Sintagma „Mitică de la Ligă”, banii și „hăhăiala” lui Gigi Becali, „zgârcenia” lui Copos, și, mai nou, „Bomba sexy” a lui Tănase sunt printre cele mai folosite stereotipuri din lumea fotbalului, imprimate în mentalul colectiv atât prin clișee lingvistice cât și comportamentale.
Deschiderea pe care a arătat-o președintele Ligii Profesioniste de Fotbal, Dumitru Dragomir, față de presă, comentând într-un stil personal o paletă largă de evenimente, de la încălzirea globală până la o presupusă poziție de ofsaid, l-a transformat într-un personaj reprezentativ pentru fotbalul românesc. Aproape că nu există persoană care să nu fi auzit de „Mitică de la Ligă”, chiar dacă mulți nu știu despre ce ligă e vorba. Asocierea e simplă, „Mitică de la Ligă e ăla cu fotbalul”. De asemenea, Dragomir mai este cunoscut și cu apelativul „Corleone”, făcându-se deseori o legătură între celebrul cap al mafiei italiene din trilogia „Nașul”, regizată de Francis Ford Coppola, și jocurile strategice din fotbalul românesc. În același capitol al „mafiei fotbalului românesc” a fost încadrat și fostul impresar FIFA Ioan Becali, cunoscut ca „Giovanni”.
Aceeași notorietate a căpătat-o, într-un timp mai scurt însă, pentru că a apărut în lumea fotbalului de doar zece ani, și Gigi Becali. Stilul său direct de a vorbi, de a se comporta în fața camerelor de luat vederi, când nu se sfiește să se lupte cu microfoanele, să smulgă telefoanele sau reportofoanele reporterilor, sã rupă ziarele cu articolele potrivnice, să mănânce brânză cu ceapă, să râdă zgomotos, și mai ales să facă bravură de averea sa, l-au făcut atât de popular pe finanțatorul stelist încât și copiii îi imită unele expresii precum „hăhăhă” sau „păi io cu baniii meeeiii”.
Un alt stereotip des întâlnit este „zgârcenia” lui George Copos. Pe oricine ai pune să-l caracterizeze pe acționarul rapidist, răspunsul ar fi același – zgârcit. Și asta pentru că în multe rânduri Copos a deplâns starea financiară a clubului, în ciuda averii sale sau a investițiilor pe care le-a făcut direct sau indirect. Din acest punct de vedere, George Copos este tipul total opus lui Becali, unul a dorit să-și construiască o imagine de om simplu, iar celalalt de potent om de afaceri. Mitul „zârceniei” lui Copos a devenit atât de popular încât au apărut și spoturi radio în care acționarul rapidist îi propune lui Moș Crăciun un târg, să-i vândă „trenulețul” lui, dar acesta să-i rămână în continuare în posesie.
Un fotbalist talentat, care s-a făcut remarcat prin evoluțiile bune de la FC Argeș a devenit iubitul „bombei sexy”, partenera sa de viață, de când s-a transferat la Steaua. Aproape nimeni nu-l mai vede pe Cristi Tănase fotbalist, ci iubitul Iuliei Tăbăcaru, o domnișoară criticată în dese rânduri atât de familia jucătorului, dar mai ales de patronul Stelei, Gigi Becali. În media românească au loc deseori adevărate dezbateri pe tema relației, potrivite sau nu, dintre fotbalistul stelist și „focoasa” domnișoară, despre care se spune că ar fi o piedică în cariera lui Tănase. Becali a ajuns chiar la a declara în fața camerelor de luat vederi că l-a sfătuit pe fotbalist să-și plătească iubita pentru orele petrecute împreună.
Președintele clubului Gloria Bistrița, Jean Pădureanu, a ajuns și el un adevărat personaj, fiind foarte cunoscut sub apelativul de „tata Jean”. Această poreclă a primit-o și s-a răspândit rapid în perioada în care se spune că Gloria Bistrița ar fi fost implicată în meciuri „strategice”. Pădureanu a fost etichetat atunci drept capul unei așa-zise rețele de oameni ai fotbalului obișnuiți să trucheze partidele din prima ligă de fotbal, și a ajuns să fie numit „tata Jean” chiar și situațiile în care se vorbește despre evoluțiile echipei sale.
Printre cele mai vechi stereotipii din fotbalul românesc sunt cele legate de jignirile aduse de membrii galeriilor adversarilor. Astfel, în timp, suporterii rapidiști au ajuns să fie etichetați drept „țigani” sau „ciori”, cei steliști „aurolaci” sau, mai nou, de când clubul a fost preluat de Gigi Becali, „oi”, iar dinamoviștii sunt „câini”. Porecla de „câini” au primit-o jucătorii dinamoviști din perioada anilor ’80, din cauza jocului dur prestat de aceștia, dar a fost adoptată de către suporteri și mai târziu chiar de către oficialii clubului, care au folosit pe emblemă doi câini roșii.
Sursa: MEDIAFAX
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER