Marketingul încearcă să-și salveze copilul. Aceasta este singura explicație plauzibilă pentru momentul jenant petrecut duminică noaptea pe Maracana, la Rio de Janeiro, atunci când Leo Messi, căpitanul Argentinei, a fost chemat la tribuna oficială după finala Mondialelor pentru a primi Balonul de Aur al competiției. Adidas este unicul punct comun între trofeu și Messi la acest turneu în care megastarul fotbalului mondial n-a existat. Compania germană de echipament sportiv a dat una dintre marile lecții de cinism atunci când a optat pentru acest produs doar pentru că-l are sub contract. Și, totodată, semnalul pentru reluarea campaniei neobosite de eludare a realității în fața a miliarde de oameni care trebuie învățați ce să aprecieze, ce să cumpere, la cine să se închine.
Messi de pe calculator nu e același cu Messi din teren
Dezastrul începuse să se profileze imediat după faza grupelor. Munca a mii de oameni, cheltuielile de miliarde, infinitele minute de reclamă, geniile din agențiile de publicitate stoarse ca să ridice un fotbalist bun și atât până în stratosferă – toate s-au dus de râpă pe gazoanele Mondialului. Generații de copii și tineri au văzut, șocați, că mai întâi Ronaldo, apoi Messi, superstarurile care în jocurile lor video sunt Dumnezeii fotbalului, se chinuie în realitate cu echipe și fotbaliști de doi bani – sau, cel puțin, așa știau ei din ce văzuseră la FIFA 2014…
Tot castelul de marketing s-a dărâmat în câteva meciuri. Cristiano Ronaldo a ieșit din grupe. Leo Messi, superstarul, cel înălțat de toți publicitarii din lume la nivelul lui Diego Maradona, s-a dezumflat penibil după ce a trecut de grupe, adică atunci când conta. O pasă de gol în cele patru meciuri eliminatorii înseamnă nimic. Pur și simplu, omul pe care Zeul Marketing îl alesese drept înlocuitor al lui Maradona n-a fost capabil de nicio fază care, apoi, prelucrată în laboratoare, să-l legitimeze ca succesor al lui Maradona…
Când zero nu poate fi mai mare decât 4
Coșmarul a luat sfârșit duminică, în minutul 120 al finalei cu Germania. Apoi, din secunda imediat următoare, s-a repornit mașinăria de propagandă. Imaginile spun totul: FIFA l-a extras pe bietul argentinian din anonimat aproape împotriva voinței sale. Până și produsul de lux al industriei sportive era jenat, sătul, plictisit de circul penibil. A primit Balonul de Aur pentru cel mai bun jucător al competiției și a părăsit tribuna oficială discret, fără niciun zâmbet, cu capul plecat. O picătură de decență în oceanul de cinism al celor care măsluiesc la masa profitului ierarhiile din teren…
Eforturile sunt în zadar. Messi nu va fi niciodată Maradona. De asta a început să-și dea seama și el. Va înscrie, probabil, din nou 120 de goluri în sezonul următor, în competiții mai mari sau mai mărunte, pentru echipa sa de club. Va mai primi niște Baloane de Aur. Se vor mai scrie niște tone de articole laudative despre el. Dar nu va fi suficient.Spre deosebire de Messi, „El Pibe d”Oro” are fundamentul solid al geniului său fotbalistic. Publicitarii ar trebui să șteargă toate clipurile din lume cu driblingurile fabuloase de la Mondialul din ”86, să spele creierele tuturor celor trecuți de 35 de ani, să distrugă toate cărțile scrise despre meciurile de legendă și să scoată în afara legii folclorul microbiștilor din toată lumea, pentru ca, vreodată, prefabricatele să-i ia locul „Butoiașului atomic”.
Cifrele spun totul. În 2014, cu Elveția în „optimi”, cu Belgia în „sferturi”, cu Olanda în semifinale și cu Germania în finală, Messi (27 de ani) a reușit zero goluri și o singură pasă de gol. În 1986, cu Uruguay în „optimi”, cu Anglia în „sferturi”, cu Belgia în semifinale și cu Germania în finală, Maradona (26 de ani la acel moment) a dat 4 goluri și două pase de gol…
P.S. Lionel Messi, desemnat de FIFA cel mai bun jucător al Mondialului din 2014 și laureat cu Balonul de Aur al Adidas pentru această ispravă, nu se regăsește în echipa ideală a competiției. Explicația: în cel mai bun 11 s-a pătruns pe baza cifrelor, a randamentului contorizat sec de softurile specializate. Cifrele n-au auzit de rațiunile de publicitate…
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER