Transformarea Cupei României: din „competiția loserilor” într-un brand de succes. Astra a încasat 200.000 de euro după victoria din finala cu Steaua

  • Astra a cucerit prima Cupă a României din istorie, după ce a învins-o pe Steaua la penalty-uri, scor 4-2. După finalul celor 120 de minute de joc scorul a fost „alb”, 0-0.
  • Aflată în anonimat în urmă cu opt ani, a doua competiție din fotbalul românesc poate fi considerată acum o întrecere respectabilă.
  • ProSport prezintă etapele transformării întrecerii organizate de Federația Română de Fotbal.
  • 254.000 de euro au încasat giurgiuvenii în urma câștigării trofeului, o mare parte din sumă (200.000 euro) fiind asigurată după victoria din fața Stelei.

În urmă cu opt ani, despre Cupa României se spunea că este „competiția loserilor”, iar interesul formațiilor mari din Liga I pentru finala jucată la sfârșitul lunii mai era în scădere. Cu toate că riscau o ieșire prematură din competiție, mai multe echipe de top din campionatul intern – în special Steaua – abordau partidele de Cupă cu rezervele. În sezonul 2006 – 2007, Cupa României a intrat însă într-un proces radical de schimbare. Un partener puternic, campanii eficiente de promovare și regândirea formatului au transformat în scurt timp „competiția loserilor” într-un eveniment de amploare. ProSport prezintă etapele renașterii Cupei României.

De la 25.000 de euro la 250.000 de euro
Ediția 2006 – 2007 a Cupei a fost câștigată de Rapid, într-o finală disputată la Timișoara, chiar împotriva lui Poli. Succesul echipei antrenate atunci de Răzvan Lucescu a fost primul pe care Federația l-a premiat financiar cu aproximativ 200.000 de euro. Acesta a fost unul dintre cei mai importanți pași făcuți pentru ca echipele din România să redevină interesate de Cupă. Cristi Iancu, managerul SEG Team, firma care se ocupă de marketingul Federației, explică: „Eu știam ce venituri generează Cupa României din perioada în care eram la Dinamo. Ultimul trofeu câștigat, cel din 2005, a avut o rețetă financiară de doar 25.000 de euro”. În prezent, o calificare în semifinale aduce cluburilor 32.000 de euro, cu 7.000 mai mult decât a încasat Dinamo în 2005, iar premiile totale din Cupă sunt acum de 700.000 de euro. 36% din această sumă revine, pentru tot parcursul din competiție, câștigătoarei trofeului.

La capitolul venituri din ultimele șapte ediții ale Cupei, CFR Cluj este lider detașat. Cu patru finale din 2007 până în prezent, dintre care trei câștigate, ardelenii au încasat 940.000 de euro din premii. În schimb, Steaua, echipa care a jucat vineri a doua finală din ultimele opt sezoane a încasat aproximativ 400.000 de euro din premii.

O altă propunere care avea să schimbe fața Cupei României a fost legată de gestiunea drepturilor TV, acolo unde a fost aplicat modelul UEFA Champions League. În loc să își negocieze individual televizările, cluburile au cedat drepturile TV, precum și pe cele de marketing, Federației Române de Fotbal. Aici, spun reprezentanții SEG, au fost aplicate câteva principii clare: „Am propus să avem un calendar fix, o singură televiziune care să transmită competiția și care, astfel, să poată promova așa cum trebuie Cupa României”. Astfel au fost evitate situații precum cea din sezonul 2005 – 2006, în care finala de Cupă dintre Rapid și FC Național (1-0) s-a suprapus cu ultimul act din Champions League disputat de Barcelona și Arsenal. Finala românească, transmisă de TVR1, a înregistrat 9,2 puncte de rating pe targetul de public comercial cu vârste cuprinse între 18-49 de ani, în timp ce ultimul act al UCL, transmis de ProTV, a avut o audiență de 12,8 puncte de rating.

În medie, audiența Cupei României din ultimele șapte sezoane a fost de 11,3 puncte de rating, cu un vârf atins pe 25 mai 2011 atunci când în ultimul act au ajuns Steaua și Dinamo. La Brașov, actuala campioană a câștigat trofeul, iar partida transmisă de ProTV a înregistrat 17,3 puncte de rating pe targetul de public comercial cu vârste cuprinse între 18 și 49 de ani.

Culoar pentru echipele mari: „Nu avem tradiție așa cum au englezii”
„Chiar dacă au fost păreri și pro, și contra acestei idei, rămân la părerea că a fost un câștig. Noi nu avem o tradiție în Cupă așa cum au englezii”, explică același Cristi Iancu cea mai controversată schimbare din regulamentul Cupei României. Conform formatului implementat în urmă cu opt ani, începând cu faza șaisprezecimilor, cea în care intră echipele din Liga I, formațiile aflate pe locurile 1-6 din ediția precedentă sunt capi de serie la tragerea la sorți. Această variantă evită întâlnirile premature dintre formațiile puternice și, automat, generează finale sau semifinale spectaculoase. Dezavantajate sunt echipele mici, care au astfel șanse minime să ajungă în fazele superioare ale competiției.

Importanța sponsorului: „Timișoreana a avut un rol vital”
Din ediția 2006-2007, producătorul de bere Ursus Breweries și-a asociat numele, prin brand-ul Timișoreana, cu noul proiect al Cupei României. Conform datelor obținute de ProSport, Timișoreana investește anual peste 1 milion de euro în această competiție, iar suma nu conține costurile presupuse de numeroasele campanii desfășurate în paralel de producătorul de bere. „Timișoreana a avut un rol vital în transformarea Cupei României”, declară și Cristi Iancu, managerul SEG Team. În ultimii ani, Timișoreana a organizat mai multe proiecte pentru promovarea Cupei în rândul suporterilor și pentru evidențierea adevăratelor valori ale competiției. O astfel de inițiativă a fost pusă în practică înaintea finalei de pe 23 mai, dintre Steaua și Astra. Vineri, pe Național Arena a avut loc un „meci de legendă”, așa cum l-au numit reprezentanții companiei, între o echipă formată din suporteri și una din glorii ale fotbalului românesc cum ar fi Miodrag Belodedici, Ilie Balaci sau Rodion Cămătaru, toți trei ambasadori ai Cupei României Timișoreana. Meciul s-a încheiat cu o remiză, scor 3-3.

Cupa României, afacere de 4 milioane de euro
În prezent, susțin reprezentanții SEG Team, Cupa României Timișoreana poate fi considerată o competiție de succes și prin prisma veniturilor pe care le generează. „Undeva la 4 milioane de euro, față de 200-300 sute de mii de euro cât erau înainte”, spune Cristi Iancu. Pentru finala de pe 23 mai, planurile au fost simple. venituri de două ori mai mari decât costurile.

Publicat: 24 05. 2014, 16:30
Actualizat: 24 05. 2014, 17:07