Cotidianul britanic The Independent scrie joi despre un subiect extrem de misterios chiar și la București: intrarea în Formula 1 a echipei românești Forza Rossa. Proiectul este cunoscut vag în țară, fiind inițiat și condus de fostul ministru al sănătății, Ion Bazac, importatorul Ferrari în România, însă The Independent a obținut un element care poate face legătura între Forza Rossa și insolvența de la echipa Caterham, în care sunt implicați doi români, Călin Colesnic, cunoscut în F1 drept Colin Kolles, și Constantin Ioan Cojocar.
Despre ultimul, ProSport a scris în ultima săptămână că este fostul atacant al Stelei din anii ”80, ajuns în mod incredibil director și acționar unic în F1 la câteva luni după ce posta pe un site românesc de joburi că dorește o slujbă de muncitor necalificat ca „paznic sau curățător”. Cojocar a devenit „boss” în Formula 1 la o lună după ce spăla podele în fabrica Caterham din Langley, Oxfordshire, un caz pe care ProSport îl numește „Cenușăreasa.RO din Formula 1”.
Povestea apariției misterioase a lui Cojocar, pe care Ștefan Iovan îl credea mort, și interviul său în exclusivitate pentru ProSport, preluat ulterior de jurnaliști și blogeri importanți din lume, le puteți citi în linkurile de mai jos.
Ce a spus Cojocar pentru ProSport
Înainte de a vorbi din nou despre implicarea lui Cojocar în Formula 1, câteva vorbe despre proiectul românesc Forza Rossa. Numele vine de la firma condusă de afaceristul Ion Bazac, fost ministru al sănătății între 2008 și 2009, în prima guvernare Boc, firmă care este importator oficial Ferrari în România, Bulgaria și Republica Moldova. În iunie 2014, Forza Rossa a depus la Federația Internațională de Automobilism (FIA) dosarul de înscriere în Formula 1.
Contactat de gândul.info pe 8 iunie 2014, Bogdan Sonea, markerting manager la Forza Rossa, a confirmat că noua echipă românească va colabora cu Colin Kolles, omul indicat pe 24 octombrie 2014 de Cojocar în ProSport că se află în spatele numirii fostului fotbalist ca director la Caterham Sports Limited.
„Am fost numit de partea celor care au cumpărat Caterham. De Kolles, da, da” Constantin Cojocar, vineri, 24 octombrie, pentru ProSport
INFO – Călin Colesnic, alias Colin Kolles (foto stânga, alături de șeful F1, Bernie Ecclestone), este un român de 46 de ani născut în Timișoara și plecat în anii ’80 în Germania, unde a devenit doctor stomatolog. A condus din funcția de director mai multe echipe de Formula 1: Hispania Racing F1, Jordan, Midland, Spyker și Force India. În acest moment, el este „consilier” la Caterham, după preluarea echipei de firma elvețiană Engavest cu „acționari necunoscuți”, și neagă orice implicare în insolvența Caterham, însă potrivit lui Cojocar conduce din umbră operațiunile echipei aflată oficială în administrare.
„Collin Koles va fi partenerul nostru, având în vedere experiența dumnealui în F1, în pregătirea și punerea la punct a tuturor detaliilor cu privire la participarea noastră în Formula1″, declara reprezentantul Forza Rossa acum 4 luni.
Potrivit jurnalistului britanic de F1 Adam Cooper, pe lângă sprijinul româno-germanului Colesnic a.k.a. Kolles, noua echipă din România va beneficia și de motorizare Renault. Coincidență, Caterham, echipa britanică introdusă în insolvență după cumpărarea ei de către misterioasa firmă Engavest de la omul de afaceri malaezian Tony Fernandes, este motorizată tot de Renault. Și o altă coincidență, Forza Rossa a depus dosarul de înscriere în F1 în aceeași perioadă în care Engavest cumpăra Caterham și se pregătea să o introducă în insolvență.
Și acum, coincidențele se întregesc după materialul publicat de The Independent care citează declarațiile lui Constantin Cojocar, spălătorul devenit director peste noapte, date la tribunal în cazul de insolvență Caterham.
De la autogară, la proiectat și construit monoposturi de F1
Cojocar a declarat în instanță că a fost nevoit să introducă firma Caterham Sports Ltd în insolvență după ce „anumiți investitori români nu și-au respectat promisiunea de a vira săptămânal în conturile firmei suma de două milioane de lire sterline”. Chemat să vorbească despre Caterham, Cojocar a vorbit despre Forza Rossa. Atenție la spusele lui:
„În iunie 2014, FIA a trimis o scrisoare de intenție prin care confirma prezența Forza Rossa în sezonul 2015 de Formula 1. Forza Rossa speră să intre în Formula 1 în 2015, dar timpul pentru a se pregăti este foarte scurt. Am cumpărat Caterham Sports cu intenția de a desena și a construi mașini pentru Caterham și Forza Rossa. Înțeleg însă că Forza Rossa caută alte variante posibile pentru 2015”
Așadar, Cojocar a „cumpărat” Caterham, adică a fost numit de Călin Colesnic, așa cum am văzut din interviul acordat pentru ProSport, pentru a desena și construi mașini pentru Caterham și Forza Rossa. Între timp, Caterham se pregătește să moară, după ce a fost exclusă de la cursele de F1 din SUA și Brazilia. Fostul fotbalist Cojocar, alături de o mașină a echipei Caterham care ar putea fi vândută la licitație. Va cumpăra Forza Rossa?
Rămâne Forza Rossa, echipă care va intra în Formula 1 cu Călin Colesnic, cel mai probabil, în funcția de team-principal, adică director.
Întrebarea e simplă. Nu cumva s-a folosit Colesnic de criza de la Caterham, produsă după venirea misterioasei firme Engavest, pe care tot el o consilia, pentru a obține o intrare mai ieftină a Forza Rossa în Formula 1? În urma intrării în insolvență a echipei, au fost confiscate următoarele bunuri, care pot fi ulterior scoase la licitație la prețuri mai mici pentru recuperarea datoriilor:
Modul în care Colesnic, zis Kolles, l-a folosit pe fostul șef de autogară și, apoi, spălătorul Cojocar ridică mari semne de întrebare. „Am intrat în horă, acum trebuie să joc până la capăt”, spunea pentru ProSport jucătorul lansat de Mircea Lucescu la Corvinul în 1982.
Joe McNamara, angajat Lotus, susține pe pagina sa de Twitter că ultimele zvonuri din F1 anunță că modelul de monopost Forza Rossa din sezonul viitor este identic cu cel aflat momentan sub sechestru în tunelul aerodinamic din interiorul fabricii Caterham din Langley. Practic, ieșirea din joc a Caterham poate însemna cumpărarea de către Forza Rossa, la un preț redus, a activelor Caterham aflate în insolvență. Ipoteza este susținută și de Racecar Engineering, cea mai importantă revistă de tehnologie motorsport din lume: „Compania Caterham e acum la vânzare, iar toate bucățile de care are nevoie Forza Rossa vor fi vândute la un preț scăzut”.
Ironiile britanice despre echipa românească
Intrarea în F1 a unei echipe românești conduse de un fost ministru al sănătății din România și care va avea un director dentist este ironizată de britanici.
Being the former health minister for Romania is no doubt great preparation for leading a team at the highest levels of Motorsport. #F1 — Fake Charlie Whiting (@charlie_whiting) October 30, 2014
Being the former health minister for Romania is no doubt great preparation for leading a team at the highest levels of Motorsport. #F1
— Fake Charlie Whiting (@charlie_whiting) October 30, 2014
@charlie_whiting Also with Colin Kolles being a former dentist, Forza Rossa could be the only F1 team with no need to pay for a health plan. — Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) October 30, 2014
@charlie_whiting Also with Colin Kolles being a former dentist, Forza Rossa could be the only F1 team with no need to pay for a health plan.
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) October 30, 2014
INFO – În iulie 2013, Călin Colesnic a fost acuzat de Toto Wolff, șeful diviziei de motorsport de la Mercedes, că a încercat să-l șantejeze după ce l-a înregistrat făcând remarci negative despre managementul echipei Mercedes de Formula 1, actuala campioană mondială. Cotidianul Bild a scris că Wolff și Colesnic au rezolvat diferendul în mod privat.
Părerea specialistului de la Daily Mirror: „Kolles poate obține părți ieftine”
Într-o discuție pe Twitter cu jurnalistul ProSport, Byron Young, corespondentul Daily Mirror în F1, comenta mișcările lui Colesnic, numit de el Kolles: „Încearcă să păstreze o imagine respectabilă. Poate obține o mulțime de părți ieftine la închiderea Caterham și poate aranja contracte pentru motorizare și design pentru sezonul următor”.
Cazul mai are o componentă interesantă. Adam Cooper a scris despre proiectul Forza Rossa ca fiind sprijinit de Bazac, „președintele unui consorțiu de investitori privați și de stat al căror motiv este promovarea intereselor României și care are sprijinul guvernului„. Chestionat de Gândul.info, reprezentantul Forza Rossa, Bogdan Sonea, a negat orice finanțare cu bani publici.
INFO – Soții Camelia și Ion Bazac au o avere estimată la 15-16 milioane de euro de revista Forbes. Ambii au fost medici, însă în 2005 au obținut dreptul de a importa marca Ferrari în România. Camelia Bazac este sora mamei Alexandrei Dinu, prima soție a lui Adrian Mutu. Tatăl Alexandrei Dinu, Tiberiu, a facilitat soților Bazac negocierile cu partea italiană. În 2008, Ion Bazac a fost numit ministru al sănătății, fiind considerat un apropiat al familie Geoană. Cu câțiva ani înainte, el a fost audiat de DNA în dosarul Sănătatea, referitor la transferul ilegal a 5 miliarde de lei, bani destinați achiziționării a 2.000 de aparate de purificare a aerului din spitale.
Există o implicare a Forza Rossa Holding, compania cu sediul într-o căsuță poștală din Nicosia, Cipru, condusă de soții Ion și Camelia Bazac, în insolvența de la Caterham? ProSport a trimis un set de întrebări echipei de comunicare a afaceristului Ion Bazac și așteaptă răspunsurile.
Contactat de ProSport, Constantin Ioan Cojocar a refuzat să mai facă vreun comentariu referitor la implicarea sa la Caterham și în proiectul Forza Rossa. Cazul fostului fotbalist-șef de autogară-spălător de podele devenit director în F1 pare a avea însă mult mai multe ramificații și implicații decât o telenovelă bizară cu iz de Cenușăreasa.
UPDATE 13:13 Potrivit cotidianului elvețian Blick, echipele care vor să se înscrie în sezonul următor de Formula 1 trebuie să achite suma de 500.000 de dolari până sâmbătă 1 noiembrie.
UPDATE 20:45 Echipa Forza Rossa a trimis un comunicat official drept răspuns la cele 8 întrebăr adresate de ProSport care aveau ca temă starea proiectului, modul de finanțare și implicarea în insolvența de la Caterham. La toate acestea, Forza Rossa a răspuns următoarele prin intermediul unei firme de PR:
„Am dori să mulțumim echipei Prosport pentru interesul acordat unui subiect important în lumea Formulei 1.
Dorim sa va informam ca in acest moment nu avem un raspuns oficial si public din partea FIA in legatura cu participarea la Campionatul Mondial de Formula 1. Toate celelate activitati legate de participarea la CM pot demara doar dupa comunicarea oficiala a FIA, inclusiv stabilirea viitorilor parteneri si motorizarea. Pentru moment nu exista niciun angajament oficial intre domnul Colin Kolles si Forza Rossa Formula 1 Team. Implicarea domnului Colles in echipa Caterham este optiunea dumnealui profesionala si nu are nici o legatura cu proiectul Forza Rossa care se va desfasura in Romania.
Dorim sa va informam ca imediat ce Federatia Internationala de Automobilism va avea o pozitie oficiala in legatura cu participarea Forza Rossa F1 Team in Campionatul Mondial, va face imediat publica aceasta pozitie si o va comunica si presei din Romania. Pana la transmiterea acestei comunicari oficiale, orice fel de informatii in legatura cu acest subiect sunt doar simple speculatii si nu le putem lua in considerare.
Va asiguram ca de indata ce vom avea un asemenea raspuns, publicatia dumneavoastra va fi prima care va benefia de informatii suplimentare, tocmai ca o forma de exprimare a aprecierii noastre pentru modul in care sprijiniti in mod constant promovarea fenomenului motorsport in general si a F1 in particular pe piata media romaneasca”.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER