topul rentabilității în marketing în următorii trei ani). Dimitrov este manageriat de firma co-deținută de Roger Federer și deja a preluat una dintre cele mai importante sponsorizări ale super-campionului elvețian, cu producătorul de ceasuri Rolex (exact aceeași firmă din portofoliul Swiss Timing care l-a avut ca imagine și pe Federer). Argumentul în plus al lui Dimitrov este conceptul de „cuplu monden” cu Maria Șarapova, un punct mai puternic decât orice altceva.
Djokovic este catalogat drept jucătorul al cărui succes a fost sub-apreciat și sub-valorificat de sponsori, un sentiment care plutește în aer și atunci când vine vorba despre armate de fani, „Nole” pierzând net, ca percepție generală, duelul popularității cu Roger Federer și Rafael Nadal, cei doi granzi care au fixat reperele tenisului actual. Șansa lui Djokovic ar fi, consideră Sportpromedia, ca sârbul să aibă genul de succes avut în carierele solo de membrii formației după destrămarea Beatles. Sârbul ar apărea ca ultim reprezentant al „Big Four”-ului tenisului masculin, ce ar urma să fie dizolvat în viitorul apropiat de accidentări și retrageri. Federer, Nadal și Murray ar trebui să dispară definitiv din prim-plan în acest scenariu, iar Djokovic, anihilând asalturile noii generații, să preia întreg capitalul de simpatie și interes. Analiza oferită arată unul dintre paradoxurile marketingului: valoarea de pe teren și dominația ultimilor ani (2011, 2012 și 2014) nu îi este suficientă sârbului pentru a deveni la fel de dominant și înafara terenului.
Ce îl împinge în față pe Ding?
Ronnie O’Sullivan este purtătorul fanionului în snooker, considerat cel mai bun promotor al sportului. Dintre jucătorii mai tineri, foarte bine cotați și cu joc seducător și rezultate notabile – Judd Trump și Niel Robertson. Totuși, în topul oferit de Sportpromedia, Ding Junhui, cel mai valoros jucător de snooker al Chinei și bine înfipt în Top 16 printre magicienii tacului de ani buni, cu o trecere prin fotoliul de lider mondial în 2014, este singurul care punctează, pe locul 49. Ding este tânăr raportat la standardele sportului său. Valoarea sa este inestimabilă pentru firmele care țintesc piața asiatică, mai ales în condițiile în care snooker-ul contemplează o mutare a celui mai important turneu – Campionatul Mondial – în China, după 2017.