De la cel mai scump la cel mai ieftin tricou din Champions League. De ce tricoul Stelei este mai costisitor decât al Realului? Cât costă în ziua de azi identificarea cu cele mai puternice echipe din Europa

Odată cu procesul de comercializare a fotbalului, „meseria” de suporter devine din ce în ce mai costisitoare. Pe lângă tarifele biletelor de la stadion, care cresc pe zi ce trece, fanii sunt nevoiți să se confrunte și cu prețurile ridicate pe care distribuitorii oficiali ai sponsorilor tehnici le solicită pentru un tricou ce poartă însemnele echipei iubite.

Prețul unui tricou în cea mai importantă competiție intercluburi din Europa

  • În medie, pentru a achiziționa tricoul oficial al unui club de fotbal din actualele grupe ale Ligii Campionilor este necesar să scoți din buzunar circa 72,5 euro, adică aproximativ 320 de lei.

Cel mai scump tricou din Liga Campionilor este comercializat de FC Basel (99,7 de euro). Unul dintre motivele pentru care tricoul formației de pe St. Jakob-Park este cu 13,7 euro mai scump decât următorul în clasament (AS Roma – 86 de euro) este faptul că echipa provine din Elveția, o țară în care nivelul de trai este net superior celorlaltor țări de pe „bătrânul continent”. Acest fapt este confirmat de magazinul online al clubului FC Zurich, care comercializează tricouri la un preț apropiat celui al tricourilor lui FC Basel (95,6 de euro), deși nici măcar nu participă în Liga Campionilor. Poate că nu rezultatele definesc prețurile tricourilor.


Primul „11” al lui FC Basel, echipat și pregătit pentru o confruntare de Liga Campionilor. FOTO: AFP

La celălalt capăt al clasamentului este plasat clubul BATE Borisov. A fost necesar ca ProSport să ia legătura cu reprezentanții clubului pentru a afla prețul unui tricou oficial al clubului BATE (500.000 de ruble bieloruse/37,39 de euro), deoarece site-ul oficial nu oferă această informație. Merită pus sub semnul întrebării de ce tricoul lui FC Basel, un club care nu iese în evidență prin performanțe senzaționale în Liga Campionilor, costă de circa 2,6 ori mai mult decât tricoul oficial al clubului BATE Borisov.

Tricoul Stelei, mai scump decât al Realului

Dacă este să vorbim despre prețuri „piperate”, atunci trebuie adusă în discuție și oferta clubului Steaua București. Un tricou original de la magazinul oficial al campioanei României este comercializat cu prețul de 499,99 de ron, adică 112,8 de euro. Un preț mare, în contextul în care, după cum am menționat și mai sus, cluburile care evoluează în prezent în grupele Ligii Campionilor nu comercializează tricouri la tarife de peste 100 de euro (FC Basel – 99,7 de euro).


Site-ul magazinului oficial FC Steaua București nu se ridică la nivelul grafic al paginii magazinului celor de la Real Madrid, dar măcar câștigă la capitolul „cine vinde mai scump”.

Însă mai apare o problemă (identificată de ProSport în urma sesizării unui cititor). Cluburile care au ca sponsor tehnic Nike beneficiază de opțiunea de a comercializa, pe lângă tricoul original (în cazul Stelei cel din fotografia de mai sus), și o replică la preț redus. În magazinul campioanei României, această replică este vândută la prețul de 219,99 de ron, sau 49,4 de euro. Problema de care spuneam mai devreme constă în faptul că magazinele oficiale ale cluburilor care au o înțelegere cu Adidas (de aici exemplul Real Madrid), Puma (Borussia Dortmund, Arsenal etc) sau chiar Warrior (Liverpool), oferă o singură opțiune atunci când vine vorba de achiziționarea tricoului echipei.

Întrebați de ProSport dacă pot justifica motivele pentru care un tricou oficial Steaua este de circa 1,3 ori mai scump decât unul al actualei deținătoare a trofeului Ligii Campionilor (Real Madrid – 85 de euro/376,3 de ron), reprezentanții magazinului oficial FC Steaua București au răspuns: „Magazinul SuporterSteaua respectă politica de prețuri a distribuitorului oficial în Romania al brand-ului Nike. Cred că locul unde trebuie să adresați această întrebare este la acest distribuitor deoarece acestea sunt prețurile la care dânșii oferă aceste produse, prețuri la care noi ne-am aliniat”. Deci este vina sponsorului tehnic. Și se pare că nu doar în România.

Scump chiar și pentru englezi

În luna aprilie a acestui an, Nike a lansat echipamentul cu care prima reprezentativă a Angliei urma să participe în vară la Campionatul Mondial din Brazilia. Costul unei replici oficiale a tricoului? 113,3 euro (90 de lire), un preț similar cu cel al tricoului Stelei. De asemenea, la fel ca în cazul clubului din România, Nike comercializa și o variantă mai ieftină, la prețul de 74,8 de euro (60 de lire) conform publicației The Telegraph.

David Cameron, prim-ministru al Regatului Unit, a fost una dintre multele voci care au contestat prețul ridicat pe care producătorul american de articole sportive și Federația de Fotbal din Anglia l-au stabilit pentru un tricou oficial.

Gerrard, Hart, Rooney, Sturridge și Wilshere prezentând kit-ul oficial pe care Nike l-a realizat pentru selecționata Angliei.

„Părinții sunt extrem de presați să cumpere ultima versiune a echipamentului, iar noi nu ar trebui să ne folosim de asta”, a declarat Cameron într-o emisiune a televiziunii BBC. „Este extrem de scump.” Într-o altă serie de declarații, purtătorul de cuvânt al prim-ministrului a făcut public suportul lui Cameron față de Helen Grant, ministrul sportului, care a criticat de asemenea costul ridicat al tricourilor. „Este o chestiune care ține de producător și de Federație, dar prim-ministrul este de acord cu Helen Grant atunci când aceasta spune că 90 de lire sunt foarte mulți bani pentru un tricou oficial.”

Prețurile tricourilor celor 32 de cluburi din actualele grupe ale Ligii Campionilor (surse: magazinele oficiale)

Publicat: 19 11. 2014, 18:55
Actualizat: 20 11. 2014, 11:07