Proiectul național „Euro 2020 în București”: impactul financiar asupra României: „Se vor construi autostrăzi, magistrale de metrou, lucruri utile pe termen lung”
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Specialiștii în economie susțin faptul că gestionarea bună a organizării meciurilor de la Campionatul European de peste șase ani va aduce beneficii pe termen lung țării noastre
România a obținut, pe 19 septembrie, dreptul de a organiza partide din cadrul Campionatului European de fotbal din 2020, prima ediție organizată de UEFA în care nu va mai fi păstrat formatul clasic cu una sau, cel mult, două țări organizatoare. Astfel, Bucureștiul va fi, alături de alte 12 orașe europene, un centru de interes în fotbal, Arena Națională urmând să găzduiască trei partide din faza grupelor și un meci din optimile de finală ale competiției. Entuziasmul oficialilor Federației Române de Fotbal a fost rapid estompat de greutatea listei cu probleme pe care țara noastră trebuie să le rezolve în timpul rămas până la startul competiției. În linii mari, autoritățile locale trebuie să rezolve problema magistralei de metrou care să lege aeroportul Henri Coandă de București, să definitiveze autostrada București – Borș, iar Primăria Capitalei va trebui să aducă îmbunătățiri Arenei Naționale. Totuși, există și o serie de beneficii din punct de economic pe care România le va avea de pe urma organizării meciurilor de la Euro 2020.
„Se vor construi autostrăzi, magistrale de metrou, lucruri utile pe termen lung”
Principala dilemă a contribuabilului este, în acest moment, cea legată de aspectul economic. Va câștiga România de pe urma dreptului de organizare sau din contră, autoritățile vor cheltui din banii publici pentru a satisface pretențiile ridicate ale celor de la UEFA?
„E aproape imposibil să cuantifici impactul total al organizării turneului în cifre, atâta timp cât nu există un proiect clar prin care putem vedea ce se va construi. Însă tot ce se va construi – autostrăzi, magistrale de metrou – vor ajuta Bucureștiul, nu e un one-off, acestea vor fi utile pe termen lung”, spune Ionuț Dumitru, economist și președinte al Consiliului Fiscal. În raportul comisiei UEFA care a vizitat Arena Națională înainte de anunțarea gazdelor Euro 2020 se notează faptul că Bucureștiul va avea funcțională, până la începerea turneului, magistrala de metrou care va lega centrul orașului de aeroportul Henri Coandă. „Totodată, și infrastructura va fi îmbunătățită, ceea ce înseamnă că industria construcțiilor va avea un plus, implicit și cea a producției de materii prime. Vor exista și efecte de agregare, diferite industrii conexe vor fi stimulate în acest fel. Însă aici vorbim doar de planuri, în condițiile în care autoritățile își vor respecta angajamentele luate, pentru că am înțeles că există anumite condiții în care UEFA a acordat dreptul de organizare”, adaugă Ionuț Dumitru.
„E foarte important modul în care se vor face investițiile, ca să rămână și copiilor și nepoților noștri”
Mircea Sandu, fost președinte FRF
Cristian Pârvan, secretar general al Asociației oamenilor de afaceri, este de părere că infrastructura trebuie să fie gata cu un an înainte de debutul Euro 2020, adică în luna iunie 2019. „Lumea trebuie să știe că e un proiect de business care poate să iasă bine sau rău. Pentru a nu ieși rău, e nevoie de un plan bine pus la punct, finalizat în iunie 2019, împărțit pe ani, în care să se știe exact stadiul fiecărei lucrări”, spune acesta.
Finala Europa League din 2012 a adus 10 milioane de euro Bucureștiului
„Organizarea Euro 2020 devine un proiect de business axat pe acest eveniment. Cred că putem să îi spunem proiect național, este foarte important. Poate avea un impact pozitiv sau unul negativ asupra economiei. Dar pentru a avea un impact pozitiv, e nevoie ca această competiție, acest proiect, să fie organizat de cineva cu know-how în așa ceva. Din experiența unor astfel de organizații, coroborată cu datele procurate de FRF de la turneele precedente, ar trebui să reiasă ce trebuie să facem pentru a organiza Euro, măcar într-o proporție minimală”, este de părere Cristian Pârvan. În acest sens, organizatorii pot specula experiența acumulată la precedentul eveniment sportiv major organizat de Arena Națională. În mai 2012, stadionul din București a fost gazda finalei Europa League, meci în care s-au întâlnit două echipe din Spania: Atletico Madrid și Atheltic Bilbao. Circa 25.000 de turiști au călătorit în acea perioada în capitala României, 13.000 dintre ei venind cu avionul.
Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) a estimat la 10 milioane de euro cheltuielile turiștilor străini veniți pentru finala Europa League, în condițiile în care gradul de ocupare a hotelurilor a fost de 95%. Președintele Consiliului Fiscal, crede că de pe urma Euro 2020 tot industria hotelieră va avea cel mai mult de câștigat. „Discutăm, fără îndoială, de un impact pozitiv. Cel mai important impact va fi, cu siguranță, pentru industria hotelieră, întrucât spectatorii vor avea nevoie de locuri unde să doarmă. Cel mai puternic impact pozitiv va fi exercitat asupra hotelurilor și agențiilor de turism”, a declarat Ionuț Dumitru. În cazul finalei Europa League din 2012, suma de 10 milioane de euro a fost compusă, în mare parte, din cheltuielile diverse și din cele cu mâncarea și băutura, capitol care a adus orașului circa 6 milioane de euro. FPTR a mai precizat faptul că 3 milioane de euro au adus spaniolii din rezervarea locurilor de cazare, iar un milion de euro au fost cheltuiți pe transportul în interiorul Bucureștiului, precum și pe legăturile de la și spre aeroportul Henri Coandă.
Impactul economic al organizării unui campionat european a fost, la ultima ediție, unul important pentru țările organizatoare. Euro 2012, competiție care a avut loc în Polonia și Ucraina, a adus impacte macroeconomice benefice pentru ambele țări, potrivit Financial Times, dar și o creștere a forței de muncă cu 0,4% în Ucraina și cu 1% în Polonia, conform unui studiu realizat de compania austriacă „Erste”.
Euro 2012 a ajutat la îmbunătățirea infrastructurii rutiere a Poloniei
Cea mai îndrăzneață descriere a efectelor pozitive ale Euro 2012 a venit din partea Ministerului Tineretului și Sportului din Polonia, care a publicat în 2013, adică la un an după disputarea competiției, un studiu legat de impactul economic asupra țării, pe care l-a denumit pompos „efectul polonez”. Simbolistica este una atent aleasă, „împrumutată” de la Jocurile Olimpice de la Barcelona din 1992, care au schimbat total fața metropolei spaniole. Potrivit studiului citat, turiștii care au venit în Polonia pe durata turneului au cheltuit 234 de milioane de euro, dintre care 80 de milioane doar în capitala Varșovia. Interesant este, însă, că Polonia a făcut o impresie excelentă turiștilor, beneficiile așteptate fiind de 1,6 miliarde de euro în perioada 2013-2020. Un alt sector care a fost influențat pozitiv de organizarea turneului a fost infrastructura, unul în care Polonia avea mari probleme. Astfel, capitala Varșovia a fost complet legată de celelalte mari orașe, dar și de Germania și Vestul Europei prin autostrăzi, rețeaua crescând de la 800 de kilometri până la circa 3000 în 2015.
Primăria din Kiev a încasat 83,3 milioane de euro
În contrapartidă, guvernul ucrainean s-a axat mai mult pe beneficiile pe care organizarea turneului european din 2012 l-a avut asupra orașelor-gazdă. Spre exemplu, potrivit studiului realizat de „Erste”, citat mai sus, aeroporturile din Donețk și Harkov au fost renovate total, în timp ce cele din Kiev și Lvov au mai primit câte un terminal. „La finalul anului 2012, primăriile din Donețk și Lvov au raportat încasări de 30, respectiv 50 de milioane de euro, în timp ce la Kiev, primăria a anunțat încasări de 83,3 milioane de euro de pe urma Euro 2012”, se arată în raportul citat. Totodată, Ucraina a găzduit 1,5 milioane de turiști în această perioadă, iar zona din apropierea uzinei nucleare de la Cernobîl a fost cea mai vizitată, peste 250.000 de turiști dorind să facă un tur al locului în care a avut loc cea mai mare tragedie nucleară din istorie. Același raport subliniază, însă, faptul că turismul în Ucraina a fost puternic afectat de prețurile enorme la cazare, crescute și cu până 500%, dar și de amenințările teroriste și rasiste, Ucraina pierzând circa 150 de milioane de euro din această cauză. Însă la capitolul imagine, țara vecină a stat excelent, 75% dintre străinii chestionați susținând că și-au schimbat optica despre Ucraina într-un mod pozitiv după ce au călătorit pentru Euro 2012.
„Sectoarele care vor fi stimulate pozitiv vor fi cele care includ serviciile. Aici intră transporturile și turismul”
Cristian Pârvan, secretar general al Asociației oamenilor de afaceri
1 miliard de euro va costa magistrala de metrou care va lega Bucureștiul de aeroportul Henri Coandă
Cum se împart responsabilitățile organizării meciurilor de la Euro 2020 în România
UEFA acoperă costurile cu organizarea și cele legate de obținerea forței de muncă pentru proiectele pe care le manageriază direct sau pe cele pe care le deleagă către forul fotbalistic organizator. În plus, UEFA se mai angajează să suporte costul de închiriere al stadionului, inclusiv costurile pentru securitate.
FRF a acoperit costurile legate de depunerea candidaturii și pe cele legate de procesele de asigurare necesare organizării. În plus, federația trebuie să se ocupe de cheltuielile de organizare începând de la planificarea și până la punerea în practică a proiectului.
Primăria București asigură punerea la punct a infrastructurii publice și a serviciilor, incluzând aici aspectele legate de securitate. În calitate de administrator al Național Arena, Primăria București este responsabilă pentru cheltuielile de asigurare a stadionului pe durata desfășurării evenimentelor.
Guvernul României asigură punerea la punct a infrastructurii publice și a serviciilor, incluzând aici aspectele legate de securitate. De asemenea, autoritățile trebuie să se declare disponibile să acopere orice cost suplimentar care ar putea apărea din nerespectarea obligațiilor.