Cu mândrie-n glas: „Ca la noi, la nimenea!”
Steven Gerrard, la flash-interview după victoria Aston Villa – Leicester 2-1, întrebat despre un moment mai încins: ”Pe moment m-am enervat, dar arbitrul mi-a explicat de ce a luat acea decizie. Am înțeles și mi-am dat seama că, uneori, ar trebui să știu mai multe despre regulament”.
Noi suntem cu ochii injectați, cu spume la gură, cu înjurăturile pregătite și, în general, cu sentimentul că suntem furați. Despre gogomăniile făcute de arbitrii englezi nu are rost să insist. Fac multe. Doar că le fac într-o lume în care (încă) mai este respectată autoritatea. Și, dacă se adună multe boacăne, autoritatea însăși caută să-și facă reglajele pentru ca produsul finit, Premier League, să se poată vinde cu aproape 2 miliarde de lire sterline pentru următorii 6 ani doar pentru drepturile din Statele Unite. Pentru ca băieții cu bani grei să vină și să cumpere cluburi, să le salveze tradiția de la faliment. Pentru ca cei implicați în fenomenul Premier League să fie mândri că participă la ceva unic.
La ceva unic participăm și noi. Zilnic. Doar cu mândria stăm mai prost. Zeci de ani de comunism ne-au învățat că autoritatea trebuie respectată doar de frică. După ce a dispărut frica, am avut grijă să dispară și autoritatea. Să alegem și să punem în funcții de răspundere toți incompetenții, șefi de poliție mână-n mână cu interlopii, șefi la mediu mână-n mână cu hoții de lemne, șefi șpăgari la comisii de acreditare care dau patalama de doctor analfabeților, miniștri care n-au habar de ministerul condus, cocalari care predau lecții de moralitate, primari corupți aleși din închisoare, premieri sfertodocți și judecători corupți. Totul într-un capitalism de junglă din care scapă cine poate.
Putregaiul din fotbal e vechi!
Fotbalul e la fel. De ce ar fi altfel? Și, mai ales, cum ar putea fi altfel? Putregaiul din fotbal e vechi. Neîncrederea în arbitri, la fel. Putem vedea aceleași greșeli în alt campionat și trecem totul la fapt divers pentru că acolo nu ne punem problema integrității. La noi o punem zilnic, la fiecare meci, la fiecare mișcare. Și e normal să fie așa după ani și ani de decizii, care mai de care mai halucinantă. Și inexplicabilă logic sau în cheia greșelii omenești.
În plus, această neîncredere e rezultatul inacțiunii autorității. Am avut parte de prea puține condamnări pe lângă câte nenorociri au făcut unii și alții. De aici și sentimentul celor condamnați că sunt niște victime: ”Păi, ce? Numai eu am făcut?”
Domnul Kyros Vassaras așteaptă bulibășeala arbitrajelor și, probabil, presiunea conducerii federației pentru a convoca o conferință de presă. Dar nu de azi pe mâine. Pe lunea viitoare, să aibă timp de pregătire. Și poate are și noroc de niște arbitraje cuminți în etapa ce va să vină.
Nu vă faceți iluzii! Domnul Vassaras nu va lămuri nimic. Vom căsca uimiți gurile la unele dintre declarațiile sale la fel ca la deciziile delegaților săi la meciuri. Ne vom minuna încă o dată cât poate fi de mulțumit de activitatea sa și de arbitraje și poate se va scăpa să explice vreunul din giumbușlucurile subordonaților săi cu regulamentul în mână. Ba chiar va avea pretenția să-l și credem. Și, poate că se va inspira din spusele unui clasic atunci când va comenta criticile din ultima vreme: ”O mizerie! Un linșaj mediatic!” Tragicomic.
Îl așteptăm pe Sfântul VAR ca pe un miracol divin. Greu de găsit teritorii europene unde să nu fi fost introdus. E ca la autostrăzi: la noi se fac cel mai greu și cel mai scump. Până când, cumva, îl vom avea și noi. Și-atunci să vezi câte hibe are și VAR-ul, în doi-trei ani îl distrugem. Sau, până ne punem și noi la punct cu VAR-ul, inventează ai naibii capitaliști occidentali altceva, ca să ne mai sugă sângele și banii și să ne arate trufași că ei sunt cu un secol în față.
Cum a făcut recent ministrul Transporturilor din Austria. Păi, la noi e incomplet al treilea dosar din ultimii doi ani pentru Autostrada Unirii dintre Moldova și Transilvania și nenorociții ăștia de austrieci vor să-și stopeze planurile de extindere a rețelei de autostrăzi? Că generează și mai mult trafic? Mai că le-ar trebui o detașare pe Centura București, să vadă ei acolo generator de trafic!