CSA Steaua se confruntă cu o nouă problemă: ar putea fi interzisă la TV între orele 6-22:00. RCS&RDS s-adresat CNA

RCS&RDS a întrebat CNA dacă poate menționa numele echipei CSA Steaua Alexandrion București în transmisiunile TV de la Digi Sport, având în vedere că „Alexandrion” este și o marcă de băuturi alcoolice, Consiliul precizând că între orele 06.00-22.00 este interzisă publicitatea la băuturi spirtoase.

Compania RCS&RDS, care deține televiziunea cu profil sportiv Digi Sport, a transmis Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) o adresă prin care a solicitat un punct de vedere cu privire la legalitatea, în raport cu cadrul normativ care reglementează conținutul audiovizual, a solicitării Clubului Sportiv al Armatei „Steaua”, referitoare la utilizarea de către RCS, în cadrul transmisiunilor sportive ale meciurilor de handbal masculin la Digi Sport și în comunicările audiovizuale despre disputarea acestor partide, a denumirii „CSA Steaua Alexandrion București”.

În fapt, RCS&RDS SA a încheiat cu Federația Română de Handbal un contract de cesiune de drepturi, în baza căruia subscrisa difuzează prin intermediul canalelor sale de sport Digi Sport meciuri din mai multe competiții, inclusiv meciuri disputate de echipa masculină de handbal a Clubului Sportiv al Armatei «Steaua»„, spune RCS&RDS în adresa transmisă CNA și obținută de agenția MEDIAFAX.

Potrivit RCS&RDS, în titulatura oficială a echipei CSA Steaua Alexandrion București este inclus și termenul „Alexandrion”, această denumire fiind totodată „și marca de comerț unui cunoscut producător de băuturi alcoolice„.

RCS&RDS precizează că a primit de la Federația Română de Handbal solicitarea de a menționa întregul nume „CSA Steaua Alexandrion București” în cadrul transmisiunilor TV (atât în cadrul comentariilor, cât și din punct de vedere grafic) difuzate pe Digi Sport.

În plus, RCS&RDS spune în adresa transmisă CNA că aceste meciuri sunt transmise de cele mai multe ori în direct, conform programării, inclusiv în intervalul orar 6.00 – 22.00.

Astfel, RCS&RDS a solicitat CNA să spună dacă menționarea numelui integral al echipei – CSA Steaua Alexandrion București – (în transmisiuni TV și în promo) reprezintă o formă de publicitate la băuturi spirtoase și dacă dispozițiile Codului de reglementare a conținutului audiovizual în ceea ce privește buăturile spirtoase sunt aplicabile acestei spețe.

Acest caz a fost discutat de CNA în ședința de marți, când Consiliul a luat decizia de a transmite RCS&RDS un punct de vedere cu privire la acest subiect. Decizia a fost luată de CNA cu șapte voturi „pentru” (Valentin Jucan, Monica Gubernat, Viorel Vasile Buda, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu, Dorina Rusu și Răsvan Popescu), în timp ce Radu Călin Cristea a votat „împotrivă”.

În punctul său de vedere, care urmează să fie transmis RCS&RDS și care a fost obținut de MEDIAFAX, CNA precizează că nu are atribuții și nu se poate pronunța asupra contractelor de sponsorizare încheiate de cluburile sportive.

De asemenea, CNA amintește că, potrivit articolului 10, alineatul 4 din Legea audiovizualului, Consiliul își exercită dreptul de control asupra conținutului programelor oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale numai după comunicarea publică a acestor programe.

Cu toate acestea, întrucât în programele audiovizuale există dispoziții exprese legate de conținutul comunicărilor comerciale și de intervalul orar de difuzare a comunicărilor comerciale pentru alcool, CNA precizează că transmisiunile sportive în care există menționarea numelui unei băuturi alcoolice sunt posibile cu respectarea prevederilor articolului 29, alineatul 4 din Legea audiovizualului, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale pentru băuturi alcoolice nu pot încuraja consumul excesiv al băuturilor respective și nu pot viza în mod special minorii„.

Totodată, CNA precizează că articolul 113, alineatul 1 din Codul audiovizual (Decizia CNA numărul 220 din 24 februarie 2011) prevede că „În intervalul orar 6.00 – 22.00 este interzisă orice formă de publicitate la băuturi spirtoase”.

Potrivit CNA, publicitatea la alcool este reglementată în Secțiunea a 5-a din Codul audiovizual.

Codul audiovizual prevede că „băuturile spirtoase sunt cele definite potrivit reglementărilor în vigoare ale Uniunii Europene„. Potrivit articolului 114 din Cod, este interzisă difuzarea de spoturi publicitare la alcool în care apar minori.

Articolul 115 din Cod prevede că este interzisă difuzarea spoturilor de autopromovare și a concursurilor de fidelizare care conțin referiri la numele sau la marca unei băuturi spirtoase, iar în cadrul concursurilor nu pot fi oferite ca premii băuturi spirtoase. În plus, potrivit articolului 116 din același Cod, calupurile publicitare în care se promovează băuturi spirtoase se vor încheia cu avertismentul sonor și vizual: „Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătății”.
 

articol scris de Mădălina Cerban

Publicat: 10 03. 2015, 21:13
Actualizat: 11 03. 2015, 18:12