Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Evoluția banilor încasați de la sponsorul principal de cele mai importante cinci echipe din Premier League în ultimele zece sezoane arată că Manchester City a avut cea mai mare rată de creștere, dar Manchester United primește în continuare cea mai mare sumă. Cel mai puțin a crescut suma încasată de Chelsea
Clubului de fotbal Manchester United i s-a respins săptămâna trecută propunerea înaintată către federația engleză (FA) de a permite echipelor să treacă numele unuia dintre sponsori și pe spatele tricourilor în meciurile din Premier League. „Diavolii roșii” au atâtea firme care le fac viața mult mai ușoară încât dacă federația engleză ar permite afișarea lor, echipamentul lui Rooney ar arăta precum combinezonul lui Lewis Hamilton în Formula 1.
Fotbaliștii antrenați de olandezul Luis van Gaal joacă din acest sezon cu numele noului sponsor principal „Chevrolet” pe piept și o vor face timp de șapte ani de acum încolo, conform contractului generos în valoare totală de 420 milioane de euro. Pare ușor ciudat, dacă ne amintim că General Motors a anunțat că din 2016 va retrage brandul Chevrolet din Europa, însă expunerea pe plan mondial, mai ales în Asia, a clubului de fotbal Manchester United prezintă logic demersul gigantului nord-american. Cele 47 de milioane de lire sterline (60 milioane de euro) oferite anual echipei pentru a-i etala logoul pe tricou fac ca United să se laude cu cel mai mare venit oferit de sponsorul principal în fața rivalelor din Premier League.
De la un total de 30 de milioane la peste 130 de milioane pe an
Site-ul bussinessofsoccer.com a oferit o evoluție a sumelor amețitoare pe care cele mai importante echipe de fotbal din Anglia le-au atras de-a lungul ultimilor zece ani numai din numele pe care le-au purtat pe tricouri. Astfel, dacă în sezonul 2005-2006 Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City, Manchester United și Tottenham câștigau 29,66 milioane de lire sterline numai din partea sponsorului principal inscripționat pe tricouri, azi s-a ajuns ca aceste șase cluburi importante din Anglia să încaseze anual 131 de milioane de lire sterline!
Evoluția sumelor date de sponsori în ultimele zece sezoane din Premier League în cazul celor mai importante cinci grupări din acest moment este interesantă. Manchester United a urcat de la 0,66 milioane de lire date în 2005-2006 de firma „Thomas Cook” la nu mai puțin de 20 de milioane în 2014-2015, vărsate în conturi de „Etihad Airways”.
Bine a crescut și Arsenal, care acum un deceniu încasa 3 milioane de lire de la „O2″, iar acum ia 30 de milioane de la „Fly Emirates”. Tottenham, care în ansamblu a crescut de la 2,5 milioane date în 2005-2006 de „Thomson Holidays” la 16 milioane date acum de „AIA”, este și singura formație dintre cei cinci „granzi” care a înregistrat un regres la un moment dat. Anul trecut, Tottenham a încasat 19 milioane de la „HP” și „AIA”, dar „HP” s-a retras acum, iar „AIA” oferă doar 16 milioane.
Cine a purtat primul sponsor pe piept în fotbalul britanic
Chelsea a fost echipa care a dat primul tun din acest punct de vedere. Gruparea lui Abramovici are în momentul de față unul dintre cele mai vechi contracte din Premier League, cu Samsung, logo care se află pe tricourile „albaștrilor” încă din sezonul 2005-2006 și care la început a costat 10 milioane de lire sterline pentru a fi etalat, sumă record pentru acele timpuri. Cu un milion de lire mai mult decât le oferea atunci Vodafone rivalilor de la United.
Cu atâtea sume care se vehiculează, ar fi interesant să vedem și de unde a plecat toată această nebunie a imprimării sponsorului principal pe tricouri. Probabil nu multă lume cunoaște că primul care a avut ideea unui astfel de venit a fost managerul nord-irlandez Derek Dougan, de la echipa Kettering Town, ai cărei jucători au apărut pe data de 24 ianuarie 1976, într-un meci cu Bath City, cu numele sponsorului „Kettering Tyres” pe piept. Federația engleză n-a apreciat inițiativa lui Dougan și la cinci zile a interzis logoul de pe tricouri. Ingenios din fire, managerul a lăsat apoi doar „Kettering T” pe tricouri, ca și cum ar fi fost o referire doar la numele echipei, însă și de această dată forul britanic a fost dur și n-a permis manevra.
Totuși, ideea genială a lui Dougan, care s-a dovedit ulterior că a revoluționat industria fotbalului, n-a rămas neîmpărtășită. În 1977, federația engleză se vedea obligată să le dea voie cluburilor să-și etaleze sponsorii pe tricouri, mai puțin atunci când meciurile erau televizate, însă și această interdicție avea să fie ridicată în 1983.
Dougan a trăit până la 69 de ani, a murit acum șapte ani, iar echipa Kettering Town joacă în Southern League Division One Central – a opta ligă ca valoare din Anglia -, unde după 12 etape e pe locul întâi, cu 27 de puncte.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER