Gino Iorgulescu și Răzvan Burleanu continuă războiul pe tema implementării sistemului VAR, cerut de mai toată Liga 1. Președintele LPF a oferit un comunicat de presă prin care demontează declarațiile omului numărul 1 de la „Casa Fotbalului”.
FRF a refuzat să plătească suma de aproximativ 550.000 de euro pentru pregătirea arbitrilor VAR, iar azi Răzvan Burleanu și Gino Iorgulescu au anunțat o întâlnire pentru a negocia un compromis.
Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) s-a adresat FIFA pentru o mediere după ce Federaţia Română de Fotbal a refuzat să plătească pregătirea arbitrilor VAR.
Gino Iorgulescu a oferit pe site-ul LPF un comunicat de presă prin care încearcă să demonteze punct cu punct declarațiile lui Răzvan Burleanu. Iată mai jos comunicatul postat de șeful Ligii:
„Declarație RĂZVAN BURLEANU:
Nu au nici un argument din punct de vedere juridic să oblige FRF să facă această investiție în pregătirea arbitrilor.
Argument GINO IORGULESCU:
Printre atribuțiile principale ale FRF se regăsește și aceea de a organiza și coordona activitatea arbitrilor privind formarea, perfecționarea continuă, clasificarea și promovarea acestora. Această obligație decurge din dispozițiile art. 37 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 69/2000 a Educației Fizice și Sportului care prevăd următoarele: ”Federațiile sportive naționale au următoarele atribuții principale: (…) c) organizează și coordonează întreaga activitate a arbitrilor pe ramuri de sport, privind formarea, perfecționarea continuă, clasificarea și promovarea acestora, pe baza unui regulament propriu de funcționare”.
Totodată, potrivit art. 9 lit. f) din Statutul FRF, ”În scopul realizării obiectivelor sale, FRF îndeplinește următoarele atribuții principale: (…) f) organizează și desfășoară activități de formare și/sau perfecționare, după caz, a specialiștilor din domeniu – arbitri”.
Nu în ultimul rând, Regulamentul FIFA privind organizarea arbitrajului la nivelul federațiilor membre stabilește clar următoarele:
Art. 2 – ”Asociațiile membre au competența exclusivă de a dezvolta și implementa aceste reguli la nivel național, competență care nu este atribuită niciunui alt organism, cum ar fi ligi, uniuni sau guvern”
Art. 3.2. – ”Comisia de Arbitri trebuie să facă parte integrantă din structura asociației membre. Aceasta va fi responsabilă pentru organizarea, reglementarea și dezvoltarea arbitrajului”
Art. 8 – ”Sarcinile principale ale departamentului de arbitraj includ: … g) Organizează cursuri pentru oficialii de meci și pentru instructorii de arbitrii; … i) Pregătește planuri strategice de dezvoltare a arbitrilor pe termen scurt și lung (inclusiv bugete)”
Art. 19 – ”Activități pentru educarea oficialilor, instructorilor și observatorilor de meci. Asociațiile membre organizează următoarele activități (programe, cursuri, întâlniri, seminarii sau activități diferite) atât pentru femei, cât și pentru bărbați”
Art. 20 – ”Educarea și instruirea oficialilor de elită. (…) Programele actuale ale FIFA și ale confederațiilor pot fi utilizate pentru cursuri de elită și întâlniri la asociația membră. Educația oficialilor de meci este esențială atât pe terenul de joc (practică), cât și în clasă (teoretică). Cerințe suplimentare de instruire pentru oficialii de meci, implicați în meciuri, care utilizează VAR, sunt prezentate în procesul IAAP (publicat la FIFA.com)”
Practic, prin afirmațiile făcute în public de către dl. Burleanu acesta demonstrează că nesocotește atât dispozițiile legii Educației Fizice și Sportului, cât și pe cele ale propriului Statut și ale Regulamentului FIFA.
Mai trebuie precizat și faptul că, în nicio țară europeană, costurile pentru formarea arbitrilor nu au fost suportate de ligile profesioniste.
Declarație RĂZVAN BURLEANU:
Federația Română de Fotbal a făcut această ofertă și a dorit să acopere integral cheltuielile, de aproximativ 500 de mii de euro, pentru arbitraj, dar în același timp am solicitat ca un reprezentant al Comisiei Centrale a Arbitrilor să asigure managementul implementării proiectului. Altfel spus dacă tot investim, atunci putem și să conducem implementarea acestui proiect?
LPF a fost de acord ca FRF să asigure managementul implementării proiectului în zona de formare a arbitrilor, atâta timp cât această activitate intră în atribuțiile exclusive ale FRF. În același timp, LPF nu poate accepta ca FRF să asigure managementul proiectului în zona de tehnologie și operare a acesteia, atâta vreme cât cheltuielile pentru această parte a proiectului sunt suportate de LPF și cluburile din CASA Liga I. Tocmai de aceea, am propus FRF încheierea unui acord prin care să reglementăm toate acestea aspecte, încă din 20.11.2020, dar la care însă nu am primit niciun răspuns până în prezent. Singura informație primită din partea FRF este că acordul se află în lucru la CCA.
Totodată, delegarea arbitrilor VAR va fi făcută de FRF, iar plata baremurilor de arbitraj urmează să fie suportată de către cluburile din CASA Liga I. În opinia noastră, beneficiarul principal al proiectului VAR este FRF care, în acest fel, are posibilitatea de a îmbunătăți calitatea serviciilor de arbitraj pentru care, la acest moment, cluburile din CASA Liga I plătesc aproximativ 1.2 milioane EURO/sezon. Mai trebuie spus și faptul că suma investită de LPF pentru acest proiect este net superioară, ridicându-se la aproximativ 700.000 de euro anual la care se adaugă și suma de 800.000 de euro, necesară pentru achiziționarea tehnologiei VAR.
Federația Română de Fotbal este gata să cofinanțeze implementarea VAR alături de LPF, deci LPF să pună bani la acest proiect sau să renunțe la anumite drepturi comerciale în favoarea FRF, care să le poată monetiza și implicit să acopere cheltuielile. Așa, am finanța acest sistem VAR.
În situația în care FRF dorește să cofinanțeze proiectul, înțelegem că dl. Burleanu este dispus să suporte jumătate din costurile totale ale proiectului legate de achiziționarea tehnologiei, operarea acesteia, formarea arbitrilor VAR și baremurile acestora. Drepturile comerciale la care face referire dl. Burleanu nu aparțin LPF, ci televiziunilor care transmit meciurile din CASA Liga I, iar acestea dețin exclusivitatea asupra drepturilor de publicitate transmisă pe TV cu ocazia jocurilor din Campionatul Național. Ne surprinde apetitul cu care dl. Burleanu ar vrea să controleze totul, inclusiv drepturile care aparțin unor terți.
Totodată, LPF a reușit să încheie un parteneriat cu EAD, urmând ca acesta din urmă să suporte integral costurile de achiziție a tehnologiei VAR, așa încât recomandăm FRF să găsească o soluție comercială pentru a susține formarea arbitrilor, în cazul în care nu mai au buget pentru această activitate.
Noi considerăm că nu putem să obligăm toți ceilalți membri afiliați la Federația Română de Fotbal să susțină financiar implementarea acestui sistem VAR exclusiv pentru Liga 1.
LPF nu s-a opus niciodată ideii de a permite folosirea sistemului VAR de către FRF pentru Cupa României și Liga a II-a, în măsura în care partenerul media va dori acest lucru. Mai mult decât atât, formarea arbitrilor VAR de către FRF va permite folosirea lor și în competițiile organizate de FRF. Totodată, așa cum am arătat și mai sus, finanțarea formării arbitrilor FRF este exclusiv în favoarea acestei organizații, atâta vreme cât prestațiile arbitrilor sunt execrabile, afectând rezultatele, clasamentele și integritatea competiției CASA Liga I.
În urmă cu câțiva ani, Adunarea Generală a Federației Române de Fotbal a adoptat o modificare de statut prin care cluburile de Liga 1 ar fi trebuit să renunțe la un mic procent din valoarea drepturilor TV pentru un model de solidaritate financiară. Acei bani ar fi trebuit să meargă în investiții la nivel de copii și juniori pentru cluburile de Liga a II-a și a III-a. La vremea respectivă LPF a respins ințiativa.
FRF reține integral și în mod abuziv contravaloarea taxelor și penalităților sportive aplicate cluburilor din CASA Liga I, iar LPF nu a formulat nicio pretenție cu privire la aceste sume de bani. Din informațiile noastre, suma adunată de FRF se ridică la aproximativ 1 milion de euro.
Prin urmare, pentru o implementare a VAR-ului în Liga 1 pe cheltuiala FRF e nevoie să deblocăm resurse financiare din alte eșaloane competiționale sau din alte proiecte. Luați în calcul că Federația Română de Fotbal, deși anul trecut a fost un an dificil din punct de vedere financiar, nu a oprit nici o investiție care se afla în derulare. Luați în calcul că toate investițiile în infrastructură și trei terenuri cu gazon artificial, la Giurgiu, la Râmnicu Sărat și Târgoviște, au fost finanțate de către Federație. În anul 2020, s-a realizat o investiție de aproximativ 450.000 de euro.
La fel, în ceea ce privește susținerea financiară pentru Liga Elitelor. Se investește la fiecare categorie de vârstă 150.000 de euro, bani pe care ar trebui să-i tăiem dacă vrem să susținem VAR-ul. În această toamnă vrem să ne reluăm o altă competiție, care se numește Turneul Speranțelor, acolo unde avem selecționată la nivelul fiecărui județ. În acest turneu s-au investit 250 de mii de euro. O altă competiție, Cupa Satelor, rezervată jucătorilor sub 13 ani, are alocată suma de 150.000 de euro.
Încă o dată dl. Răzvan Burleanu nu face altceva decât să mintă și să dezinformeze. Cheltuielile legate de implementarea tehnologiei VAR, operarea acesteia și baremurile pentru arbitrii VAR vor fi suportate integral de LPF și cluburile din Liga I. FRF are obligația legală și statutară de a forma arbitrii VAR și de a suporta costurile legate de această activitate. De asemenea, acești arbitrii vor putea fi folosiți și în competițiile organizate de FRF, cum ar fi Liga a II-a sau Cupa României și vor putea fi delegați la meciurile internaționale.
În ceea ce privește susținerea financiară a competițiilor de fotbal feminin, copii și juniori și grassroots, aceasta se realizează din fondurile FIFA, iar FRF nu generează nicio sumă de bani pentru aceste competiții. De asemenea, proiectele de infrastructură pot fi susținute din programul FIFA Forward 2.0 sau prin intermediul Companiei Naționale de Investiții, așa încât nici aceste sume de bani nu sunt generate de FRF, ci reprezintă subvenții de la FIFA. Totodată, proiectele FRF sunt subvenționate și de UEFA prin programul Hattrick. În ceea ce privește pretinsele investiții făcute de FRF în 2020 pentru zona de fotbal feminin, copii și juniori și grassroots, ne îndoim că s-au cheltuit bani în aceste zone, atâta vreme cât de peste un an de zile în aceste ramuri nu s-a mai desfășurat nicio competiție!
De asemenea, afirmația făcută de dl. Burleanu se bate cap în cap cu afirmația făcută de acesta mai devreme, din care rezultă că ar fi avut suma de 500.000 de euro pentru formarea arbitrilor, dacă LPF ar fi acceptat ca întregul proiect VAR să fie manageriat de FRF. Aici trebuie să subliniem că în nicio țară în care există ligă profesionistă, managementul proiectului VAR nu a fost realizat de federația națională!
Mai mult decât atât, FRF mai poate atrage aproximativ două milioane de euro de la FIFA în cadrul programului FIFA Forward 2.0. În plus, să nu pierdem din vedere că FRF poate atrage de la MTS o finanțare de aproximativ un milion de euro anual pentru copii și juniori, dar refuză să acceseze acești bani de teama unui control din partea Curții de Conturi!
Nu în ultimul rând, FRF a anunțat că va folosi VAR la Cupa României, confirmând astfel că deține resursele financiare pentru instruirea arbitrilor. Să înțelegem că va limita utilizarea acestor arbitri doar la competiția organizată de FRF?
Ne surprinde afirmația domnului Burleanu, cu atât mai mult cu cât mai sus declarase că este dispus să suporte suma de 500.000 de euro pentru formarea arbitrilor, cu condiția să dețină controlul asupra proiectului, inclusiv în zona de tehnologie. Cu alte cuvinte, nu este vorba despre banii membrilor afiliați, ci despre o luptă pentru accesarea unor resurse financiare care, în realitate, nu aparțin FRF!
Dacă LPF își dorește o finanțare a acestui proiect din partea FRF, atunci trebuie să intervină în câteva zone de bună guvernanță. În primul rând să își facă un audit, pentru că în momentul de față LPF nu are un audit financiar. Apoi, LPF trebuie să dea dovadă că luptă împotriva dopingului. Asta înseamnă că LPF trebuie să acorde resurse financiare pentru acoperirea testelor de anticorpi antidoping. A treia intervenție face referire la publicarea statutului LPF. În momentul de față, statutul nu este publicat absolut nicăieri și asta este o mare problemă și o mare încălcare a principiilor de bună guvernanță. Implicit, asta înseamnă că vrei să ascunzi anumite lucruri. Al patrulea element care contează mult din punctul nostru de vedere este conflictul de interese al angajaților LPF. Când se vor îndeplini aceste patru principii de bună guvernanță, atunci Federația Română de Fotbal este gata să cofinanțeze VAR-ul.
LPF îndeplinește integral prevederile legislației din România, deoarece Adunarea Generală a LPF a desemnat o comisie de cenzori care îndeplinește toate atribuțiile prevăzute de OG nr. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile. Totodată, pune la dispoziția autorităților o declarației de impozit pe profit certificată de către un expert contabil autorizat, iar o firmă specializată asigură verificarea lunară a înregistrărilor contabile.
LPF a fost întotdeauna deschisă să colaboreze cu ANAD în materie de anti-doping și a fost de acord să susțină efectuarea unui anumit număr de teste anti-doping, după ce agenția va comunica bugetul disponibil pentru efectuarea unor astfel de controale.
FRF are acces la statutul LPF deoarece acesta din urmă a fost avizat chiar de către FRF.
Dacă vorbim de bună guvernanță, vom prezenta în curând o lista cu încălcări grave ale acestor principii de către FRF, începând cu:
a) refuzul de a organiza comisiile cu atribuții jurisdicționale în conformitate cu principiile FIFA; b) exercitarea unei concurențe neloiale cluburilor sportive prin organizarea așaziselor centre de excelență, în plus față de loturile naționale pe categorii de vârstă; lipsa de transparență în ce privește sumele cheltuite pentru acest proiect eșuat; c) nerespectarea obligației stabilită de FIFA de comunicare a regulamentului privind statutul și transferul jucătorilor în vederea aprobării lui; d) blocarea implementării VAR la nivelul Ligii I prin refuzul de a comunica persoanele desemnate să se ocupe de instruirea arbitrilor; e) refuzul adaptării statutului FRF la dispozițiile Legii 551/2004; f) instituirea unei excepții de la prevederile Statutului FRF, fără obținerea avizului MTS”, se arată în comunicatul LPF.
Mie mi se pare ciudată această problemă și nu știu de ce Federația nu dorește să introducă VAR-ul. Și-ar lua o problemă de pe cap, nu știu dacă a fost într-un an un arbitraj atât de prost ca anul acesta. Nu poate să finanțeze Liga un lucru care se află în curtea FRF. Care sunt costurile pe care trebuie să le aibă FRF? Unde se duc banii ăștia? Am înțeles că transportul și-l achită arbitrii, deci care sunt consturile? Pentru ce îți trebuie 10 luni de zile de instruire, ca să te uiți în ecran? Pentru ce îți trebuie 500 de mii de euro? Gică Popescu, președinte Viitorul
Mie mi se pare ciudată această problemă și nu știu de ce Federația nu dorește să introducă VAR-ul. Și-ar lua o problemă de pe cap, nu știu dacă a fost într-un an un arbitraj atât de prost ca anul acesta.
Nu poate să finanțeze Liga un lucru care se află în curtea FRF. Care sunt costurile pe care trebuie să le aibă FRF? Unde se duc banii ăștia?
Am înțeles că transportul și-l achită arbitrii, deci care sunt consturile? Pentru ce îți trebuie 10 luni de zile de instruire, ca să te uiți în ecran? Pentru ce îți trebuie 500 de mii de euro? Gică Popescu, președinte Viitorul
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER