L-am boscorodit cu osârdie, măcinat de grija pe care-o simt de obicei în fața talentului: aceea ca posesorul lui să nu-și devină sieși dușman. L-am arătat cu degetul de la confluența a două rezonabile sentimente suportericești: iritarea și speranța. Am sperat să citească tot ce s-a scris critic despre el, pentru ca pe urmă să se răzvrătească prin joc împotriva celor care i-au imputat una și alta. M-am încăpățânat să descifrez în felul cum lovește mingea iscălitura care-l desparte pe truditor de artist. Ronțăit de exasperare, am răbufnit cu o jumătate de an în urmă și l-am acuzat că se lasă prins în mrejele suficienței. Am pus pe hârtie câteva cuvinte – printre altele, „onoare” și „obraz” – în fața cărora șira trebuie să se îndrepte, iar îmbujorarea să certifice instalarea unei stinghereli vinovate. Tot atunci, cu nervii franjuri și unghiile roase până la cot, am strecurat promisiunea unui supranume răsplătitor pentru când va fi să fie. Iar pe urmă am așteptat. Uneori mi s-a părut că deslușesc un licăr, un semn al ieșirii din tunel. Alteori am recăzut în bombăneală obidită și am atârnat eșarfa în cui cu degetele tremurând nervos. Încă o păcăleală. Încă o porție de sânge îndoit cu otravă. Încă o după-amiază risipită în nădejdi anemice și cețuri mov.
Acum pot în fine să scriu cu majuscule supranumele promis atunci într-o paranteză: GOGUAIN. Admit, nu e cine știe ce: o simplă scorneală așezată la răspântia a două destine. Unul de pictor, altul de fotbalist. Goguain e, ați ghicit, Dorin Goga. Dar ce anume te poate aduce pe tine, suporter lucid și om cu țiglele pe casă, în delir rapsodic și gângurire omagială după un meci cu o stafie? Chiar atât de mare e flama? Chiar atât de violetă flacăra? De unde și până unde un amplasament de o asemenea înălțime și o companie de o asemenea sonoritate (Gauguin + Higuain)? Judicioase întrebări. Ar merita un răspuns elaborat ca o disertație și convingător ca un jurământ. În locul lui, nu pot să pun decât reluarea golului patru al meciului cu Universitatea Craiova, cu mingea plutind spre vinclu ca pasărea spre cuib, după un dribling șmecher și un un-doi aproape invizibil. Iar pe post de ramă a tabloului, câteva amintiri din același registru: golul cu Gaz Metan de acum două etape, cel cu Politehnica Iași din campionatul trecut și chiar și păianjenul refuzat de arbitru din meciul cu Anderlecht.
Ce reiese de aici? O vocație tipică pictorilor și toreadorilor, argentinieni sau nu, care greșesc arena și devin fotbaliști. Un fel de-a arde etapele și de-a trece la visatul cu ochii deschiși. Un pariu ludic cu tribuna. Un estetism care se lasă ghicit nu doar în gestul de pe urmă, ci și în pregătirea lui. Golul de alaltăieri al lui Goga seamănă deopotrivă cu un tablou și cu o fluturare de spadă în zi de coridă. Jucat cum trebuie, fotbalul iese din țara lui și colonizează alte teritorii. Paul Gauguin a umblat ani buni după un paradis tropical în care să-și vindece depresia. Gonzalo Higuain a pipăit grumazul multor victime înainte să fie exilat la infirmerie. Dorin Goga, alias Goguain, are penelul primului și crampoanele celui de-al doilea. Totul e să nu se oprească din lucru ca să-și contemple tușele. Iubindu-se mai puțin, ne va da voie să-l iubim mai mult.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER