Vânătoarea e un sport nobil. Afirmația, gata să zboare de pe buzele multor sadici sangvinari, e perfect adevărată, cu excepția ultimelor două cuvinte. Știam că sportul presupune fair-play și că noblețea nu se învață în abator. Or, în „Balcul deșertăciunilor”, romanul la care Ion Țiriac trudește cu cerneală roșie de șase ani încoace, totul ține de tehnologia de masacrare. Procesul e simplu și implacabil. Cineva deține toate atuurile, altcineva își dobândește dreptul de-a sfârși împușcat. Unul omoară, celălalt moare. Oaspeții lui Ion Țiriac execută cu sânge-rece animale prin vinele cărora curge sânge cald. Încă nu le-a dat prin cap să aducă o mitralieră, dar poate că va veni și ziua aceea. Deocamdată, victimele sunt aliniate pentru fotografiere în fața călăilor mulțumiți de felul cum au simulat bărbăția. Ce farsă lugubră! Un om care ucide o creatură fără apărare – și pe deasupra o face din plăcere – e la fel de viril ca o lamă de chewing-gum molfăită și scuipată pe jos.
Ion Țiriac își primește oaspeții cu aerul unui amfitrion potent și îndestulat. Și poate oaspeții chiar îl stimează. Poate vin cu plăcere la cenaclurile lui criminale, unde stabilesc împreună noi și noi recorduri. 150 de mistreți trimiși pe lumea cealaltă? 128? 104? Mai bine sau mai rău decât anul trecut? Nu contează. Singurul lucru care merită reținut din toată porcăria e confuzia de planuri și de valori care întunecă mințile adună(tu)rii. Căci Herr X și Mister Y se visează pe urmele lui Hemingway, dar în realitate singura lor calificare e de măcelar. Cu tot parfumul lor fin și cu tot coniacul lor scump (sau invers), spațiul lor predilect e tejgheaua năclăită, nu arena. Nu sunt curios să aflu ce simte Ion Țiriac când își privește victima prin cuiul cătării. Și nici cât de puternic e orgasmul intelectual al lui Wolfgang Porsche când degetul lui mișcă trăgaciul. E inutil să patetizezi în marginea unor pseudo-oameni care se întâlnesc cu atâta bucurie în laboratorul morții din Balc. Mi-ar plăcea, în schimb, ca unul dintre ucigași să explice lumii în ce anume constă noblețea acestei îndeletniciri. Cum îți masezi eul știind că vietatea pe care urmează s-o împuști n-are unde să fugă, nu ți se poate opune și nu primește din capul locului nici cea mai mică șansă? Și cum te poți considera aristocrat când, în realitate, ai datele constitutive ale unui barbar?
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER