Stadion „de firmă”
Abramovici este nemulțumit de banii pe care îi câștigă din
vânzarea biletelor, care sunt cele mai scumpe din Anglia, și vrea
să vândă numele stadionului.
Deși cel mai ieftin bilet pe „Stamford Bridge” costă 50 de euro, în
timp ce pe „Emirates” suporterii plătesc doar 37 de euro, Chelsea
câștigă mult mai puțin din vânzarea biletelor decât Arsenal.
Stadionul lui Chelsea are 42.449 de locuri, o capacitate relativ
mică pentru un club de talia londonezilor. Abramovici a vrut să
mărească stadionul, însă nu a primit aprobările necesare din cauza
locației, „Stamford Bridge” aflându-se în cel mai scump și unul
dintre cele mai aglomerate cartiere ale Londrei. Cum Chelsea are de
plătit o datorie de 780 de milioane de euro băncilor, patronul rus
s-a gândit să scoată numele stadionului la vânzare. Roy Gourlay,
succesorul lui Peter Kenyon la Chelsea, a anunțat că va vinde
numele stadionului oricărei companii care oferă 165 de milioane de
euro pe 15 ani.
Arsenal câștigă 10 milioane de euro
pe an
Comapnia aeriană „Emirates” le-a plătit „tunarilor” 100 de milioane
de euro în 2006, acordul fiind valabil până în 2016. Astfel,
Arsenal primește 10 milioane pe an pentru numele stadionului, fiind
cel mai mare contract de acest gen din istoria fotbalului.
„Emirates” este cel mai mare stadion de club din Londra, având
60.000 de locuri. În 2008, stadionul le-a adus celor de la Arsenal
câștiguri de 105 milioane de euro, în timp ce în același an
„Stamford Bridge” a generat câștiguri de 80 de milioane, date care
l-au pus pe gânduri pe Abramovici și l-au făcut să le urmeze
modelul „tunarilor”. Și patronii lui Liverpool sunt dispuși să
renunțe la celebrul nume „Anfield Road” pentru o sumă frumușică de
bani: 200 de milioane de euro pentru 20 de ani.
Se
practică și în alte sporturi
New York Metz, echipa americană de baseball, a încheiat cu banca
Citigroup cel mai valoros contract de vânzare a numelui stadionului
din istorie: americanii primesc 20 de milioane de euro pe an pentru
că și-au numit stadionul „Citifield”. Și New Jersey Nets, echipa de
baschet din NBA, și-a vândut bine numele stadionului. Americanii au
primit 400 de milioane de euro pe 20 de ani de la banca britanică
Barclays, în 2007.
Cluburi
care și-au vândut numele stadioanelor
Bayern Munchen Allianz Arena
VfB Stuttgart Marcedes Benz Arena
Wolfsburg Volkswagen
PSV Eindhoven Philips Stadion
Arsenal Emirates
Bolton Wanderers Reebok Stadium
Hull City KC Stadium
Wigan Athletic DW Stadium