Serviciile Asociației Joc Responsabil de consiliere psihologică gratuită destinate persoanelor cu potențiale probleme legate de practicarea în exces a jocurilor de noroc au fost accesate anul trecut de către 4.290 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 76 de ani.
Dintre acestea, 719 au fost persoane aflate în linia întâi în lupta cu SARS-Cov-2 sau afectate psiho-emoțional de pandemie și care au beneficiat de suport psihologic printr-o extensie a serviciului de Consiliere psihologică online creată special pentru perioada stării de urgență.
Sesiunile de consiliere s-au desfășurat, atât live ori prin videoconferință, cât și prin intermediul unui serviciu unic în România de consiliere psihologică online, „Consiliere 24/7”.
Lansat în premieră pentru România, în septembrie 2019, programul Consiliere 24/7 reprezintă cea mai modernă metodă de facilitare a accesului la consilierea psihologică pusă la dispoziția persoanelor cu potențiale probleme legate de practicarea în exces a jocurilor de noroc, ori apropiaților acestora, și care simt nevoia de îndrumare în timp real.
La capătul live chat-ului disponibil pe site-ul www.jocresponsabil.ro nu se află roboți care trimit mesaje pre-stabilite, ci psihologi instruiți în rezolvarea acestui tip de probleme de către Dr. Cristian Andrei, psihiatru, expert în problematica jocurilor de noroc și ambasadorul Asociației Joc Responsabil.
În perioada stării de urgență, Asociația Joc Responsabil și-a pus la dispoziție serviciul de Live Chat și linia de Help Line gratuită – 0800.800.099 – destinate jucătorilor cu potențiale probleme legate de jocurile de noroc și persoanelor aflate în linia întâi în gestionarea actualei epidemii de SARS-CoV-2: medici, paramedici, asistenți medicali, infirmieri, cadre militare, polițiști, jandarmi, pompieri sau altor persoane aflate în dificultate, în vârstă, cu handicap sau afectate psiho-emoțional de pandemie.
În 2020, 2.891 de persoane au apelat la serviciile de consiliere psihologică online din cadrul programului Consiliere 24/7. Dintre acestea, 741 au fost clasificate sub cod verde, 646 de cazuri sub cod galben, 949 în cod portocaliu și 336 de cazuri în cod roșu, însemnând că puteau recurge la gesturi care ar fi putut deveni extreme.
Cele patru coduri au fost create urmând modelul procedurii de triaj din practica medicală cu scopul de stabili prioritatea și nivelul de asistență necesară. În funcție de gradul de severitate, apelanții serviciului sunt încadrați în unul din cele patru coduri. Persoanele care sunt încadrate în codul verde sunt cele care accesează serviciul Consiliere 24/7 pentru a obține informații de la consilierul de serviciu. Apelanții care se află într-o etapă de autoevaluare și care au nevoie de claritate și conștientizare sunt încadrați în codul galben, iar consilierul Joc Responsabil le va oferi o planificare a următorilor pași (test online, soluții, informații, motivare, etc). În cazul beneficiarilor încadrați în codul portocaliu, aceștia au nevoie de acțiuni care să îi ajute în mod concret și imediat.
Dat fiind specificul acestei etape, consilierul încearcă implicarea rudelor, prietenilor, partenerilor. În plus, este completată o fișă de caz mai detaliată și este luată o decizie de intervenție sistematică (programare terapie, serie de sesiuni de terapie online). Persoanele încadrate în codul roșu se află în pericol, respectiv declară că au intenția să provoace rău propriei persoane sau altora. Consilierul Joc Responsabil urmează această procedură, află date de localizare și identificare și susține persoana pregătind-o pentru demersul de recuperare.
Din rândul salvatorilor aflați în prima linie și a cetățenilor afectați de pandemie, dar care nu sunt clienți ai industriei de jocuri de noroc, 719 persoane au apelat la acest serviciu – fie online, fie telefonic. Mai precis, au beneficiat de consiliere 117 persoane implicate direct în gestionarea Covid-19 și 602 persoane din categoria persoanelor vulnerabile sau afectate psiho-emoțional de pandemie.
Durata medie a unei conversații online dintre un psiholog si un beneficiar al programului a fost anul trecut de 21 de minute și 52 de secunde, iar timpul de răspuns din partea unui psiholog a fost de mai puțin de un minut, respectiv între 21 și 41 de secunde. Vârful de accesări a fost în lunile Februarie (390 persoane consiliate online), Martie (297), Aprilie (244) și Mai (319).
În paralel, prin programul Joc Responsabil, 707 persoane au beneficiat anul trecut, live (352) sau prin videoconferință (355, +114% față de 2019), de cinci ședințe de evaluare și terapie gratuite oferite la cele șase cabinete din București (2), Iași, Cluj-Napoca, Craiova și Constanța. Vârful a fost atins în lunile Aprilie și Mai 2020, atunci când 77 de persoane, respectiv 63 de persoane au solicitat ajutorul psihologilor din programul Joc Responsabil. Majoritatea beneficiarilor este alcătuită din bărbați (614) cu vârste cuprinse între 25-45 de ani. În plus față de cele cinci ședințe de consiliere psihologică, programul Joc Responsabil pune la dispoziție și o linie telefonică de tip Telverde, 0800.800.099 la capătul căruia se află un psiholog și la care au apelat telefonic pentru a se programa la ședinte sau a solicita informații, 1995 de persoane, cu 385 mai multe decât în 2019.
Din echipa de psihologi ai Asociației Joc Responsabil fac parte 20 psihoterapeuți specializați în problematica adicției, precum și Dr. Cristian Andrei, psihiatru, expert în problematica jocurilor de noroc și ambasador al Asociației Joc Responsabil.
„Cei aproape 3600 de beneficiari ai acestor servicii nu pot fi considerați dependenți de jocuri de noroc, în unele cazuri, persoanele cer informații despre program, cred că au o problemă și solicită îndrumare. Din fericire, majoritatea cazurilor sunt acelea de simple probleme de joc și se pot rezolva prin consiliere psihologică pe termen scurt.
Cazurile pe care le numim noi mai complicate sunt, de fapt, mai puțin răspândite și sunt doar un efect. Efectul problemelor emoționale deja existente și neabordate pe care persoana le manifestă în viața de zi cu zi. În multe dintre cazuri, vorbim despre persoane inteligente, cu un grad destul de bun de educație, dar aflate sub presiune sau în depresie și care au nevoie de ajutor.
De aceea, este important ca persoana care sesizează că are probleme cu jocurile de noroc să discute cu cineva chiar în acel moment și să înceapă un proces de control al jocului. Putem interveni eficient în momentul producerii problemelor, fără a mai aștepta o programare la consultație.
Li se creează posibilitatea de a se ține de cuvânt față de ei înșiși și de a iniția rezolvarea problemelor fără a se răzgândi”, spune Dr. Cristian Andrei, psihiatru, expert în problematica jocurilor de noroc și ambasador al Asociației Joc Responsabil.
În plus, anul trecut, prin intermediul programului de educație Antrenat de Majorat, Dr. Cristian Andrei a vorbit cu aproximativ 400 de elevi din clasele a XI-a si a XII-a din liceele din București și din țară despre conceptul de noroc, ce este cu adevărat important în relaționarea socială și cum trebuie să reacționeze adolescenții la tentațiile divertismentului adresat adulților, cu scopul de a contribui la educarea tinerilor privind adoptarea unei atitudini responsabile față de tot ceea ce înseamnă distracție pentru adulți și implicit față de jocurile de noroc.
Pe fondul pandemiei de coronavirus și al suspendării cursurilor în unitățile de învățământ, programul și-a adaptat formatul, astfel că seminariile se desfășoară în prezent în mediul online, iar în primele două luni din acest an, s-a ajuns deja la aproximativ 1000 de elevi din București, Iași, Cluj-Napoca, Galați și Buzău.
„Scopul programelor derulate de către Asociația Joc Responsabil este evitarea depășirii de către practicanții de jocuri de noroc a graniței recreaționale și de divertisment și ajungerea la adicție. Piața jocurilor de noroc s-a dezvoltat mult în ultimii ani, iar operatorii din această industrie acționează responsabil față de toți cei cu care interacționează direct și indirect.
Știm cu toții că, practicate fără măsură, jocurile de noroc pot genera probleme sociale, tocmai de aceea, derulăm și programe educative, așa cum este programul Antrenat de Majorat de exemplu, pentru a educa adolescenții în legătură cu tot ceea ce înseamnă distracție pentru adulți și implicit jocuri de noroc, cum să se poziționeze corect în raport cu valoarea și câștigarea banilor și cum să se afirme altfel decât prin consumul de distracție sau câștigul rapid de bani”, spune Ovidiu Iosif, Director Executiv al Asociației Joc Responsabil.
Asociația Joc Responsabil închide cercul responsabilități: de la educație și prevenție – prin programul Antrenat de Majorat derulat în liceele din țară și adresat elevilor din clasele a XI-a și a XII-a – până la intervenție – prin programul omonim, Joc Responsabil, care oferă jucătorilor cu potențiale probleme evaluare și terapie psihologică gratuită la unul din cele șase cabinete existente în București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța și Craiova și prin programul Consiliere 24/7, un serviciu integrat de consiliere psihologică online. În plus față de activitatea pe care o desfășoară în mod curent, anul trecut, Asociația Joc Responsabil și-a dedicat serviciile de consiliere psihologică și personalului aflat în linia întâi în lupta cu pandemia de Sars-Cov-2 sau persoanelor afectate psiho-emoțional de pandemie.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER