Conjurația neisprăviților. Cum a ajuns managerul de comunicare agramat al Simonei Halep să facă praf imaginea campioanei. Mândria unui meci fabulos între românce a fost transformată în lozinci patriotarde și aluzii veninoase la Diaspora
Ați auzit de Cosmin Hodor? Probabil că nu, dacă nu sunteți intimi ai tenisului. Domnul în cauză e, aflați acum această informație nerelevantă, manager de comunicare al Simonei Halep, nepot al lui Dumitru Hărădău – fost conducător la federația de tenis – și, bineînțeles, dar bineînțeles!, protejat al lui Ion Țiriac.
Ce vă închipuiți că presupune jobul acesta, manager de comunicare al numărului 1 mondial în tenis? Da, vă închipuiți corect: persoana investită cu răspunderea pentru imaginea campioanei ar trebui să fie o profesionistă măcar apropiată de calibrul pe care-l are Simona în teren. Printre multe altele, să fie comunicator cu experiență, tobă de teorie și foarte bine instruit în practică, abil, volubil, cu vastă cultură generală, excelent mânuitor al rețelelor de comunicare, să vină cu idei, să inițieze campanii, să aibă o mare inteligență emoțională, să fie cureaua de transmisie dintre clienta sa, fani, public, presă etc, etc, etc.
Și, poate cu asta ar fi trebuit să începem, să știe limba română – ca primă și de bază condiție înaintea oricărei discuții.
Noi, românii, am avut luni, la prânz, de ce să bombăm pieptul. Pentru prima oară, pe teren au intrat, într-un meci de la Turneul Campioanelor, două compatrioate de-ale noastre: Simona și Bianca. Fabulos!
Partida a fost nemaipomenită, la cel mai înalt nivel posibil, și a avut de toate: ritm, suspans, răsturnări de situație, tenis de mare calitate. Simona a câștigat greu, în trei seturi, dar putea foarte bine să fie invers, pentru că Bianca luase primul set, iar pe-al doilea l-a pierdut abia în tie-break, scor 6-8.
Și zău că n-am întâlnit, luni, român care să nu fi fost împărțit între cele două fete. Sigur că fiecare are slăbiciunea lui, dar românii au fost cu sufletul și lângă Halep, și lângă Andreescu.
Că Simona reprezintă România, iar Bianca o altă țară este un amănunt peste care merită să trecem lejer. În patria asta care-și alungă fiii și fiicele, în locul ăsta unde miliardarii Securității pun semnul egal între cinstit și prost, ca să clameze sfidător că preferă hoții, în țara răstignită de neam-prostia și impostura elitelor corupte, să fii emigrant nu mai e demult ciudat sau condamnabil. Ne-au plecat 5 milioane de compatrioți, anul trecut s-au născut mai mulți copii români în străinătate decât în țară. Practic, nu există familie în România care să nu aibă parte de această dramă a rudelor rupte de acasă. Și, o știm prea clar cu toții, nimeni n-a ajuns să facă asta de prea mult bine aici.
Dar iată că, după acest fabulos Halep – Andreescu, vine însuși managerul de comunicare al Simonei. Și scrie pe Instagram, redau exact, cuvânt cu cuvânt, virgulă cu virgulă: „Astăzi, Simona, ne-a arătat odată în plus, că nu este nevoie să pleci din România pentru a face performanta la nivel înalt; românii trăiesc cu ideea greșită că rămânând în Romania nu pot face performanță. Bianca este o campioana a Canadei, iar propunerea Simonei pentru noi este sa fim campionii pentru România.
Trebuie să mulțumim și părinților Simonei care nu au ales ideea finanțării unei alte țări și a juca pentru un alt steag.
Asta este propunerea mea, să spună povestea unei alegeri; alegerea unui român de a face performanță sub steagul României și că dacă românii vor alegee să lupte sub un alt steag nu vom avea o Românie mai bună!”.
Dacă vreți mai multe detalii despre context, găsiți aici.
Ce-a înțeles, deci, domnul Hodor, pupila lui Țiriac și nepotul lui Hărădău, azi cocoțat pe imaginea publică a Simonei Halep? A înțeles că meciul de la Shenzhen a fost despre supremația celor de acasă asupra vânduților care au trădat, fugind după arginții străinilor.
Nu vreau să mă gândesc ce gândesc acum Bianca, părinții săi, rudele, toți românii plecați în străinătate care au citit aceste rânduri.
Sper și vreau să cred că mesajul lui Hodor nu ilustrează modul în care gândește Simona Halep. Dacă ar fi așa, dacă Simona ar gândi în acest fel, atunci ar fi oribil.
Independent de asta, ceea ce a scris apropiatul tenismenei este, de fapt, un cataclism de imagine pentru campioana din România. Un model “așa nu” de predat la școală, o prostie fără margini, o bazaconie pe care nici la beție n-ar trebui s-o scoată un adevărat manager de comunicare.
- Textul. Descoperim că “managerul de comunicare” al Simonei Halep este într-un conflict grav și ireconciliabil cu limba română. Cu o frecvență de 7 (șapte) greșeli gramaticale la 9 (nouă) rânduri de text, un astfel de individ n-ar trebui, într-o lume normală, să treacă nici clasa a V-a. Dar, iată, România – după cum se căznește să scrie chiar el – este generoasă. Aici și numai aici e posibil ca destinul să te deturneze brutal de la menirea de zelos paznic de bloc sau priceput vulcanizator și să te împingă manager de comunicare al liderului mondial.
La urma-urmei, unde altundeva se pot întâmpla așa răsturnări spectaculoase dacă nu aici, în România, locul unde analfabeții sunt premieri, candidați la președinție, parlamentari și miniștri?
- Mesajul. Nu e nevoie să fii un geniu al comunicării ca să sesizezi oportunitatea unui meci între două românce, una reprezentând țara natală și o alta Diaspora, la acest nivel de Top 8 mondial. Simona a învins norocos, era momentul ideal pentru ca dinspre ea și anturajul ei să răzbată un mesaj generos, motivațional. Era atât de simplu să fie dat publicității un semnal unificator, de apreciere și simpatie pentru compatrioții de pretutindeni, pentru frații tăi români. Măcar să mimezi apartenența la comunitate, chiar dacă, poate, în realitate, nu simți nimic față de acești oameni. Pentru un expert în comunicare, asta e la mintea cocoșului.
În loc de asta, Hodor a preluat mesajul hidos și distrugător cu care PSD, și, înainte de asta, comuniștii au otrăvit România în ultimii 70 de ani: români verzi sunt doar cei care stau aici. “Ceilalți” sunt plecați după gologanii străinătății, n-au mâncat salam cu soia, nu sunt ai noștri, nu ne reprezintă, dar lasă că le arătăm noi!
- Efectele. Pe Simona, tocmai “trădătorii” lui Hodor, ăia nărăviți la bunăstarea Occidentului, au purtat-o pe brațe, cu entuziasm și generozitate, indiferent unde a jucat. La Roland Garros și Wimbledon, la US Open și Australian Open, la Indian Wells și Toronto, la Roma și Madrid, mii de români, în majoritate zdrobitoare stabiliți acolo, au încurajat-o din suflet, dezinteresat, i-au fluturat steagurile tricolore, i-au scandat numele, au făcut-o să simtă că nu este singură în momentele grele.
Mesajul lui Hodor îi va lovi puternic, foarte probabil, pe toți cei la care va ajunge. Este o lovitură de imagine devastatoare pe care propriul său om de comunicare i-o aplică în plin Simonei.
- Învățămintele. Indiferent ce crede și cum simte Simona, ea ar trebui să știe că este cea mai proastă idee să amestece prieteniile și anturajul cu meseria.
Iată că Hodor, care vorbește în numele Simonei despre excelența la care se poate ajunge în România, se dovedește, de fapt, un incompetent când vine vorba de propriile sale performanțe profesionale. Cine ar angaja, în străinătate, un asemenea manager de comunicare?
Brandul Simona Halep e azi unul în paragină. Site-ul oficial, conturile de pe rețelele de comunicare, stategia de promovare sunt făcute, administrate și întreținute sub orice critică. În afara conferințelor lui Țiriac, de la complexul rezidențial al acestuia, numărul 1 mondial la tenis este inexistentă în viața publică și socială. Contactele cu presa sunt nesemnificative, cu fanii – nici atât. Uitați-vă pe Twitter, de exemplu, ce promovare își fac Genie Bouchard, Maria Șarapova, Caroline Wozniacki! Și apoi uitați-vă la promovarea Simonei Halep.
Fără cuvinte.
Din păcate, Simona, ajunsă azi la 28 de ani, nu va mai putea recupera timpul pierdut chiar dacă, prin absurd, mâine s-ar trezi la realitate. E un decalaj imens între performanțele sportive ale Simonei și forța brandului său. Dacă vă întrebați de ce campioana României are pe Twitter, de exemplu, doar 372.000 de urmăritori, iar Ana Ivanovic 2,8 milioane, Caroline Wozniacki 3,1 milioane și Eugenie Bouchard 1,7 milioane, de ce ea „nu vinde” cum ar trebui, răspunsul îl găsiți citind ce le duce capul pe personajele din jurul său.
P.S. Simona Halep a dat “like”, de pe contul său de Instagram, postării lui Cosmin Hodor. S-ar părea, totuși, că așa gândește și ea despre românii din străinătate.
Asta e situația.