FIFA pierde susținerea sponsorilor din cauza acuzațiilor de corupție. Adidas, Visa, Coca-Cola, Sony și Hyundai protestează. Vicepreședintele forului mondial cere refacerea votului pentru organizarea CM din 2022. Blatter cere răbdare
- Cinci dintre cei șase sponsori principali ai FIFA au luat atitudine în ceea ce privește numeroasele acuzații de corupție care au forul fotbalistic în prim plan
Sony, Adidas, Coca-Cola, Visa și Hyundai/Kia și-au exprimat public îngrijorarea, după ce au apărut probe că decizia FIFA de a acorda Qatarului organizarea Cupei Mondiale din 2022 a fost influențată de mită. Singurul sponsor principal al forului internațional care nu și-a exprimat încă o poziție radicală este compania aeriană Emirates. Alți sponsori, precum BP și Budweiser, și-au arătat de asemenea îngrijorarea în cazul modului în care FIFA a ales țara arabă ca organizatoare a Mondialului de peste opt ani.
Comitetul de Etică din cadrul FIFA a început o anchetă internă, iar un raport va fi prezentat oficial săptămâna viitoare, informează BBC. Președintele Sepp Blatter nu a negat posibilitatea ca acuzele aduse forului pe care îl conduce să fie adevărate, dar a postat un mesaj pe contul personal de Twitter prin care îndeamnă la răbdare pentru ca ancheta să decurgă fără probleme. În același timp, vicepreședintele Jim Boyce a spus că va susține refacerea votului de numire a Qatarului ca gazdă a Cupei Mondiale, în cazul în care suspiciunile de corupție se adeveresc.
O parte din pozițiile oficiale ale sponsorilor „parteneri” ai FIFA
Adidas: „Tendința negativă a discuțiilor publice care se fac în jurul FIFA nu face bine nici fotbalului, nici forului și nici partenerilor FIFA”.
Coca-Cola: „Orice abatere de la misiunea și idealurile promovate de Cupa Mondială ne îngrijorează”.
Hyundai/Kia: „Suntem încrezători că FIFA înțelege gravitatea acuzelor și că rezultatul anchetei amănunțite va fi unul care să liniștească spiritele”.
La rândul său, FIFA, prin vocea directorului de marketing Thierry Weil, a oferit asigurări în ceea ce privește profunzimea și corectitudinea anchetei inițiate de Comitetul de Etică. „Ținem legătura permanent cu sponsorii și partenerii noștri. Printre aceștia se află Adidas, Sony și Visa, iar toți susțin și au încredere deplină în investigația pe care a lansat-o Comitetul de Etică. Niciunul dintre sponsori nu a cerut ceva în plus față de ceea ce presupune ancheta”, a susținut oficialul FIFA.
Bin Hammam, principalul suspect
Săptămâna trecută, publicația britanică Sunday Times a dezvăluit că Mohamed bin Hammam, fost membru al Comitetului Executiv FIFA timp de 15 ani și, ulterior, exclus pe viață din fotbal de către Comitetul de Etică, este personajul central al anchetei din cadrul FIFA. O selecție de e-mailuri a fost făcută publică de jurnaliștii britanici. Prin intermediul acestor mesaje s-a sugerat că oficialul din Qatar ar fi oferit mită mai multor membri din diferite federații naționale de fotbal. Bin Hammam ar fi încercat astfel să atragă voturi la alegerile pentru președinția FIFA din 2011 (poziție pentru care a candidat). Totodată, acțiunile sale ar fi influențat și stabilirea gazdelor de la următoarele ediții ale Cupei Mondiale (2018 în Rusia și 2022 în Qatar).