SOS din partea FRF. Parlamentarii vor să restricționeze jocurile de noroc, principala sursă de sponsorizare privată din fotbalul românesc. „Ar fi foarte greu să ne desfășurăm activitatea, ne vom îndrepta către stat. Dacă acești bani nu ar mai fi în fotbal, ne-am întoarce cu 10 ani în urmă cu finanțarea” | EXCLUSIV
SOS din partea FRF. Mai mulți parlamentari vor să înăsprească regulile pentru desfășurarea activității operatorilor de jocuri de noroc, măsură care, implementată, ar avea efecte asupra fotbalului românesc. O spune Adrian Stângaciu, șeful Departamentului juridic din cadrul FRF. În Liga 1, 75% din cluburi au sponsor, principal și secundar, o societate din acest domeniu. FRF și LPF au parteneriate în acest sens.
SOS din partea FRF. Parlamentarii vor să restricționeze jocurile de noroc, principala sursă de sponsorizare privată din fotbalul românesc. „Ar fi foarte greu să ne desfășurăm activitatea, ne vom îndrepta către stat”
75% din echipele de fotbal din Liga 1 au sponsor o casă de pariuri. FRF, LPF, Liga I, Liga a II-a, Cupa României și naționalele de fotbal au contracte de sponsorizare cu o companie de betting. În plus, 1%, respectiv 0.2% din taxele prevăzute pentru operatorii de jocuri de noroc merg către Comitetul Olimpic și Sportiv Român și Comitetul Național Paralimpic.
În Parlamentul României există, însă, opt proiecte de lege prin care se dorește restricționarea și chiar interzicerea jocurilor de noroc, propuneri care, dacă vor fi adoptate, pot lăsa fotbalul din România fără venituri de peste 25 de milioane de euro net anual. Numai Federația Română de Fotbal ar urma să piardă finanțări în valoare de 4,5 milioane de euro net.
În situația în care nu am mai primi banii de la companiile de jocuri de noroc, ar fi foarte greu să ne desfășurăm activitatea, ar trebui să găsim alte surse de finanțare și ne vom îndrepta către stat. Mă îndoiesc că statul va avea capacitatea de a ne asigura o astfel de finanțare într-un ritm atât de rapid precum o facem acum prin contractele de publicitate pe care le avem cu operatorii de jocuri de noroc”, a declarat Adrian Stângaciu, șeful Departamentului juridic al FRF, pentru ProSport
În comparație, în SuperLiga, în sezonul 2022-2023, 12 din 16 echipe au sponsor, principal sau secundar, o casă de pariuri. Doar Sepsi, Chindia (n.red. – retrogradată), Mioveni (n.red. – retrogradată) și FC Voluntari nu au contracte cu companii de jocuri de noroc.
Echipe Superliga:
CFR Cluj – PokerStars Casino
FCSB – Betano
Farul – Superbet
Universitatea Craiova – Betano
Rapid – Superbet
Petrolul – Efbet
UTA – Efbet
AFC Hermanstadt – Unibet
FCU Craiova – Unibet/Vlad Cazino
FC Arges – Mozzart Bet
FC Universitatea Cluj – Superbet
FC Botosani – Unibet
Echipe Liga a II-a
Poli Iași – MozzartBet
CSA Steaua – Gets Bet
Dinamo – 888 Casino
Gloria Buzău – Superbet
FC Brașov – Gets Bet
Politehnica Timișoara – Unibet
Competiția
Liga 1 – Superbet
Liga 2 – Casa Pariurilor
Cupa României – Betano
Naționala României – Casa Pariurilor
Naționala U21 și U20 – Casa Pariurilor
Naționala feminină de fotbal – Fortuna
„Dacă acești bani nu ar mai fi în fotbal, ne-am întoarce cu 10 ani în urmă în ceea ce privește finanțarea fotbalului”
Federația Română de Fotbal finanțează 19 echipe naționale de fotbal și 70 de competiții, printre care Liga 2 și Cupa României, însumând peste 330.000 de practicanți ai celui mai popular sport din România, doar la nivel amator. Responsabilul FRF spune că dacă proiectele de lege propuse în Parlament vor fi adoptate, impactul direct asupra forului tutelar va fi de aproximativ 4,5 milioane de euro net pe an, iar impactul agregat pe fotbal va fi de aproximativ 25 milioane euro pe an. „Dacă acești bani nu ar mai fi în fotbal, ne-am întoarce cu 10 ani în urmă în ceea ce privește finanțarea fotbalului”, adaugă Stângaciu.
Ce vrea Parlamentul să facă:
- interzicerea locațiilor de jocuri de noroc în orașe și localități; interzicerea amplasării locațiilor de jocuri de noroc la distanțe mai mici de 300 de metri de școli, grădinițe, locuri de joacă, biserici, cabinete medicale, spații culturale, unități bancare și nonbancare etc; interzicerea locațiilor de jocuri de noroc în localități cu mai puțin de 5000 de locuitori.
Potrivit reprezentanților industriei de jocuri de noroc se vor închide peste 90% dintre actualele locații de jocuri de noroc, ceea ce s-ar traduce automat în reducerea la aproape zero a sumelor alocate sponsorizărilor către echipele sportive, către publicitate, dar și către cultură și cinematografie. În plus, impactul bugetar va fi de peste 1,6 miliarde de euro la care se adaugă peste 44.000 de șomeri.
- interzicerea reclamelor la TV pentru jocurile de noroc
Potrivit FRF, veniturile din drepturile TV pentru meciurile Naționalelor, cele din Cupa României, respectiv Liga II-a însumează aproximativ șase milioane de euro pe an net, pentru peste 180 meciuri pe sezon. „Deținătorii de drepturi TV plătesc astfel de sume întrucât pot crea conținut de cel putin patru ori mai mare versus totalul transmisiunilor live (știri sportive, talk-shows, reportaje etc). Acest continut este monetizat pentru vânzarea de publicitate, în special către jucătorii de betting, fiind principala industrie care targetează canalele TV de sport. Dacă orice fel de reclamă la jocuri de noroc se va interzice, impactul indirect asupra FRF îl estimăm la aproximativ două milioane de euro pe an net (bani pe care nu îi vom mai încasa din drepturile TV). Acest lucru se va traduce în bani mai puțini pentru loturile naționale, pentru cluburile de Liga a II-a și din Cupa Romaniei și pentru proiectele FRF”, susține reprezentantul FRF.
- interzicerea reclamelor la jocuri de noroc din partea persoanelor publice/din sport.
Toate contractele de sponsorizare/publicitate au două părți majore: expunerea brand-ului (bannere, LED, social media etc) și asociere (sau endorsement). Dacă eliminăm partea de endorsement, estimăm ca FRF va pierde aproximativ 30% din valoarea totală a contractelor din betting (aproximativ un milion de euro pe an net), întrucât companiile de pariuri nu vor mai putea folosi fotografii/video/creare de conținut cu imaginea jucătorilor/staff-ului echipelor de fotbal” adaugă Stângaciu
- interzicerea formelor de publicitate exterioară mai mari de 30mp.
„Aproximativ 1,5 milioane de euro net pe an impact direct cumulat dacă suntem nevoiți să renunțăm la reclamele de pe stadion în forma actuală, și mă refer la meciurile de Naționale, Cupa Romaniei, Liga a II-a”.
Ce face FRF cu banii de la operatorii de pariuri, pe lângă programele de dezvoltare?
În principal, educație, spune Adrian Stângaciu. „Avem un program preluat de la UEFA de tranziție post-carieră pentru fotbaliști, care se desfășoară exclusiv cu banii din aceste contracte, avem competiții de grassroots și 12 terenuri sintetice realizate cu bani de aici. Dacă nu ar fi acești bani nu am avea cum să ducem la îndeplinire aceste proiecte și, mai mult, nu am găsi acești bani nici de la stat și nici nu am putea identifica o altă industrie care să asigure fonduri”, continuă șeful Directiei juridice a FRF.
Mai este o chestiune importantă: integritatea. Prin încheierea acestor contracte comerciale cu operatorii de pariuri reușim să deschidem niște căi de comunicare prin care să obținem informații legate de integritatea jocului de fotbal, să deschidem anchete, să facem jocul de fotbal mai curat, să apărăm integritatea fotbalului. De aceea este foarte important să păstrăm aceste relații contractuale în vigoare pentru a putea beneficia și de aceste avantaje pe care le obținem în subsidiar” – Adrian Stângaciu, Federația Română de Fotbal