În cursa pentru inimile giuleștenilor, AFC Rapid și CFR București revoluționează relația cu suporterii: șefi care comunică pe Facebook, bani aduși de-acasă, contabilitate publică, afișe de meci cu iz interbelic
CSM CFR București și AFC Rapid, cele două formații care au pornit din Liga 5, după falimentul FC Rapid SA, sperând să preia ștafeta spiritului giuleștean, sunt într-o concurență acerbă pentru inimile suporterilor rămași fără echipă. Ambele cluburi fac demonstrații de transparență, eforturi de comunicare și declarații de bune-intenții cum nu au mai existat niciodată, până acum, în fotbalul românesc din Liga 1. Facebook are un rol foarte important în relația celor două cluburi cu suporterii – care, cu toate acestea, rămân adesea reticenți și suspicioși.
CFR București trăiește din muncă voluntară și donații. Redactorul șef de la Radio France International le răspunde suporterilor pe Facebook
Sigla CSM CFR București a fost concepută în acord cu ideea inițială a clubului, cu o tentă retro – tot cu trimitere la perioada interbelică – și incluzând aripile stilizate de pe emblema Căilor Ferate Române
CFR București, formație născută din alianța sindicatului feroviarilor cu Clubul Sportiv Rapid (care ține de Ministerul Transporturilor), dar susținută și administrată de un grup de suporteri din Clubul Aristocratic Rapid (CAR), încearcă să facă, așa cum a promis la început, o „întoarcere la origini”. Doctorul Mihai Pârvu, președintele CAR, a declarat pentru ProSport că formația e finanțată exclusiv din donațiile suporterilor. Echipa e antrenată de fostul atacant rapidist Vasile Caciureac și are destui jucători care au fost, în trecut, la grupele de copii și juniori de la Rapid. CSM CFR București și-a creat un cont de Facebook unde suporterilor le răspunde personal Ovidiu Nahoi, redactor șef la Radio France International și membru al Clubului Aristocratic Rapid implicat în proiect. Formația mai este susținută și de alte personalități din societatea civilă cunoscute pentru simpatia față de Rapid. „Nu e o afacere pentru nimeni. Dăm bani din buzunarele noastre ca să susținem această echipă sperând să o putem face viabilă. Atâta tot. Dacă aveți încredere, veniți! E un proiect curat, pornit de la zero, fără datorii și fără obligații. Vom deveni Rapid atunci când rapidiștii vor avea încredere și vor cere asta”, e unul din mesajele prin care Nahoi îi răspunde unui suporter suspicios.
„DE CE? Începutul acestei povești se află în dorința rapidiștilor de a se reîntâlni la sfârșit de săptămână pe Giulești cu toți ceilalți cu care au împărtășit poate cele mai frumoase clipe ale vieții lor. Este manifestarea de voință pentru reafirmarea idealurilor și visurilor care ne-au adus împreună de aproape un secol și totodată refuzul de a fi părtași unor sisteme impuse ori corupte. Este reprezentarea dreptului de a fi împreună, de a alege, de a fi diferiți, ESTE DREPTUL DE A FI RAPIDIST! Suntem azi aici să arătăm că se poate, că EXISTĂ‚ VIAȚĂ‚ ȘI DUPĂ‚ MOARTE!”, scrie în declarația de intenții, prima după deschiderea contului, pe 3 septembrie.
Cum mișcarea rapidistă e, în acest moment, nu numai derutată de evenimente, dar și populată cu foarte mulți oameni neîncrezători sau chiar ostili, dialogurile nu sunt întotdeauna ușoare. Ovidiu Nahoi promite că partidele – inclusiv cea următoare – vor fi transmise în direct pe Internet.
Afișul partidei CFR – Progresul Spartac, de sâmbătă, pare teleportat în timp din presa anilor ’30
În acord cu ideea revenirii la izvoare după moartea Rapidului, cei de la CFR au redactat un afiș de meci interesant, cu parfum interbelic, pentru etapa a 3-a din Liga 5, când vor întâlni sâmbătă (ora 11:00), pe Stadionul Rapid din Giulești, formația Progresul Spartac București. Cu caractere specifice anilor ”30, când Rapid (numită pe atunci CFR) și-a trăit prima perioadă de glorie, se anunță „Cel mai senzațional match de foot-baal al Diviziei a V-a”. Organizatorii anunță „Prețuri absolut populare. Tribuna și Peluza: 10 lei, Copiii: gratuit”. De asemenea, e publicat lotul echipei-gazdă.
Până acum, CFR București a disputat două partide: 3-0 în deplasare, cu Milanneto, în etapa 2 a Seriei I din Liga 5 (prima etapă a fost amânată), și 4-1, tot în deplasare, cu Unirea Dobroiești, în Cupa României.
AFC Rapid își anunță încasările și cheltuielile de la meci pe Facebook
AFC Rapid încearcă să imite cât mai bine FC Rapid pentru a convinge suporterii că este continuatoarea de drept a echipei falimentare. Echipamentul este vișiniu și are inscripționată pe piept litera „R”, „noi suntem adevăratul Rapid” este mesajul central al campaniei de comunicare și președintele clubului susține că deține palmaresul
AFC Rapid este una dintre numeroasele asociații și societăți înființate de-a lungul timpului de George Copos, pentru a jongla cu capitalul social al Rapidului în cei 20 de ani petrecuți ca patron al formației din Giulești. În primăvara acestui an, cu puțin timp înainte de pronunțarea falimentului la FC Rapid, Copos a cedat asociația către un fost angajat, Horia Manoliu, care spune că a preluat-o gratis, fără vreo pretenție din partea magnatului. În conducere, alături de Manoliu și câțiva membri ai familiei sale, se află și afaceristul Octav Cobzăreanu, persoană apropiată de Copos.
Horia Manoliu a evitat să răspundă la întrebarea ProSport de unde obține banii pentru finanțarea clubului, dar a promis că totul se va face transparent, la vedere. Exceptând cheltuielile inițiale (înscriere, echipament, legitimări, vizită medicală etc), președintele AFC Rapid s-a ținut de cuvânt până acum. La prima disputată până acum de echipă, 5-0 pe stadionul din Giulești, săptămâna trecută, cu ASSC Rapid, organizatorii au scos la vânzare biletele nu numai la stadion, ci și în rețeaua specializată eventim.ro. Miercuri s-a postat pe Facebook și balanța contabilă de la acest meci: „Încasările din vânzarea biletelor au fost de 6.721,00 lei, cheltuielile pentru organizare meci, aproximativ 6.000 lei”. Deși s-a sperat la prezența a 5.000 de oameni, în tribune au fost, conform anunțului oficial, 1.300 – un succes, dacă ținem cont de circumstanțele în care se încearcă reconstruirea proiectului Rapid. Totuși, chiar și în această situație – niciodată, în trecut, Moraru sau Copos n-au anunțat cât au încasat după un meci – au apărut oameni neîncrezători, care cereau acte doveditoare pentru sumele publicate pe Facebook. Administratorii au promis că vor face și acest lucru, dar deocamdată nu au timp fizic deoarece „suntem o mână de oameni care încearcă să facă totul”.
Horia Manoliu a preluat salariații de la firma falimentară. Antrenorul echipei este Mihai Iosif, fost jucător la Rapid și antrenorul grupei de copii și juniori născuți în 2001 atunci când a dat faliment clubul. În echipă sunt, de asemenea, mulți foști jucători de la centrul de juniori.
Banca de rezerve a echipei AFC Rapid în prima partidă oficială, disputată săptămâna trecută, pe Giuleșt. Poza a fost publicată pe contul de Facebook al FC Rapid, folosit acum, împreună cu alte elemente ale societății lui Moraru, de către AFC
AFC Rapid folosește, ca temă principală a campaniei de comunicare cu suporterii, ideea că ar fi continuatoarea de drept a falimentarului FC Rapid, deși lichidatorul judiciar a avertizat că marca va fi scoasă la licitație. Chiar și așa, AFC utilizează o serie de elemente ale infrastructurii de la FC Rapid, cum ar fi contul de Facebook și însemnele (sigla). Din acest punct de vedere, AFC are un avantaj, pentru că pagina de pe care comunică are deja, strânși în timp, peste 170.000 de prieteni, spre deosebire de pagina CFR, care a strâns doar 130 de aprecieri în cele 10 zile de existență. AFC a acoperit foarte bine comunicarea pentru partida de campionat de duminica trecută, publicând numeroase informații, poze și înregistrări video din timpul partidei.
Politica de prețuri a fost diferită față de CFR. Dacă ultimii au pus preț general 10 lei, iar copiii – gratuit, cei de la AFC au cerut duminică tarife diferite: 5 lei – peluza și tribuna II, 15 lei – tribuna 0, 20 de lei – tribuna oficială, 50 de lei – VIP.
Următoarea partidă din campionat a celor de la AFC Rapid e programată sâmbătă, în deplasare, de la ora 11.00, cu CS Pantelimon. Până acum, AFC a disputat un singur joc oficial, 5-0 acasă, în etapa 2 a Seriei a II-a, cu ASSC Rapid. Prima etapă a fost amânată.
De ce succesul proiectelor CFR și AFC este încă sub semnul întrebării
Dincolo de aceste eforturi, cele două formații care doresc să ducă mai departe moștenirea Giuleștiului se confruntă cu mari probleme. Sursele ProSport spun că prima etapă a fost amânată, în ambele cazuri, din cauza dificultăților organizatorice. Atât la CFR, cât și la AFC sunt prea puțini oameni care trebuie să se ocupe de prea multe lucruri. Există facțiuni ale galeriei care nu privesc cu ochi buni aceste inițiative. Mulți suporteri sunt suspicioși, o altă parte importantă a fanilor încă mai speră, în pofida tuturor evidențelor, că FC Rapid va fi salvată miraculos de la faliment și va fi reînscrisă în Liga 1. Sunt voci care îi acuză pe inițiatorii celor două proiecte fie de interese financiare, fie că folosesc abuziv însemnele și numele societății falimentare, fie chiar că sunt manevrați din umbră.
Din informațiile ProSport, CFR București se confruntă cu dificultăți financiare pentru că trăiește doar din donațiile grupului de inițiativă. În același timp, AFC Rapid târăște, după unele surse, tot felul de probleme rămase din era Copos, cum ar fi datorii neachitate, dar și potențiale procese cu foști jucători sau chiar cluburi păgubite de fostul patron.