ANALIZĂ‚ | Distribuția drepturilor TV în sezonul 2014-2015 al Ligii 1. Cum se împart banii: Steaua e recordmană, dar e singura care nu depinde de ei
Noul deținător al drepturilor TV pentru Liga 1 la fotbal, compania Intel Sky Broadcast, oferă 27,5 milioane de euro net pe sezon, timp de cinci ani. Contractul a fost atribuit de LPF astă-primăvară fără licitație.
Cinci echipe primesc suma minimă
Cei 27,5 milioane de euro (34,1 milioane cu TVA) s-au împărțit după același algoritm ca și anul trecut, dar cu câteva amendamente importante. Banii cuveniți echipei FC Vaslui – peste 1,7 milioane de euro -, ocupanta locului 5 în ediția trecută, au fost împărțiți de celelalte 17 cluburi. În plus, suma minimă o vor încasa cinci cluburi, și nu patru, așa cum s-a întâmplat până acum.
Conform regulamentului, în fiecare an, noile promovate primesc cei mai puțini bani. În acest sezon, pe lângă CSMS Iași, CSU Craiova, ASA Tg. Mureș și Rapid (venite din Liga 2), plafonul minim va fi repartizat și echipei FC Brașov, care a terminat sezonul trecut pe locul 15 și ar fi trebuit să retrogradeze. „Stegarii” au supraviețuit în Liga 1 deoarece în locul lor a fost expulzată FC Vaslui, pe criterii administrativ / financiare (nu a primit licența din cauza datoriilor).
Echipele din Liga 1 vor primi însă în conturi mai puțini bani decât le sunt repartizați, deoarece s-a decis ca sumele necesare pentru acoperirea costurilor cu brigăzile de arbitri și observatorii să fie reținute direct de Liga Profesionistă de Fotbal.
Banii se plătesc în două tranșe. Prima, în valoare de 13,75 milioane de euro, a fost deja virată în conturile echipelor. Cea de-a doua e programată înaintea returului.
Numai Steaua nu depinde de banii din drepturile TV
Exceptând Steaua (al cărei buget estimat în noul sezon este de circa 16 milioane de euro), celelalte echipe depind de banii din drepturile TV, unele asigurându-și din această sursă până la 70% din buget. Oficiali ai ligii, dar și reprezentanți ai cluburilor estimează că, dacă finanțarea din banii televiziunilor ar înceta, în campionat ar mai putea continua competiția doar 4-5 echipe. Vina pentru această situație le aparține însă în exclusivitate conducătorilor din fotbalul românesc, probabil cel mai nereformat și corupt dintre sectoarele care nu depind de stat din întreaga țară.
Dacă actualul contract pentru drepturile TV va fi menținut și în sezonul viitor, din 2015 suma care le va reveni participantelor la Liga 1 va crește, deoarece vor fi mai puține competitoare. La anul vor retrograda șase formații și vor promova doar două, astfel că Liga 1 va continua cu numai 14 cluburi.
33,6 milioane de euro, cu TVA, au fost distribuite cluburilor în sezonul 2013-2014
34,1 milioane de eur, cu TVA, ar urma să fie distribuite cluburilor în sezonul 2014-2015
Investitorii în drepturile TV sunt deocamdată în pierdere
Audiențele partidelor din Liga 1 sunt mici. Pentru prima dată în istorie, un meci al Stelei a avut audiență 0 pe publicul comercial
Liga Profesionistă de Fotbal a anunțat, la 4 martie, semnarea unui parteneriat media valabil cinci ani cu firma Intel Sky Broadcast din Malta, având ca obiect comercializarea drepturilor de difuzare a meciurilor din Liga 1. Conform contractului, Liga Profesionistă de Fotbal va încasa anual de la Intel Sky Broadcast suma netă de 27,5 milioane de euro pe sezon în cei cinci ani.
În etapa a 7-a, primele date măsurate ale audienței posturilor Look TV și Look Plus, care transmit meciurile din Liga 1, au arătat că, măcar deocamdată, investiția nu este rentabilă. Principalul operator de cablu, RCS-RDS, care deține aproximativ 50 la sută din piața românească, nu a preluat posturile în grila sa. Look TV și Look Plus nu se pot vedea decât în rețelele UPC și Romtelecom (care ține de Telekom), insuficient pentru ca proprietarii drepturilor TV să-și acopere cheltuielile, chiar dacă la acestea se adaugă și diverși operatori locali, în special din orașe mici și din zona rurală.
Partida Steaua-Gaz Metan Mediaș 3-1, jucată vineri, 12 septembrie, a făcut, conform măsurătorii oficiale efectuate de compania Kantar Media, zero puncte de rating în zona publicului comercial (18-49 de ani, oameni care locuiesc în mediu urban). Conform datelor oferite de Kantar, numai 1.000 de oameni din acest segment al publicului comercial au fost interesați de joc și au putut să-l și urmărească în mod efectiv. Cifra a fost mult prea mică pentru a putea fi cuantificată în puncte de rating. În total, la nivelul tuturor categoriilor de public, 11.000 de telespectatori din mediul urban au văzut Steaua-Gaz Metan, iar în toată țara și la toate segmentele de populație, a fost o audiență de 117.000 de oameni.
Slaba audiență consemnată la meciuri se traduce în puțini abonați care plătesc 9,5-10 lei pentru a vedea Liga 1, dar și în lipsa de atractivitate a spațiului de emisie rezervat publicității.