Real Madrid, din nou cel mai bogat club din lume! Manchester United urcă pe 2, Barcelona cade pe 4. Primele 20 de echipe au avut încasări de 6,2 miliarde de euro
Real Madrid a rămas pe primul loc al echipelor de fotbal cu cele mai mari încasări din lume pentru al zecelea an consecutiv! Joi dimineață, compania de audit Deloitte a publicat „Deloitte Money League”, o analiză a celor mai bogate cluburi din fotbalul mondial în sezonul trecut, una dominată de madrileni. Interesant este că Barcelona a căzut în acest an de pe locul 2 pe locul 4, iar Manchester United a urcat pe locul secund, având încasări cu aproape 100 de milioane de euro mai mari ca în sezonul trecut, deși a terminat pe locul 7 în Premier League
- Madrilenii au avut încasări mai mari cu 31 de milioane de euro, iar Real a devenit prima echipă din istorie care reușește să treacă peste 200 de milioane de euro în ceea ce privește drepturile TV
- Barcelona este marea perdantă a acestui sezon. Încasările comerciale au stagnat, la fel ca și încasările totale, iar clubul catalan a căzut de pe poziția secundă pe locul 4
- Fiind primul sezon în care noul contract de drepturi de televizare a intrat în vigoare în premier League, încasările echipelor au explodat. 14 din cele mai bogate 30 de echipe din lume sunt din Anglia. Iar toate formațiile sunt europene
Topul încasărilor din fotbal în sezonul 2013-2014, conform Deloitte
La nivel înalt, fotbalul rămâne o afacere extrem de profitabilă. Cel puțin asta este concluzia firmei de audit Deloitte, care a publicat joi dimineață raportul anual Deloitte Money League, o analiză extinsă a finanțelor celor mai puternice echipe din lume. Iar rezultatele sunt clare: pentru prima dată în istorie, cele mai puternice 20 de cluburi din acest top, adică echipele cu cea mai bună situație financiară au totalizat 6,2 miliarde de euro din încasări, o creștere cu 14% față de anul trecut. Având în vedere că în acest top sunt opt echipe din Premier League – adică aproape jumătate din prima ligă engleză – situația nu miră, date fiind sumele astronomice primite de englezi din contractul de televizare al partidelor. Totodată, o creștere importantă a putut fi observată și în cazul încasărilor din ziua meciului pentru cele 20 de echipe, patru procente față de sezonul precedent.
Schimbări importante în top față de anul trecut: Napoli, Newcastle și Everton sunt nou-intrate, în timp ce Hamburg, Fenerbahce sau Roma au ieșit din clasament
Real, regina încasărilor
Evident, după nouă ani consecutivi în care a condus topul, Real Madrid s-a situat pe prima poziție și în acest sezon, în care a câștigat Liga Campionilor și Cupa Spaniei. Cu încasări totale de 549,5 milioane de euro, în creștere cu circa 31 de milioane de euro față de sezonul trecut, madrilenii au avut creșteri pe linie în toți indicatorii analizați de Deloitte: încasări din publicitate, din ziua meciului și din drepturi de televizare. Astfel, Real este prima echipă care a încasat peste 200 de milioane de euro – mai exact 204,2 milioane – din drepturi de televizare, însă cei mai mulți bani au venit din publicitate și vânzarea materialelor promoționale cu însemnele clubului – 231,5 milioane euro. Potrivit Deloitte, creșterea încasărilor din marketing a survenit ca urmare a măririi numărului de produse cu însemnele clubului vândute, în special tricouri, dar și datorită meciurilor amicale jucate în Statele Unite sau în Qatar. Și mai important este, însă, că Realul reușește să își mențină o creștere constantă a încasărilor, de la 439 de milioane de euro în 2010, la 513 milioane în 2012 și la 549,5 milioane în sezonul precedent.
United, neașteptat pe locul secund
Pentru prima dată în ultimele șase sezoane, Manchester United a urcat din nou pe locul secund în acest top. La fel ca în cazul madrilenilor, încasările comerciale sunt cele care țin bugetul echipei în spate, crescând cu aproape 40 de milioane de euro în sezonul precedent, de la 189,3 milioane la 226,4 milioane. Evident, trendul ascendent va continua, după ce United a semnat cu General Motors cel mai mare contract de sponsorizare din istoria fotbalului, 61,3 milioane de euro, în timp ce din sezonul viitor, echipa de pe Old Trafford va primi 98 de milioane de euro pe an pentru a schimba sponsorul tehnic, de la Nike la Adidas! Totodată, și banii din drepturi TV au crescut cu 34%, iar încasările totale au ajuns de la 424 de milioane de euro la 518, o creștere de 94 de milioane de euro! Va fi interesant de urmărit ce se va întâmpla în actualul sezon, având în vedere că United va pierde aproape 45 de milioane de euro din această sumă, după ce a ratat calificarea în Europa.
La 15 ianuarie, Barcelona avea cele mai multe like-uri pe Facebook, 81,4 milioane, cu aproape 1 milion mai mult decât Real Madrid
Încasările comerciale – problematice pentru Barcelona
Dacă Bayern a rămas pe locul 3, dar și-a crescut încasările cu 56,3 milioane de euro, până la 487,5 milioane, o cădere semnificativă a fost înregistrată de Barcelona. Situația tensionată din conducere, dar și evoluțiile slabe din sezonul precedent, în care catalanii nu au câștigat nici măcar un trofeu, s-au oglindit și în performanțele financiare ale clubului catalan. Potrivit studiului Deloitte, clubul de pe Camp Nou stagnează de trei ani în ceea ce privește încasările, sumele gravitând în jurul a 483-485 milioane de euro. Un simptom important este stagnarea încasărilor din materiale promoționale, după ce fanii catalanilor nu s-au îngrămădit să achiziționeze tricouri cu Neymar. Acest lucru s-ar putea perpetua, întrucât în afara lui Suarez, Barca nu a mai dat lovitura pe piața transferurilor și are un an interdicție la a aduce jucători noi, din cauza suspendării FIFA. Dacă în cazul celorlalte echipe din Top 20 – Deloitte Money League, încasările comerciale au crescut cu 40% în ultimii cinci ani, la Barcelona creșterea a fost doar de 1%!
Performanța aduce bani. Mulți!
Creșteri interesante au existat și în cazul lui PSG și Atletico Madrid. Preluată de un grup qatarez de investiții, campioana Franței a cunoscut creșteri remarcabile în ultimii ani – de la 82 de milioane de euro încasări în 2010 la 474 de milioane în 2013-2014, adică cu doar 10 milioane de euro mai puțin ca Barcelona! Iar parizienii au scris istorie în ceea ce privește încasările din publicitate, 327,7 milioane de euro, un record în Deloitte Money League, o creștere de 29% față de sezonul trecut. Evident, banii vin sub formă de contracte de publictate de la finanțatorii echipei, o strategie de investiții care s-ar putea întoarce împotriva echipei antrenate de Laurent Blanc, având în vedere că UEFA are sistemul Fair Play-ului Financiar, care a lovit-o deja pe PSG cu o amendă usturătoare.
De partea cealaltă, Atletico Madrid, care tocmai a vândut 20% din acțiuni unui miliardar chinez, a cunoscut cea mai mare creștere din acest sezon, de pe locul 20 pe locul 15, cu încasări de 169,9 milioane de euro, o creștere cu 27 de milioane față de anul trecut. Câștigătoare a titlului în Spania și finalistă a Ligii Campionilor, Atletico se află la mare distanță de Real sau Barcelona, dar încasările din drepturi TV au crescut cu 84%, la 96,5 milioane de euro.
Dintre echipele aflate pe locurile 21-30, șase vin din Anglia, lucru care confirmă teza Deloitte: în următorii ani, Money League va fi dominată de englezi
Stoke, peste Lazio! Echipa lui Pantilimon, peste Porto
Dacă vă întrebați care e cea mai puternică ligă din Europa, atunci lucrurile sunt clare: din primele 30 de echipe din Deloitte Money League, 14 evoluează în prima ligă engleză. Iar grație contractului uriaș de drepturi de televizare, care aduce peste 2 miliarde de euro anual, apar situații incredibile. Spre exemplu, West Ham United, echipă care a terminat pe locul 13 în Premier League anul trecut, a avut încasări mai mari (137,4 milioane euro) decât formația situată pe locul secund în Serie A, AS Roma (127,4 milioane). Aston Villa (133 milioane), locul 15 în sezonul precedent din Anglia, a avut încasări mai mari decât Marseille (130,5 milioane). Iar Stoke este peste Lazio și Sunderland peste Porto!