500.000 de euro** gaură la TVR pentru fiecare meci de Ligă!
Se știa de la început că TVR a supralicitat pentru drepturile TV ale Ligii Campionilor. Acum se știe și cât e gaura provocată de fiecare meci: 500.000 de euro! Net, adică după scăderea veniturilor din publicitate sau sublicențiere!
Noi, toți românii, plătim 500.000 de euro ca să vedem un meci de Champions League. Atât reprezintă pierderile pentru fiecare meci difuzat de TVR, conform președintelui-director general al TVR, Alexandru Lăzescu, într-un interviu pentru hotnews.ro. Nu doar meciurile echipelor noastre, ci toate cele difuzate de TVR. „Cea mai mare dificultate financiară (n.r. – a TVR) este de departe cea legată de fotbal. S-a semnat un contract pe o sumă enormă. Fiecare meci din UEFA Champions League pe care îl dăm ne aduce o gaură de aproape jumătate de milion de euro, ținând cont și de costurile de transmisie, nu doar de contract. Pentru că suma pe care o scot din reclamă e infimă – 4-5% din cât mă costă un meci”.
25.000 de euro venituri pe meci
Un simplu calcul. TVR difuzează 28 de meciuri din Ligă pe sezon: patru în play-off, 12 în grupe, 4 în optimi, 4 în sferturi, 2 în semifinale, plus finala și Supercupa Europei. 28 x 500.000 = 14 milioane de euro! Astea ar fi pierderile. Deci costurile sunt aproximativ 14.750.000 de euro, din care 5%, adica 750.000 de euro, sunt acoperiți din venituri. Deci TVR are venituri pe un meci de Champions League, în medie, aproximativ 25.000 de euro!
20 de milioane de euro pe an pentru sport
Cifrele sunt spectaculoase. „Daca în 2009 s-au plătit, în total, pentru toate transmisiunile sportive ale TVR cam opt milioane de euro, în 2010 sunt aproape 20 de milioane, iar în 2011 putin peste 20 de milioane”, spune Alexandru Lăzescu. Și, în încheierea răspunsurilor despre sport, încă o veste „bună”: contractul nu poate fi reziliat sub nicio formă: „Mai mult, contractul are în spate o scrisoare de garanție. Încerci să mai negociezi, să mai sublicențiezi, dar nu poți înceta contractul. Nu poți să spui nu mai transmit. Realitatea e că audiențele nu sunt spectaculoase, iar banii pe care îi iei sunt undeva la 4%. Altfel spus, la fiecare meci am 96% gaură. Și pe măsură ce se desfășoară contractul, gaura se mărește”.
Vine încă o licitație
Interviul e interesant și în ce privește filmele, salariile, primele de vacanță și altele, dar ne oprim la sport. La fel cum vina este trimisă conducerii precedente, dar asta ne interesează mai puțin în ProSport. Ideea e că TVR a supralicitat pentru un produs, acoperindu-și doar cel mult 5% din reclame și subliciențierea la Dolce investiția în Champions League. Iar cum veniturile și taxa TV nu sunt de ajuns, restul se acoperă de la buget, de la fiecare dintre noi. De urmărit ce se va întâmpla la următoarea licitație. Aici e și diferența față de un difuzor privat, oricare ar fi el: pierderea nu poate fi acoperită de stat, așa că fiecare licitează după posibilități, nu din orgoliu.
45 de milioane de euro ar fi plătit TVR pentru drepturile TV ale Ligii Campionilor pe trei ani. Suma nu e confirmată oficial, fiind confidențială
15 de milioane de euro a fost maximul plătit pe trei ani pentru drepturile tv ale Ligii în România înaintea ofertei fabuloase a TVR
Suma pe care o scot din reclamă e infimă, 4-5% din cât costă un meci. 96% e gaură
Alexandru Lăzescu, președinte TVR
România acoperă și veniturile altor țări
Pe piața media circulă încă o informație care întregește peisajul sumei absurde oferită la licitația din urmă cu trei ani de TVR, mult peste oferta oricărei televiziuni private. Se știe că mare parte din veniturile obținute de cluburi din Champions League este reprezentată de acel „market pool” – cota de piață a țării din care vine clubul. Ei bine, pentru că România plătește o sumă uriașă pentru drepturile TV, în realitate susține o parte din venituri și pentru alte țări! Spre exemplu reprezentanta Portugaliei, țară care plătește mult mai puțin pentru drepturi, dar are o piață mai atractivă și audiențe mai bune, primește din market pool bani plătiți de o țară mai puțin atractivă comercial, cum e România, dar care dă mult peste nivelul ei pe drepturile TV. Adică noi, cu TVR intermediar, susținem cluburi de te miri unde… Portugalia e un exemplu dintre multe altele.
CALCULE – Fotbalul nu mai e o afacere pentru televiziuni
În ultima vreme s-a dovedit că fotbalul nu mai este o afacere pentru televiziuni, mai ales după criză. Pe Liga I se plătește încă o sumă mare, dar de la o rețea de cablu, nu din rațiuni de audiență. Majoritatea programelor produc pierderi. Cel mai relevant calcul a fost făcut zilele trecute de Adevărul. În perioada 2005-2010, emisiunea În gura presei, realizată de Mircea Badea, a produs 7,5 milioane de euro din difuzările în direct și înregistrate pe Antena 3 și Antena 1. Comparativ, între 2008 și 2011, trustul Intact a obținut din Liga I, pe Antena 1 și GSP TV, aproximativ 6,5 milioane de euro. Cu o investiție mult mai mare. Calculul a fost făcut adunând punctele de audiență pe reclamele difuzate și înmulțind cu un cost mediu al unui punct pe fiecare an.