ProSport a fost în vizită la Praga weekend-ul ce tocmai s-a încheiat. Rezultatele Slaviei Praga din Liga Campionilor, acolo unde Nicolae Stanciu strălucește, dar și meciurile decisive pe care România le va juca împotriva Suediei și Spaniei ne-au făcut să ne deplasăm în orașul de pe malul Vltavei. Am încercat să găsim o serie de răspunsuri pentru cei care se întreabă cum de fotbaliștii români de calibru ajung in corpore în campionatul ceh și cum de Slavia a ajuns să se bată de la egal la egal cu Barcelona lui Messi.
În urmă cu două săptămâni, Ionuț Negoiță a avut o inițiativă extrem de riscantă pentru propria-i imagine când a făcut o comparație între echipele de fotbal din România și cele din campionatele tari. „Știți că majoritatea cluburilor din vest se autofinanțează, ba chiar fac profit? Părerea mea este că un club de fotbal e al suporterilor și pentru suporteri. Dacă fiecare ar aduce 50 de lei pe lună, în loc să-și cumpere două pachete de țigări, am avea un buget mult mai mare”, a spus pe un ton cumva zeflemitor, chiar superior cel ce e considerat patronul lui Dinamo, deși clubul e deținut în acte de soțul coafezei de la Rin. Ce a uitat să spună Negoiță și ce duce undeva în zona penibilului apelul său către fani este… realitatea.
La aproape 1400 de kilometri de București, o echipă ce îmbracă aceleași culori roș-albe ca și Dinamo e revelația actualei ediții a Ligii Campionilor. Trimisă de sorți într-o grupă cu FC Barcelona, Borussia Dortmund și Inter Milano, Slavia Praga parcă primise rolul condamnatului la moarte fără șansa unui apel la sentință. Însă patru meciuri mai târziu – din care două remize obținute pe merit în Italia și Spania – realizăm că echipa lui Nicu Stanciu e ceva mai mult de o beneficiară a hazardului pe care fotbalul îl mai propune uneori. Asta pentru că, de fapt, vorbim de o echipă serioasă, sănătoasă și bine organizată. Una în care fanii investesc banii pe care-i invoca plin de tupeu Negoiță deoarece primesc respectul cuvenit.
E duminică, ora 15:00, iar până la meciul pe care Slavia îl are de disputat pe teren propriu cu Teplice mai sunt două ceasuri. însă stadionul Sinobo, cel pe care campioana Cehiei îl numește „casă”, e deja precum un furnicar în plină expansiune. În preajma arenei mișună suporteri de toate vârstele, de la micuți de 4-5 ani până la oameni în vârstă care probabil își trăiesc ultimii ani ai vieții.
Mai toți vin la stadion nu doar pentru fotbal, ci și pentru ceea ce englezii numesc „match day experience”. Într-o traducere aproximativă, asta ar însemna „experiența din ziua meciului”. Indiferent de vârstă, mașinăria numită Slavia le oferă tot ce-și doresc.
Primul impact este cel cu mirosul cârnaților care sfârâie pe grătarele tonetelor așezate pe pavajul din jurul stadionului și care îi îmbie pe trecători. La 80 de koroane bucata de 200 de grame, adică undeva în jurul a 15 lei, rumeniții au mare succes printre fanii Slaviei. Asezonați cu un pahar de vin fiert sau cu o bere, ambele disponibile contra a 8,5 lei, aceștia reprezintă o variantă mult mai populară decât McDonalds-ul din incinta stadionului.
Dar sunt și unii suporteri care nu par dispuși să înfrunte cele 3 grade de afară și au ales să-și servească băuturile în restaurantul hotelului de patru stele Iris Eden, acolo unde se cazează și jucătorii în zilele de meci, dar care are camere disponibile și pentru vizitatori.
La câțiva metri de intrarea în stabiliment este și unul din cele două magazine destinate fanilor, cel al clubului. Încă de la intrare, îți dai seama că va fi foarte greu să te miști. Coada de la casă ia deja conturul dreptunghiular al magazinului, pentru că în lanțul uman stau deja așezați cel puțin 40 de persoane venite să vadă o nouă reprezentație a Slaviei. În afara lor, alte câteva zeci mișună printre rafturi.
Totul poartă sigla și numele clubului și mai toate produsele sunt în culorile alb și roșu. Incredibil este că într-un spațiu de aproximativ 50 de metri pătrați, poți găsi aproape orice își poate dori un suporter: de la tricouri, geci și hanorace, până la halate de baie, ornamente de brad și urși mari de pluș. Tricoul cu Stanciu nu mai e disponibil însă. „Este cel mai vândut după cel al căpitanului Soucek”, ne transmite managerul shop-ului.
Căpitanul Soucek, cel care a refuzat în vară să plece la Spartak Moscova pentru 20 de milioane de euro și pe care Slavia se pregătește să-l dea la vară cu măcar 10 milioane mai mult.
După aproximativ un sfert de oră în care notăm prețuri, facem poze și ne mirăm că ne putem mișca într-un spațiu atât de aglomerat, ne îndreptăm spre ieșire. Înainte să trecem pragul, suntem avertizați că ne va fi greu să revenim iar un gest indicativ cu mâna ne risipește nedumerirea. La intrarea în magazin, doi agenți de securitate triază fluxul de oameni și din acest motiv o a apărut o altă coadă formată din circa 50-60 de oameni dornici să cumpere ceva cu sigla clubului.
Și la fel de numeroasă a rămas până cu aproximativ 15 minute înainte de startul meciului, semn că apetența cehilor pentru orice poartă numele de Slavia Praga e mare. Tocmai de aceea, fără să ni se ofere o cifră exactă, ni se oferă off the record informația că suma la care se ridică veniturile anuale ale shop-ului este cu șase zerouri și e în euro.
Pe latura frontală a stadionului mai este încă un magazin, dar acesta este administrat chiar de către organizația fanilor roș-albi. Aglomerația nu este la fel de mare, dar și prețurile sunt puțin mai piperate. În plus, produsele care se comercializează aici au și o tematică mai nonconformistă.
Tricourile cu „Uefa – Mafia” sau fularele inscripționate cu mesaje gen „Doar un idiot este fan Sparta” sunt la mare căutare. Unul dintre cei responsabili cu administrarea magazinului își dă seama că suntem din România și ne spune cu un zâmbet larg că „îl iubim pe Stanciu, mai ales când cântă cu noi împotriva Spartei”.
Lângă acest shop este plasat chiar muzeul clubului. De afară, totul pare strălucitor, dar când îndrăznim să „forțăm” intrarea, accesul ne este interzis. În urma insistențelor, unul dintre puținii vorbitori de limbă engleză din echipa de securitate ne deslușește misterul: în ziua meciului, printre trofee și amintirile care însăilează cele mai frumoase momente din istoria Slaviei, fanii VIP ai clubului roș-alb au ocazia să servească masa.
Oricum, respectul pe care roș-albii îl au pentru istorie se poate vedea cu ochiul liber de la o distanță considerabilă de arenă. Pe unul dintre pereții exteriori ai arenei, cel care dă în bulevardul principal mai exact sunt arborate poze a 8 mari jucători de legendă ai Slaviei. Din aceștia, cunoscuți celor mai tineri dintre noi sunt doar Milan Skoda, care încă mai joacă, și Vladimir Smicer.
În plus, poza unui anume John Madden apare mai peste tot. Așa aflăm că scoțianul care a murit în 1948 la 82 de ani a rezistat un sfert de secol pe banca Slaviei, între 1905 și 1930, iar suporterii îl aseamănă azi cu Alex Ferguson.
Ajunși în interiorul arenei, descoperim un alt beneficiu al exercițiului sentimental de a ține cu Slavia: tribuna pentru copii. Conducătorii campioanei Cehiei au vrut să ofere șansa fiecărui suporter să vină la „muncă”. Munca de a-și susține favoriții adică. Iar astfel, cei care au copii mici, îi pot lua pe aceștia la stadion, acolo unde micuții au două console PlayStation, mese unde pot colora sau se pot juca cu plastilină, asistați de două angajate ale clubului, asta în timp ce adulții se pot bucura de meciuri relaxați.
În același sector, părinții au rezervate locuri atât pentru ei, cât și pentru odraslele care doresc să-și sădească în suflet vlăstarele iubirii pentru roșu și alb.
În timpul meciului, atmosfera a fost una de zile mari. Înfierbântați de egalul scos în fața lui Messi și Suarez, cehii au luat cu asalt stadionul și, ignorând parcă cele 2 grade de la ora partidei, au reușit să umple aproximativ 15.000 de locuri din cele 19.000 disponibile ale arenei Sinobo.
„Au limitat numărul de abonamente vândute la 12 mii, dar nu vin chiar toți mereu și există oameni care vor să cumpere bilete, ele nu mai sunt disponibile, dar la meciuri sunt o grămadă de scaune goale. De aceea, pentru sezonul viitor s-au pregătit sancțiuni”, ne-a explicat Robert Socolovici. Un bucureștean de 34 de ani care locuiește în Praga de 8 ani, Robert ne-a fost recomandat duminică dimineața de angajații ambasadei României în Cehia. „E liderul românilor din galeria Slaviei” ne-a fost descris pe scurt Socolovici.
La respectivul moment, adică fix ora 13:30, era în avion și se pregătea să decoleze dinspre Barcelona înapoi către Praga, unde fusese să-și încurajeze favoriții la duelul cu „balaurii” lui Valverde. A aterizat cu o oră înaintea startului jocului, a fugit cu un taxi la ambasadă ca să voteze, iar apoi a ajuns pe Sinobo cu puține minute după fluierul de start. La final, ne-am văzut în fața unei beri pentru a ne explica de unde dragostea pentru Slavia.
Așa am aflat că IT-istul originar din cartierul Drumul Taberei este dinamovist. Și pentru că albul și roșul i-au cam ghidat sufletul în materie de fotbal, a deprins slăbiciuni și pentru Ajax, Arsenal, iar acum pentru Slavia. „Am venit la primul meci aici acum patru ani și jumătate, iar de patru ani am abonament”, ne spune cel al cărui frate este membru al Peluzei Sud Steaua.
De la el aflăm cum, de exemplu, Plzen este echipa arbitrilor în Cehia, dar în aceste momente, nici cu aditivul pe care „fluierașii” îl furnizează rivalii de la Viktoria nu pot face față. „Plzen e cam cum era CFR acum câțiva ani în România din acest punct de vedere, dar Slavia este atât de puternică încât chiar și așa avem 11 puncte avans”, ne explică Robert. Elocventă e chiar o fază petrecută tot duminică, într-un meci în care victimă colaterală a fost chiar Alex Băluță.
„Dă Alex gol, apoi, prin minutul 27, căpitanul lui Plzen, care avea galben, face un fault clar de al doilea galben. Arbitrul nu dă nimic, deși au inclusiv VAR aici, Alex ia galben pentru proteste, iar la faza următoare, probabil nervos, face un fault stupid și este eliminat. De la 0-1, Plzen a întors și a bătut cu 4-1” sună, pe scurt, povestea care este încapsulată în înregistrarea de mai jos.
https://www.youtube.com/watch?v=nzXhS7r88ZA&fbclid=IwAR1piulse5aFkX5eqIu66n_ndirt3Fh4oU2d-fcTwZ9BAKaclhxVUHjGnmU
Despre Slavia, Robert are multe povești interesante. Ne spune cum a luat naștere clubul la sfârșitul secolului al 19-lea, ce perioadă de glorie a avut mai ales în perioada interbelică, atunci când printre jucători și suporteri erau intelectuali veritabili. Dar și cum odată cu instalarea comuniștilor la putere, Sparta, care era considerată echipa muncitorilor, a început să fie avantajată, iar Slavia cea persecutată.
I s-au schimbat culorile, numele (câțiva ani s-a numit Dinamo), dar suporterii s-au organizat și în 1967 au format primul fan club din Cehia. Și astfel au reușit să redevină ușor-ușor ce au fost. „Lumea zice că Sparta are cei mai mulți suporteri din țară, dar eu zic că nu e așa. Peste tot pe unde mergem, lumea ne încurajează, în timp ce ei sunt huiduiți oriunde s-ar duce să joace”, explică Robert între două cântece pe care le recită în cehă alături de un grup de fani ai Slaviei alături de care ne-am oprit să mâncăm ceva într-un bar alb-roșu.
Pentru că în Praga, suporterii campioanei tot petrec de vreo două sezoane. Și, la cum joacă echipa, s-ar putea ca petrecerea să mai dureze ceva. Au planuri mari: să bată pe Inter și să meargă măcar în Europa League. Da, vorbim de Slavia.
Acea echipă căreia oamenii îi ridicau doar problema golaverajului într-o grupă cu Barcelona, Inter și Dortmund, dar care acum a câștigat respectul întregii Europe și care, dacă am vrea să avem o șansă să ne facem bine, ar trebui să ne servească drept model de organizare din mai toate punctele de vedere.
Lista de prețuri din magazinul oficial al Slaviei Praga:
Geacă groasă de iarnă – 690 lei Tricou de joc – 380 lei Fâș – 334 lei Hanorac – 260 lei Urs mare de pluș – 260 lei Halat baie – 240 lei Lenjerie pentru pat – 195 lei Cravată – 121 lei Curea – 110 lei Covoraș 80×50 cm – 110 lei Șapcă – 102 lei Set de șase globuri – 84 lei Pernă în formă de inimă – 84 lei Fular Borussia Dortmund / Slavia – 84 lei Ceas de perete – 72 lei Fular simplu Slavia – 65 lei Ornament pentru vârful bradului de Crăciun – 35 lei Halbă – 35 lei Cană – 31 lei Bibelou tricou jucători – 28 lei Pahar pentru vin – 22 lei Șosete flaușate – 22 lei Șosete scurte – 18,5 lei
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER