Un studiu realizat de Repucom, lider global în cercetarea pe marketing sportiv, dezvăluie ascensiunea fulminantă pe care au înregistrat-o investițiile financiare făcute de Orientul Mijlociu în fotbalul din Europa.
Sponsorizare
Brandurile din Orientul Mijlociu au investit masiv în sponsorizarea fotbalului pe parcursul ultimilor 20 de ani. Barcelona (Qatar Airways), Real Madrid, PSG, Arsenal, AC Milan (toate sponsorizate de către compania Emirates, deținută de Emiratele Arabe Unite) și Manchester City (Etihad, de asemenea din Emiratele Arabe Unite) sunt doar câteva din cele mai importante cluburi de fotbal ale lumii care sunt sponsorizate în prezent de companii din Orientul Mijlociu.
Ronaldo vs. Messi. Real Madrid vs. Barcelona. Sau, la o privire mai atentă, Emirates vs. Qatar Airways. (Foto: AFP)
Surprinzător este că, în prezent, Emiratele Arabe Unite sunt cel mai mare investitor din punct de vedere al sponsorizării de pe tricourile echipelor europene de fotbal, în contextul în care, în urmă cu aproximativ zece ani, aceste plasări de capitaluri din partea statului situat în sud-estul peninsulei arabice erau aproape inexistente. Doar în anul 2014, companiile din Emiratele Arabe Unite, în special Emirates și Etihad, au investit circa 145 de milioane de euro pentru a-și asigura prezența logo-ului pe tricourile echipelor de fotbal din Europa.
Achiziționare
Probabil cel mai evident mod în care s-au făcut remarcate aceste investiții din Orientul Mijlociu au fost achiziționările de cluburi. Prima afacere notabilă de acest gen a avut loc în anul 2007, atunci când compania Red & White Holdings (50% deținută de iranianul Farhad Moshiri) a preluat un pachet de acțiuni de 29,72% din Arsenal, pentru circa 220 de milioane de euro. Cea mai mare tranzacție de acest gen a avut loc un an mai târziu, atunci când Abu Dhabi Holdings a achiziționat 90% din clubul Manchester City pentru o sumă de aproximativ 295 de milioane de euro.
Manchester City – Arsenal 0-2 (18 ianuarie 2015) – Un duel între două echipe sponsorizate de companiile aeriene Etihad, respectiv Emirates. Surprinzător sau nu, partida s-a disputat pe un stadion care poartă numele sponsorului principal de la City (Etihad Stadium). (Foto: AFP)
Aceeași ascensiune a Orientului Mijlociu în fotbal este întâlnită și din punct de vedere media. Pe parcursul ultimilor cinci ani, investițiile făcute de Al Jazeera în canalele Sports TV și BeIN Sports au transformat compania qatareză într-una dintre cele mai mari puteri din punct de vedere al transmisiunilor de evenimente și programe sportive.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER