„Stanciu, sper să arzi în iad!” Infernul românului, bucuria copiilor bolnavi de leucemie. Cum s-a putut transforma ura fanilor Spartei într-o sărbătoare pentru un spital din Praga
de Nicu BĂ‚DESCU
Nicolae Stanciu a trecut cu bine peste primirea infernală pe care suporterii Spartei Praga, fosta sa echipă, i-au pregătit-o pentru derby-ul cu Slavia, acolo unde fotbalistul naționalei evoluează acum. Așa cum ProSport a anunțat, mijlocașul român a avut parte de o atmosferă de coșmar din partea celor care până de curând îl considerau un idol, dar grație inspirației șefilor săi de la Slavia, ostilitatea dusă la extrem a rivalilor s-a transformat într-un gest frumos.
Ieri seară, Slavia Praga și-a demonstrat încă o dată supremația la nivel fotbalistic în fața rivalei istorice din capitala Cehiei, Sparta. Proaspăt întoarsă de la Milano cu un rezultat mare (1-1), echipa lui Nicolae Stanciu și-a surclasat dușmanul de moarte cu un sec 3-0 administrat chiar pe Generali Arena, stadionul fostei echipe a românului.
„Șobolanul” Stanciu, aruncat pe teren
Totuși, o bună parte din cei 17.292 de spectatori prezenți la partidă avea alt scop: acela de a-l toca psihic pe fotbalistul naționalei României. „Trădarea” invocată, explicată pe larg într-un material ProSport publicat ieri, i-a transformat chiar și pe cei mai pașnici fani ai Spartei în oameni capabili de ură viscerală. Totul în numele fotbalului.
Încă de lunea trecută, pe forumurile „spartanilor” au fost popularizate mai multe inițiative menite să răzbune trecerea rapidă a lui Stanciu de la Sparta la Slavia. Cea mai populară instiga la achiziționarea unor șerpi sau șobolani din pluș pe care fanii să-i arunce pe teren atunci când fotbalistul de 26 de ani va apărea în fața lor. Mai mult, unii au dus ideea la extrem și au încercat să intre chiar cu cadavre ale respectivelor animale.
I-au dedicat mesaje „de dulce” în limba română
La ora meciului, mii de animăluțe plușate au fost catapultate spre gazon, dar și șoareci sau șobolani din cauciuc, responsabilii cu ordinea și siguranța arenei având de lucru preț de câteva minute pentru a crea condițiile propice unui joc de fotbal. Cei mai fanatici au desenat chiar tricoul cu numărul 7 al românului pe spatele animăluțelor din plastic, iar ce-a ieșit a fost un adevărat spectacol pe care e posibil ca până și Stanciu să-l fi gustat.
Supărătoare au fost poate mesajele triviale pe care acesta a fost nevoit să le audă sau să le citească. „Stanciu, mori!” s-a auzit în repetate rânduri din mii de piepturi, iar mai multe pânze cu mesaje, majoritatea în limba română, au fost arborate în diferite zone ale stadionului. „NICO = TRĂ‚DĂ‚TOR„, „Stanciu is Judas of Slavia” (n.r. – Stanciu este Iuda al Slaviei), „Anti Stanciu” sau „Stanciu, trădător *****, sper să arzi în iad” au fost doar câteva din bannerele pe care fanii Spartei le-au afișat.
Marketing sau nu, șefii Slaviei sunt geniali
Fără să facă cel mai bun meci al său, mijlocașul a fost, ca de obicei, în centrul majorității acțiunilor ofensive pe care echipa sa le-a purtat, iar schimbarea din minutul 70 a fost mai degrabă o mutare tactică. Slavia avea deja 2-0, iar cu doar câteva minute înainte de înlocuirea românului, Husbauer fusese eliminat (66). Echipa antrenată de Jindrich Trpisovsky avea astfel nevoie să conserve victoria care la final i-a readus pe primul loc în campionatul Cehiei, lucru care s-a și întâmplat.
Popularizată intens pe mai multe canale de comunicare ale fanilor Spartei, ideea aruncării jucătorilor de pluș care să simbolizeze trădarea a fost transformată într-un moment frumos de conducătorii Slaviei. Clubul roș-alb a anunțat prin vocea lui Jaroslav Tvrdik că, pentru fiecare jucărie de pluș ce va fi aruncată pe gazon, va plăti câte 100 de coroane (aproximativ 3,9 euro) către Fundația Donor, o organizație care se ocupă de copiii bolnavi de leucemie de la spitalul Motol din Praga. În plus, sub sloganul „Jucării de plus pentru Motol”, vicepreședintele Tomas Syrovatka i-a îndemnat înainte de joc pe fanii Slaviei să contribuie și ei la avalanșa de jucării de pluș ce urma să se abată asupra gazonului tocmai pentru ca suma strânsă să fie cât mai mare. Astfel, chiar dacă au bifat cu siguranță o bilă albă și la capitolul marketing, șefii Slaviei merită felicitați pentru felul în care au reușit să depresurizeze o situație care putea fi extrem de periculoasă pentru moralul celui mai important jucător al lor, transformând momentul într-o bucurie pentru copiii aflați în suferință.