Amatorism la Steaua și Dinamo. Cele mai importante cluburi din România nu știu să speculeze interesul sponsorilor. Domo, ultimul exemplu

  • Echipele cu cel mai mare capital de imagine din fotbalul românesc, Steaua și Dinamo, se dovedesc incapabile de a gestiona avantajos relațiile cu sponsorii în căutare de expunere
  • Parteneriatul clubului Dinamo cu Domo a fost anunțat oficial la două săptămâni după apariția logoului pe tricourile de joc. La Steaua au trecut deja două zile de la momentul afișării logoului Domo pe tricouri, însă clubul nu a făcut nici măcar un anunț de colaborare
  • Steaua nu este numai lider în ceea ce privește numărul de titluri câștigate în România, ci și atunci când vine vorba despre exemplele negative de gesionare a unei relații îndelungate cu sponsorii

Meciul Stelei cu CSU Craiova (3-1 sâmbătă, în etapa a doua a Ligii 1) a însemnat, dincolo de debutul campioanei pe teren propriu fără spectatori, și apariția unui nou sponsor important. Domo, companie de retail de electronice, elctrocasnice și IT&C, a semnat un contract de sponsorizare cu Steaua și și-a trecut logoul pe spatele tricourilor de joc, desupra numărului. Știrea a luat prin surprindere atât fanii, cât și presa, pentru că nici oficialii campioanei și nici șefii de la Domo nu au anunțat oficial parteneriatul. O mișcare care contravine chiar ideii unor astfel de înțelegeri, adică aceea de a oferi vizibilitate și de promova brandul care oferă bani contra vizibilitate și expunere.

Pusă în contextul felului în care Steaua își gestionează imaginea de la momentul preluării clubului de către Gigi Becali, informația nu aduce niciun element de noutate, gafa fiind parte dintr-un lung șir de astfel de momente tratate defectuos. Situația nu este caracteristică doar Stelei, fotbalul românesc fiind un exemplu perfect de „așa nu” atunci când vine vorba despre specularea capitalului de imagine, atragerea sponsorilor și menținerea unei relații reciproc avantajoase cu cei interesați să ofere bani în schimbul expunerii.


Mascota Dinamo (în roșu) și cea a Domo (alb-bleu) au oferit momente spectaculoase pentru fotoreporteri la conferința de presă în care a fost anunțată colaborarea. Foto: fcdinamo.ro


Dinamo a făcut o conferință de presă la două săptămâni după apariția logoului pe tricourile de joc

Parteneriatul Stelei cu Domo vine la două zile distanță de momentul în care Dinamo a oficializat o înțelegere similară cu aceeași companie. Clubul finanțat de Ionuț Negoiță a anunțat mutarea pe 31 iulie într-o conferință de presă la care a participat și CEO-ul Domo, Kim Koellner, iar pentru asigurarea unei cât mai bune acoperiri media, cele două părți au oferit reprezentanților media inclusiv momente de culoare în care cele două mascote se salutau. În schimbul banilor primiți, Dinamo le oferă celor de la Domo o serie de facilități care asigură expunere:

  • logoul Domo pe echipamentele oficiale
  • spoturi pe ecranele de LED-uri și bannere amplasate pe stadionul Dinamo
  • macheta Domo în suplimentele distribuite la meciurile de pe teren propriu
  • banner Domo pentru panoul de presă Dinamo
  • banner online pe site-ul Dinamo 

Totuși, nici Dinamo nu a anunțat parteneriatul până în momentul în care logo-ul Domo a apărut pe tricouri. Echipa lui Negoiță a anunțat parteneriatul la circa două săptămâni de momentul în care pe tricourile de joc a apărut logoul noului sponsor. Dinamo a jucat două partide oficiale până la oficializarea înțelegerii și până să facă show în conferința de presă din magazinul Domo.


Domo și-a făcut apariția pe tricourile de joc ale lui Dinamo (în foto – pe tricoul alb al lui Elton, sub număr) cu circa două săptămâni înaintea conferinței de presă care a anunțat înțelegerea


În acest moment, singura interacțiune oficială dintre Steaua și Domo este apariția logoului companiei pe tricourile de joc ale campioanei. În rest, la meciul cu CSU Craiova, nici panourile LED de pe stadion, nici cele de la sala de conferințe nu au afișat sigla sponsorului. Mai mult, site-ul oficial al Stelei, teoretic locul unde modificarea se poate face cel mai ușor, nu afișează nici până acum un logo sau o informație cu privire la semnarea contractului.

În organigrama campioanei nu există niciun om recomandat de CV pentru a găsi, negocia, sau gestiona o relație comercială cu un sponsor. Pe lângă Valeriu Argăseală, președintele clubului și fost arbitru de tușă, în conducerea Stelei mai sunt Marius Ianuli, fost fotbalist și actual team-manager, și Iulian Gheorghișor, director economic. Ultimul specialist în marketing de la Steaua a fost Bobby Durbac, cel care a fost concediat de Gigi Becali într-un moment în care, potrivit spuselor lui Durbac, clubul producea sume importante din activități de marketing.

Steaua nu mi se pare nici pe departe brandul care se spune că este. Acolo este o gașcă de interese, de golăneli, de certuri, de la Gigi (n.r. – Becali) până la nu știu ce șprițari au și ei prin echipă
Bogdan Naumovici, specialist în publicitate, la finalul lui 2009 pentru site-ul 3surse.ro.


Compania Domo a apărut drept sponsor al Stelei, cu logoul imprimat pe tricourile de joc, la partida campioanei cu CSU Craiova, de pe 2 august. Parteneriatul nu a fost anunțat oficial de niciuna dintre cele două părți. Foto: Alexandru Hojda


Sponsorul principal al Stelei, anunțat la rubrica: „în altă ordine de idei”

Diminuarea sumelor investite de sponsori în fotbalul românesc este, la Steaua, direct proporțională cu interesul pe care oficialii clubului îl acordă promovării imaginii acestora. Sponsorul care ocupă cea mai vizibilă poziție pe tricourile Stelei în acest moment, City Insurance, le-a fost anunțat suporterilor într-o știre pe steauafc.com al cărei subiect principal era rezultatul jocului cu ACS Poli Timișoara.
In alta ordine de idei, partida cu Poli ACS Timisoara a inregistrat o premiera, elevii lui Laurentiu Reghecampf purtand, in premiera, tricouri inscriptionate cu noul sponsor principal, compania de asigurare si reasigurare City Insurance„, se menționa pe site-ul campioanei la finalul lunii septembrie 2013.


Un club serios nu are cum să funcționeze fără un departament de marketing. La Steaua, acest departament a fost închis pentru că patronul era mințit că noi cheluiam mai mult decât produceam
Bobby Durbac, fost director de marketing Steaua


Clubul are contract cu Power Horse, dar fotbaliștii beau Red Bull!

O altă întâmplare nefericită care ilustrează grija Stelei față de relația cu sponsorii este cea dată de contractul cu producătorul de băuturi energizante Power Horse. Pe site-ul oficial al Power Horse apărea informația că Steaua este sponsorizată, alături de Liverpool, Schalke 04, PSG, Lokomotiv Moscova și Athletic Bilbao, sub motto-ul „Niciun meci mare de fotbal fără Power Horse„.
Chiar dacă logoul companiei apărea pe fiecare panou de la conferințele de presă, precum și pe panourile LED de pe teren, fotbaliștii campioanei apăreau la inspecția terenului consumând produse Red Bull, companie rivală celor de la Power Horse! Și nu la orice meci, ci înaintea partidelor din grupele Ligii Campionilor cu Basel, Chelsea și Schalke.


Jucătorii Stelei au fost surprinși în repetate rânduri de către camerele TV consumând alte energizante decât cele de la firma cu care clubul avea contract de sponsorizare. Nici Steaua, dar nici Power Horse nu au avut o poziție oficială cu privire la „problemă”. Foto: Captură Dolce Sport


Orange România, sponsor al clubului Dinamo indiferent de performanțele echipei 

Una dintre cele mai bune înțelegeri dintr-un contract de sponsorizare în fotbalul românesc o are, începând cu 2007, Dinamo București. Clubul finanțat în acest moment de Ionuț Negoiță primea de la Orange România o sumă de circa un milion de euro pe sezon, în funcție de clasare.
Chiar dacă este unul dintre cele mai populare cluburi din țară, Dinamo nu a răspuns prin performanțe nivelului ridicat al sponsorizării. Astfel, în sezoanele în care Steaua nu reușea să țină contractele cu Sportingbet, Air Atlantis, RAFO și Citi Financial, clubul din Șoseaua Ștefan cel Mare primea sume mari de la cel mai mare operator de telefonie mobilă.

Clasările echipei Dinamo în Liga 1 din momentul parafării contractului cu Orange

  • sezonul 07/08 – locul 4
  • sezonul 08/09 – locul 3
  • sezonul 09/10 – locul 6
  • sezonul 10/11 – locul 6
  • sezonul 11/12 – locul 5
  • sezonul 12/13 – locul 5
  • sezonul 13/14 – locul 4
Publicat: 05 08. 2014, 09:05
Actualizat: 05 08. 2014, 09:58