Ciprian Marica: „De ce am rămas în urmă cu fotbalul și unde greșesc conducătorii”
Ciprian Marica este cunoscut drept unul dintre sportivii cerebrali pe care i-a avut România în ultimii ani. Invitat să-și împărtășească experiența în fața cursanților Sports Business Academy, fostul fotbalist și-a expus observațiile vizavi de fotbalul românesc și față de business-ul sportiv.
- „Lucrurile din afară se văd într-un fel, iar din interior se văd cu totul altfel”, și-a început prelegerea Marica: „Ce vedeți pe teren este doar scena. Sportivul vine după o săptămână de muncă, mental, fizic, spiritual. Dacă vorbim de performanță, trebuie să ții pulsul la 200″.
Întors în România după o carieră îndelungată în Germania, cel care a îmbrăcat de 71 de ori tricoul naționalei, înscriind 25 de goluri, a prezentat observațiile sale privind fotbalul românesc actual, de la mentalitate până la capitolul marketingului sportiv.
Plecăm cu un handicap de mentalitate
„Sper că sunt ultima generație cu mentalitatea „capul tăiat sabia nu-l taie”, „nu vorbi tu despre tine, lasă-i pe ceilalți”, a considerat Marica, amintindu-și de momentele de fericire când venea acasă după ce marcase două goluri, iar tatăl îi recomanda să lase pe alții să îl laude. „O primă reacție era de a mă închide în mine. În Germania, dacă un copil înscrie la antrenament, acasă e ridicat în brațe: „Bravo, tată, excelent”. Altfel se duce la antrenament în ziua următoare. Am primit un sfat de la Gică Popescu: „Trebuie să ai încredere în tine. De multe ori, faci lucruri de care rămâi tu însuți surprins dacă ai încredere în tine”.
Fostul fotbalist este de părere că nu poți niciodată să mulțumești pe toată lumea, iar stresul unui sportiv de top este că în fiecare săptămână trebuie să se mențină săptămână de săptămână la un nivel înalt.
Este mare nevoie de oameni specializați în sport
În România, unele cluburi din Liga I au bucătari, dar puțini au nutriționiști. „Trebuie să avem deschidere către noutate, către tot ce înseamnă fotbalul profesionist”, spune Marica. De asemenea, acesta consideră că este nevoie și de oameni specializați în mental coaching: „Cam pe la 21 de ani ajung fotbaliștii în Europa în primele ligi. E greu de manageriat și succesul, și insuccesul la acest nivel. Avem nevoie de specialiști care să ne susțină. Vedem la noi: plâng pe teren, vociferează, sunt colerici. Sunt lucruri firești chiar și la 24 de ani, nu ai experiență și atâtea informații încât să cunoști toate lucrurile care îți fac bine sau îți fac rău”.
În România se ajunge ușor la statutul de vedetă
„Avem nevoie de valori, de modele pentru cei tineri. Nu toți putem fi antrenori și nu toți ne dorim să fim antrenori, ne putem reprofila și vrem să facem management sportiv, marketing, ne place sportul și vrem să fim parte integrantă din el”, a spus Marica, în discursul său de la Sports Business Academy.
Potrivit fostului internațional, echipele noastre au rămas în urmă pentru că nu își trimit oamenii la specializare. Nu există management sportiv. Un conducător are nevoie de oameni competenți care să împărtășească aceeași viziune cu el. E nevoie de „viziune, strategie, organizare, cultură”.
Nu mai este o mândrie să fii jucător al naționalei!
A juca pentru naționala de fotbal a României nu mai reprezintă o mândrie ca în trecut, când internaționalii erau modele pentru ceilalți fotbaliști de la echipele de club. Această problemă este relaționată cu atitudinea față de performanță: „Mereu trebuie să avem un țel: nu vreau să ajung în finală, ci vreau să câștig finala. Avem exemplul Bayern vs Chelsea. Cei de la Chelsea spuneau că vor să ajungă în finală, iar cei de la Bayern că vor să câștige finala. Mentalitatea a făcut diferența. Ce urmărești când ajungi la o echipă mare? Cred că primul lucru este să îți dorești să câștigi trofee, ele sunt cheia succesului. Acesta ar trebui să fie țelul. Nu vreau doar să fiu titular, ci vreau să fiu cel mai bun”.
Legislația nemulțumește sponsorii
„La noi, nu ai voie să consumi alcool la 2 km în jurul stadionului. În Germania, problema se pune în felul următor: câtă bere se consumă pe cap de spectator? La Schalke vin 60.000 de spectatori, care consumă în medie 1,5 beri fiecare. Duminică, 35% din încasări scad pentru că în ziua următoare oamenii se duc la serviciu. Poate că sponsorul FRF ar da mai mulți bani dacă s-ar schimba legislația”, a opinat Marica, la cursurile de business sportiv.
Interesat și de marketing
Ciprian Marica a mărturisit în fața cursanților că l-a interesat și chestiunea de marketing, depistând 6 coordonate principale ale acestei discipline:
1. Ce vor oamenii de la produsul respectiv?
2. Cui ne adresăm? Care este publicul care vine la stadion?
3. Care este produsul? Poate fi fotbalul sau altceva.
4. Concurența – să ne analizăm foarte bine concurența când știm ce își doresc oamenii. Cine sunt cei cu care concurăm?
5. De ce ne-ar alege lumea pe noi? De ce ar alege să țină cu echipa mea?
6. Cum reușesc să fac oamenii să revină la stadion?
„Trebuie să fii sclipitor. Un atu al nostru, al generației tinere, este că avem acces la informație, putem vedea toate campaniile care au funcționat și le putem adapta la noi”, este sfatul fostului sportiv, care la rândul lui este implicat în activități de management.
Orice club bine organizat are departament de marketing. În România, nu există așa ceva, cluburile externalizează marketingului. E diferență când vorbim de marketing normal și marketing sportiv, chiar dacă principiile sunt aceleași. La fotbal vindem iluzii, pentru că nu poți garanta nimănui performanță la sfârșitul săptămânii. Trebuie făcute bine calculele. Înainte de toate, trebuie lăsați profesioniștii să facă niște calcule. La noi încă există acea problemă cu oamenii care se pricep la tot. E bine să lăsăm fiecare om să facă ce știe mai bine. Avem nevoie de lideri care nu doar arată cu degetul, care arată ce e de făcut”, a mai spus Marica la SBA.