Fără îndoială, ciclismul a avut mare tradiție în țara noastră, fie că a fost vorba de cel pe șosea, fie dacă ne referim și la cel de pe velodrom. În istoria pedalelor autohtone figurează zeci de nume sonore, rutieri care au făcut performanțe în competițiile interne, dar și internaționale, sportivi care au fost protagoniști în Cursa Păcii, la Campionatele Mondiale, Europene și chiar sub acoperișul celor 5 cercuri olimpice.
Din nefericire, despre toate aceste reușite trebuie să vorbim doar la timpul trecut, pentru că, cel puțin în ultimele două decenii, ciclismul românesc a intrat într-un total anonimat, iar numărul de practicanți ai acestui sport a scăzut dramatic.
Federația de specialitate este principala vinovată de această stare, fiind lipsită de programe și specialiști în adevăratul sens al cuvântului, care să revigoreze acest sport. Angajații din Vasile Conta (acolo unde este sediul Ministerului Tineretului și Sportului) acționează doar ca simpli funcționari, care gestionează niște bani de la bugetul Statului.
De ani buni, acești funcționari alcătuiesc un program de competiții extrem de sărac, doar cât să arunce praf în ochii celor care-i finanțează, competiții cu premii insignifiante, cu trasee în afara orașului, departe de ochii privitorilor, cu doar 10-15 alergători la start.
Principala lor misiune este organizarea Turului României, competiție în urma căreia câțiva șefi (din Federație și nu numai) își rotunjesc veniturile, iar sportul românesc nu câștigă absolut nimic. Toată lumea a ajuns la concluzia că ciclismul de șosea din România este cunoscut doar prin prisma acestui Tur, ceea ce este o mare dramă.
Organizatorii se laudă că se chinuie să facă această competiție, că aleargă după sponsori ca să plimbe o caravană de peste 120 de persoane prin țară. Ba chiar se bat cu pumnul în piept că dacă ar pleca ei, s-ar duce de râpă și această cursă.
Doar că oamenii cu ceva minte privesc lucrurile din alt unghi, poate cel adevărat. Turul României a consumat, în 2008, jumătate din bugetul Federației, adică aproximativ 500.000 de RON!!! Enorm, față de câștigurile în plan performant!
De ce e inutil acest Tur al României? Iată câteva motive:
– acest maraton nu este făcut pentru români, din moment ce acțiunile Federației sunt îndreptate împotriva propriilor cicliști
– de aproape 10 ani, nu mai există un lot național al României, la fel nici cantonamente de pregătire
– de la începutul sezonului competițional și până la startul Turului, în luna iunie, seniorii noștri își pot face încălzirea în doar 3 competiții mai importante: Cupa Tibiscus (cursă de o zi, pentru toate categoriile), Turul Dobrogei (cursă de 4 zile, toate categoriile) și Cupa Autoconstruct (doar pentru Under 23 și juniorii mari)
– având doar aceste curse în picioare, rutierii români nu sunt pregătiți să abordeze Turul României alături de cicliștii din Bulgaria, Germania, Olanda și chiar Ungaria, mult mai bine hrăniți și antrenați la alte standarde
– organizarea Turului României a fost tot mereu defectuoasă: corpul de arbitri îmbătrânit și de aici greșeli majore (au fost cazuri când cicliștii întârziați s-au rătăcit pentru că n-au fost corect îndrumați); neasigurarea caravanei cicliste, fapt care a dus la accidente grave
– pe lângă cicliștii din pluton, în caravană se află mult prea multe persoane (soții, prieteni, cunoștințe), care consumă bani serioși din bugetul alocat
– acțiunile de reclamă și publicitate, în mass-media și nu numai, sunt aproape inexistente, dar se cheltuie bani foarte mulți pentru această activitate
– în chiar bilanțul Federației pe anul 2008 se arată că numărul cicliștilor a scăzut dramatic, iar rezultatele celor înscriși în competitiile interne sunt cu mult sub nivelul celor din alte țări
Din acest motive, Turul României nu-și mai justifică desfășurarea. Cu banii cheltuiți pentru Tur, Federația ar putea să angajeze adevărați specialiști, nu ca aceia existenți, care să elaboreze o strategie de dezvoltare a acestui sport, care să-i perfecționeze pe antrenori, care să vadă căile de atragere a tinerelor talente. Ministerul Tineretului si Sportului ar trebui să pună piciorul în prag și să se sesizeze vizavi de cheltuirea banilor de la buget.
Din nefericire, vechile structuri de conducere vor mai sta încă un mandat pe aceleași funcții, prin urmare ciclismul românesc va pedala în gol încă 4 ani.
Ionel PANĂ‚, Colaborator ProSport (Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului).
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER