CNA a intervenit după votul din turul 1 și a cerut Comisiei Europene să ia o decizie fără precedent: anchetarea Tik Tok în campania lui Călin Georgescu!
Rezultatele surpriză de la alegerile prezidențiale i-au făcut pe șefii CNA să intervină solicitând Comisiei Europene să ia o decizie fără precedent în cazul candidatului independent care a câștigat primul tur.
Călin Georgescu este primul candidat independent la alegerile prezidențiale din România care a reușit să adune mai multe voturi decât cele mai mari partide din România la un loc, PSD și PNL.
Campania derulată de Călin Georgescu aproape exclusiv online pe Tik Tok este pusă sub semnul întrebării de către Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), fiind solicitată către Comisia Europeană deschiderea unei investigații asupra Tik Tok.
CNA, măsură fără precedent în cazul campaniei lui Călin Georgescu: „suspiciuni de manipulare a opiniei publice”
Vicepreședintele CNA, Valentin-Alexandru Jucan, a postat un mesaj pe rețelele de socializare prin care anunță că instituția s-a adresat Comisiei Europene, Direcția Generală pentru Rețele de Comunicare, Conținut și Tehnologie (DG CONNECT) în privința campaniei desfășurate de candidatul independent Călin Georgescu pe Tik Tok.
Potrivit lui Valentin Jucan, Tik Tok ar fi permis campania politică a lui Călin Georgescu în detrimentul standardelor impuse de platformă, fapt care a ridicat „suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei”.
„Conform raportului realizat de EExpert Forum (EFOR)(Policy Brief nr. 190) candidatul independent Călin Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%. Această evoluție a fost atribuită în mare parte unei campanii desfășurate pe TikTok, bazată pe:
• coordonarea unor conturi care au promovat activ conținut electoral, fără marcaje adecvate;
• amplificarea artificială a mesajelor prin algoritmi, utilizând hashtag-uri dedicate, precum #echilibrușiverticalitate, care au atras milioane de vizualizări.
Aceste acțiuni au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei Tik Tok și lipsa transparenței în gestionarea conținutului politic”, a scris Valentin-Alexandru Jucan pe Facebook.
Conținut electoral favorabil unui singur candidat și lipsa unei etichetări adecvate pentru campania electorală pe Tik Tok
CNA ridică foarte multe semne de întrebare legat de modul cum a reușit să ajungă Călin Georgescu atât de viral pe Tik Tok dat fiind faptul că nu s-au folosit etichete corespunzătoare, iar platforma lansată de chinezi nu a evaluat riscurile sistemice.
„Conform Art. 34 din DSA, platformele online foarte mari (VLOP) trebuie să identifice, să analizeze și să evalueze riscurile sistemice care apar din:
– Proiectarea sau funcționarea serviciilor lor, inclusiv a sistemelor algoritmice.
– Utilizarea serviciilor lor.
Această obligație include evaluarea riscurilor precum:
– Impactul asupra proceselor democratice și al discursului civic.
– Algoritmii TikTok au amplificat conținut electoral favorabil unui singur candidat, generând un dezechilibru în competiția electorală și periclitând pluralismul politic.
– Nu au fost prezentate măsuri de evaluare sau atenuare a acestui risc.
– Amplificarea dezinformării și a conținutului nemarcat.
– Risc de manipulare prin algoritmi opaci (algoritmii TikTok prioritizează conținut emoțional, distorsionând dezbaterea publică).
‼️Raportul Expert Forum indică că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală, expunând utilizatorii la conținut al cărui scop sau origine nu sunt clare”, se mai arată în postarea vicepreședintelui CNA.
Solicitările CNA către Comisia Europeană privind campania electorală desfășurată pe Tik Tok
Valentin-Alexandru Jucan încheie postarea precizând și solicitările CNA transmise către Comisia Europeană.
„1.Să inițieze o investigație oficială asupra conformității TikTok cu prevederile DSA, în special privind transparența algoritmilor și riscurile sistemice;
2. Să solicite TikTok să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România;
3. Să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate.
4. Să asigure publicarea unui raport privind transparența algoritmică, inclusiv în contextul conținutului electoral difuzat în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din România 2024, primul tur”