M-am întrebat de multe ori cât de mare e gaura asumată de TVR când a licitat suma uriașă pentru Liga Campionilor în urmă cu trei ani. Acum am aflat. Bineînțeles, și după trei ani mulți vor zice că mi-e ciudă că le-a pierdut Pro TV. Și, în realitatea chiar mi-e ciudă. Când văd că plătim noi, toți românii, 500.000 de euro ca să vedem un meci de Champions League, mi-e ciudă. Atât reprezintă PIERDERILE pentru fiecare meci difuzat, conform președintelui-director general al TVR, Alexandru Lăzescu, într-un interviu pentru hotnews.ro.
„Cea mai mare dificulate financiara (n.r. – a TVR) este de departe cea legata de fotbal. Aici s-a semnat un contract pe o suma enorma. Fiecare meci din UEFA Champions League pe care il dam ne aduce o gaura de aproape jumatate de milion de euro, tinand cont si de costurile de transmisie, nu doar de contract. Pentru ca suma pe care o scot din reclama e infima – e 4-5% din cat ma costa un meci„
Hai să facem un simplu calcul. TVR difuzeaza vreo 30 de meciuri din Ligă pe sezon. 30 x 500.000 = 15 milioane de euro! Astea ar fi pierderile. Deci costurile sunt undeva la 15.625.000, din care 4%, aduca 625.000 de euro, sunt acoperiti din reclame. Deci TVR scoate din reclama pe un meci de Champions League, in medie, aproximativ 20.000 de euro! Fabulos!
Cifrele sunt spectaculoase. Din nou, legătura la Alexandru Lăzescu:
„Daca in 2009 s-au platit, in total, pentru sport (toate transmisiunile sportive ale TVR – n.r.) cam opt milioane de euro, in 2010 sunt aproape 20 de milioane, iar in 2011 putin peste 20 de milioane”
Și, în încheierea răspunsurilor despre sport, încă o veste „bună”: contractul nu poate fi reziliat sub nicio formă:
„Mai mult, contractul are in spate o scrisoare de garantie. Incerci sa mai negociezi, sa mai sublicentiezi, dar nu poti inceta contractul. Nu poti sa spui „eu nu mai transmit”. Realitatea e ca ratingurile, asa cum se obtin pentru aceste meciuri, nu sunt spectaculoase si banii pe care ii iei sunt undeva la 4%. Altfel spus, la fiecare meci am 96% gaura. Si pe masura ce se desfasoara contractul, gaura mea se mareste„
Interviul e interesant și în ce privește filmele, salariile, primele de vacanță și altele, dar mă opresc la sport. Închei însă cu o informație nu din interviu, ci de pe piața media, care întregește peisajul sumei absurde oferită la licitația din urmă cu trei ani de TVR, mult peste oferta oricărei televiziuni private (care își face un calcul de profitabilitate înainte…). Se știe că mare parte din veniturile obținute de cluburi din Champions League este reprezentată de acel „market pool” – cota de piață a țării din care vine clubul. Ei bine, pentru că România plătește o sumă uriașă pentru drepturile TV, în realitate susține o parte din venituri și pentru alte țări! Spre exemplu reprezentanta Portugaliei, țară care plătește mult mai puțin pentru drepturi, dar are o piață mai atractivă și audiențe mai bune, primește din market pool bani plătiți de o țară mai puțin atractivă comercial, cum e România, dar care dă mult peste nivelul ei pe drepturile TV. Adică noi, tu și cu mine, cu TVR intermediar, susținem cluburi de te miri unde… Portugalia e doar un exemplu fictiv.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER