Ceea ce părea de neconceput s-a întâmplat: pentru că guvernul României și-a încălcat absolut toate angajamentele luate față de UEFA în perspectiva organizării meciurilor de la Euro 2020, pierzându-și astfel credibilitatea, forul continental a decis să nu mai riște și a închiriat alte baze de pregătire. Este o măsură de siguranță luată pentru că la Nyon nu mai există convingerea că Steaua, Dinamo și Rapid vor fi gata în timp util.
UEFA a optat pentru baza din Berceni a FCSB, pentru baza Mogoșoaia a FRF și, spun sursele ProSport, pentru stadionul Concordia din Chiajna.
Când Bucureștiul a primit, în 2014, organizarea a patru meciuri din cadrul turneului final al Euro 2020, statul român, prin intermediul guvernului său, și-a luat angajamentul să reconstruiască patru stadioane, la standarde competitive, pe care să se poată antrena naționalele care vor juca pe Arena Națională. Era vorba, atunci, să fie refăcute Steaua, Arcul de Triumf, Dinamo și Rapid.
ProSport a aflat însă că UEFA n-a mai ținut seama de promisiunile încălcate la nesfârșit ale statului român. Specialiștii forului de la Nyon au venit în inspecție la București acum câteva luni și au optat pentru bazele de pregătire din Berceni (a FCSB), Centrul Național de Fotbal Mogoșoaia (al Federație Române de Fotbal) și Chiajna.
Din acest moment, reconstrucția arenelor Steaua, Dinamo și Rapid nu mai are importanță, din perspectiva UEFA, care „s-a acoperit”.
FOTO: Macheta stadionului Dinamo. Așa ar fi trebuit să arate noua arenă din Ștefan cel Mare, dacă era reconstruită de CNI pentru Euro 2020, conform planurilor inițiale. Până la urmă, din stadion n-a rămas decât poza.
12 țări-gazdă
vor organiza meciuri la Campionatul European din 2020, o ediție aniversară, cu ocazia împlinirii a 60 de ani de la primul turneu final de acest gen.
Ce se întâmplă cu stadioanele Ghencea, Dinamo și Rapid? Ghencea e deja la pământ, Arcul de Triumf e singurul care rămâne în schemă!
Forul european a ales România printre țările-gazdă ale ediției jubiliare Euro 2020 și pentru că a primit granții scrise, ferme, din partea guvernului de la București că se vor îndeplini unele criterii de infrastructură deficitare. Statul român și-a luat angajamentul, printre altele, că va realiza o linie de metrou București – Otopeni, pentru ca suporterii naționalelor să poată ajunge ușor în oraș. De asemenea, s-a convenit ca statul român să pună la dispoziție patru stadioane pentru antrenamentele echipelor vizitatoare. S-a trâmbițat reconstrucția arenelor Steaua, Dinamo, Rapid și Arcul de Triumf. Din toate aceste promisiuni nu s-a ales aproape nimic.
– Linia de metrou București – Otopeni nu se va face. În loc s-a vorbit despre un tren, dar nici acela nu se va mai realiza.
– Stadionul Dinamo nu se știe când și dacă se va mai face. Există un studiu de prefezabilitate, dar atât.
– La Steaua, lucrările au început în noiembrie, vechea arenă este deja demolată și CNI dă asigurări că totul e în regulă, dar se pare că UEFA e de altă părere. Conform planului inițial, lucrările ar fi trebuit să înceapă în martie 2018, adică 8 luni mai devreme.
– La reconstruirea stadionului Rapid s-a renunțat, anunțându-se, în schimb, o cosmetizare masivă (și foarte scumpă) a acestuia. Lucrările au început de curând, s-au dat și aici toate asigurările că până la ora startului Euro 2020 arena va fi gata.
Singurul în privința căruia UEFA pare sigură că va fi gata e stadionul Arcul de Triumf, care ține de federația de rugby și nu are fotbalul ca destinație principală. UEFA l-a păstrat pe lista arenelor închiriate și pentru că, fiind mai mic, stadionul poate fi gata chiar dacă startul lucrărilor se ia mai târziu.
Contactat de ProSport, Gigi Becali, patronul FCSB, a confirmat informațiile în ceea ce privește contractul cu UEFA pentru baza din Berceni. Oficialii forului continental au făcut o vizită, în urmă cu două luni, la baza de antrenament a „roș-albaștrilor”, au fost mulțumiți de ce au văzut și au făcut ofertă financiară convenabilă, pe care Becali a acceptat-o.
FOTO: Macheta noului stadion Steaua. Așa ar fi trebuit să arate noua arena din Ghencea, după reconstrucție. Lucrările au început însă cu un an întârziere, proiectul a fost modificat substanțial și există dubii că noul stadion va fi gata în timp util pentru a putea fi testat și omologat înaintea Euro 2020
„Știu, da. Știu că ne-au făcut o ofertă și eu am dat OK-ul. Acum… Nu știu. Înseamnă că au făcut contractul, astea sunt lucruri minore care nu mă interesează pe mine. Eu am dat OK-ul, au venit acum vreo două luni, au văzut și au zis >. Eu am zis > și gata. Nu mai știu pe câți bani, dar știu că era convenabil pentru noi.
(n.r. – întrebat despre reorientarea UEFA către Mogoșoaia și Chiajna) Da, sunt mai multe, știu. Eu știu despre a noastră, că eu am dat OK-ul. Celelalte… Nu pot să știu eu fiecare ce a făcut. Știu că voiau să închirieze, că a noastră le-a convenit foarte mult. Câți bani am cerut… Știu că atât ne-au dat. Le-a convenit foarte mult baza noastră. În orice caz, e vorba despre câteva sute de mii (n.r. – de euro)!”
Gigi Becali, patronul FCSB, pentru ProSport
Compania Națională de Investiții a publicat acum câțiva ani machetele stadioanelor despre care se știa că vor fi refăcute pentru Euro. Arenele ar fi trebuit să fie gata până în primăvara lui 2020. Timp de câteva luni, ar fi urmat testarea lor, omologarea, obținerea tuturor avizelor și aprobărilor atât din partea autorităților române, cât și a celor de la UEFA.
Într-un interviu acordat ProSport în august 2017, Adrian Cefalan, director CNI, avertiza încă de atunci că erau deja întârzieri și că era pus în pericol proiectul. Oficialul CNI spunea că, pentru a se realiza reconstrucția stadioanelor, trebuia ca lucrarea să înceapă în martie 2018. Acest termen a fost depășit, până la urmă, cu mult.
FOTO: Macheta stadionului Arcul de Triumf, singura arenă care va fi, totuși, reconstruită, dintre cele 4 anunțate inițial.
„Proprietarul este Primăria Chiajna, noi suntem chiriași. Dar, dacă ar fi închiriat, închiriau de la Primărie, iar noi eram înștiințați cu siguranță. Vă spun cu sinceritate că nu știm absolut nimic.”
Cristian Tănase, președintele Concordiei Chiajna, pentru ProSport
UEFA a anunțat țările-gazdă încă din 2014
În cadrul unei ceremonii desfășurate în 2014, forul continental a anunțat încă de acum cinci ani ce țări vor găzdui meciuri la Euro 2020. De atunci, România avea câteva sarcini importante de îndeplinit pentru a fi aliniată la standardele UEFA. Printre acestea se numără linia de metrou aeroport-stadion și aeroport-centru, suplimentarea locurilor de cazare și investiții publice în infrastructura din jurul stadionului.
România va organzia patru meciuri la turneul final, pe Arena Națională: 3 în grupe și unul în optimile de finală.
FOTO: Macheta stadionului Rapid, cel care nu va mai fi reconstruit din temelii, cum se anunțase inițial, ci doar cosmetizat.
Lista cu toate stadioanele Euro 2020:
Iată care sunt cele mai importante sarcini de îndeplinit:
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER