Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Echipa austriacă finanțată de gigantul producător de băuturi energizante e doar unul dintre cele patru cluburi de fotbal patronate pe întreg globul de Red Bull. Fanii austrieci critică formația din Salzburg pentru modul corporatist în care este condusă
La mijlocul săptămânii trecute, Astra Giurgiu a obținut o calificare senzațională în grupele Europa League, după ce a eliminat fosta campioană a Franței, Lyon, în play-off-ul competiției. Astra, o echipă cu un buget de doar cinci milioane de euro, va întâlni însă în grupele Europa League giganți precum Celtic Glasgow, Red Bull Salzburg și Dinamo Zagreb, echipe care au prevăzut bugete de cel puțin 20 de milioane de euro pentru acest sezon. Iar dintre cele trei adversare, cea mai interesantă pare, cel puțin la prima vedere, Red Bull Salzburg.
Redenumită în cupele europene Salzburg FC, pentru că UEFA nu permite (încă) unei echipe să poarte numele unui sponsor în Liga Campionilor sau Europa League, campioana Austriei este susținută financiar de producătorul de băuturi energizante, care asigură an de an un buget de circa 40 de milioane de euro pentru ca formația din țara natală a fondatorului și CEO-ului Red Bull, Dieter Mateschitz, să câștige titlul an de an în Austria. Ar fi și greu să nu facă asta, având în vedere că Salzburg are un buget cu doar 11 milioane de euro mai mic decât al tuturor celorlalte nouă echipe din prima ligă austriacă luate la un loc.
„NU POT SĂ‚ JOC CU UN TAUR MOV, DACĂ‚ SUNT RED BULL” Povestea noii echipe din Salzburg începe în 2005, când Dieter Mateschitz, fondatorul Red Bull, care are o avere de 7,3 miliarde de dolari, potrivit „Forbes”, cumpără echipa din orașul austriac. Numită până atunci Austria Salzburg, formația care jucase finala Cupei UEFA în 1994 era în pragul falimentului și a putut fi salvată doar cu banii lui Mateschitz. „E o echipă nouă, fără tradiție, fără istorie, fără palmares”, spunea, atunci, Mateschitz, care a schimbat culorile echipei din alb-violet în roșu-alb-albastru, culorile tradiționale ale băuturii energizante.
A fost o decizie care i-a înfuriat pe fanii lui Salzburg, care au organizat proteste, ba chiar au înființat o nouă echipă de amatori, după modelul formației FC United of Manchester, o alternativă la Manchester United a unui nucleu de fani al „diavolilor”. Ironic, Mateschitz le-a răspuns pe un ton zeflemitor fanilor: „Nu pot să joc cu un taur mov pe tricou, dacă produsul meu se numește Red Bull”.
Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Din cele opt titluri din istoria echipei, cinci au fost câștigate în ultimii opt ani. Cele două Cupe ale Austriei din vitrina celor de la Salzburg au fost cucerite în 2012 și 2014. Mai mult, sezonul trecut, Red Bull și-a asigurat titlul de campioană cu opt etape înainte de finalul sezonului și a avut un golaveraj impresionant, 110-35, reușind chiar o victorie într-un meci amical cu Bayern München.
Însă foștii fani ai echipei Salzburg sunt, în continuare, dezamăgiți. Deși echipa austriacă are acum un lot cotat la 55,5 milioane de euro pe transfermarkt.de (n.r. – Astra e la doar 30 de milioane de euro), suporterii se declară dezamăgiți de atitudinea corporatistă a managementului de la Red Bull. „Pe stadion, totul are sigla Red Bull. Bulls” Corner e barul de la stadion, BullShop e magazinul de unde poți cumpăra produsele clubului… E dezamăgitor, e corporatist”, spunea Matthias Lasnig, un fan al fostei Austria Salzburg, pentru „The Guardian”, în 2012.
Din această cauză, înainte de meciul cu Malmö, din play-off-ul Ligii Campionilor, săptămâna trecută, tabloidul suedez „Aftonbladet” a comparat echipa din Salzburg cu Adolf Hitler și Josef Fritzl, numind-o un „monstru”.
Dieter Mateschitz, patronul echipei din Salzburg și al companiei Red Bull, are o avere estimată la 7,3 miliarde de dolari
O REȚEA DE ECHIPE PENTRU RED BULL În primii ani ai „domniei” Red Bull la echipa din Salzburg, conducerea clubului a atras antrenori cu nume, precum Giovanni Trapattoni, Co Adriaanse sau Lothar Matthaus în stafful tehnic al echipei, dar performanțele nu au fost pe măsură. Acum, Red Bull e condusă de un antrenor necunoscut, Adolf Hutter, dar care e sfătuit de oameni cu experiență uriașă, precum Ralf Rangnick – director sportiv – și Gerard Houllier – director sportiv global. Cei doi supervizează însă și activitatea celorlalte două echipe de fotbal conduse de producătorul de băuturi energizante – una în Germania, în liga secundă, una în Brazilia și una în Statele Unite ale Americii, în Major League Soccer.
Situația formației Red Bull Leipzig, din 2. Bundesliga, este cea mai interesantă. Nici federația germană nu a permis echipei să împrumute numele sponsorului, iar din acest motiv echipa se numește RB Leipzig (n.r. – RB vine RasenBallsport). Formația a fost la un pas să nu primească licența de a evolua în liga secundă, din cauza faptului că toți cei nouă membri ai Consiliului de Administrație sunt angajați Red Bull, însă federația i-a oferit dreptul să evolueze în 2. Bundesliga la apel. Potrivit „Bild”, bugetul echipei din Leipzig este de 17 milioane de euro anual, unul dintre cele mai mari din liga secundă germană.
Investiții masive ale companiei Red Bull se fac și în echipa care evoluează în prima ligă americană de fotbal – MLS. New York Red Bulls, grupare care joacă în cea mai importantă piață a Statelor Unite, a fost cumpărată cu 100 de milioane de dolari și are un buget de 20 de milioane de dolari în fiecare sezon. A atras staruri precum Thierry Henry sau Tim Cahill, iar pe stadionul care a costat alte 100 de milioane de dolari vin în permanență circa 25.000 de spectatori.
Pe lângă echipele de hochei Red Bull München și Red Bull Salzburg, compania patronată de Dietmar Mateschitz investește circa 200 de milioane de euro pe an în echipa de Formula 1 care a câștigat ultimele 4 titluri mondiale la constructori. În total, potrivit „Forbes”, Red Bull investește circa 300 de milioane de euro pe an în sport, o treime din bugetul de marketing al companiei austriece.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER