Cât ar face Steaua din audiență! **Echipa din Ghencea riscă să ia mai puțini bani decât acum, dacă se aplică modelul vestic

Nemulțumită de împăr­țirea milioanelor din drepturile TV, Steaua
a pornit o cruciadă împotriva Ligii Profesioniste de Fotbal care
poate părea întemeiată până la un punct, dar își pierde din valoare
când este analizată concret. Televiziunile care cumpără drepturile
sunt interesate în primul rând de Steaua, ca generatoare de
audiențe mai mari. Culmea e însă că modelul folosit majoritar în
competițiile europene, chiar ținând cont de audiențe, nu i-ar aduce
neapărat mai mulți bani!

Niciun campionat din Europa nu îmaprte banii exclusiv pe baza
audiențelor. Ce-i drept însă, în majoritatea țărilor, numele
clubului și, astfel, popularitea și audiența lui au o pondere, dar
nu majoritară. Cel mai folosit model de împărțire a banilor este
50-25-25. În Anglia, Franța și Germania se împart banii după acest
model. Concret, 50% din bani se împart egal, 25% conform
clasamentului, după aceeași grilă ca în Liga I, iar 25% după
televizări – audiențe. La noi, banii merg 100% după
clasament.

3,75
milioane cu sistemul actual

ProSport a simulat cele două variante, aplicându-le pe suma care se
așteaptă a fi obținută la licitație, 120 de milioane de euro net,
fără TVA. Scoțând de aici și procentul pentru LPF, de 6,5%, rămân
de împărțit 37,7 milioane de euro. Conform actualei reguli de
împărțire, campioana ar urma să ia 3,75 milioane de euro (fără TVA
și cotă din procentul LPF), iar suma scade cu câte aproximativ
200.000 de euro cu fiecare loc, până la aproape 1,1 milioane pentru
locul 14, iar nou-promovatele primesc 950.000 de euro.

Englezii
nu transmit intern toate meciurile

Pe sistemul englez, jumătate din bani se împart egal. Adică
aproximativ 19 milioane de euro la 18 cluburi, deci ceva mai mult
de un milion pentru fiecare. Un sfert din total se împarte conform
grilei clasamentului, sume între aproximativ 950.000 de euro și
250.000. A treia parte, tot un sfert, s-ar distribui conform
audiențelor. Adică aproape 9,5 milioane de euro. Aici intervin
primele probleme. Englezii nu împart banii propriu-zis după
audiențe, ci după numărul de meciuri transmise în direct pe plan
intern. E important de știut că Premier League nu se transmite
integral pe plan intern, ci doar în străinătate! Din 10 meciuri,
doar șase sunt televizate direct, cinci pe Sky, unul pe ESPN.
Sezonul trecut, Manchester United a avut cele mai multe televizări
în direct, 24, luând pentru ele peste 13 milioane de lire din
așa-numitele „facility fees”. Suma e dublă față de echipele cel mai
puțin transmise, dar și acestea au garantat măcar echivalentul a
zece televizări! Deci și aici e o protecție pentru cluburile
mici.

Manchester are 8% cotă din
banii de audiență

Modelul nu se poate aplica perfect la noi, dar sunt câteva
variante. Audiența ar spune că Steaua merită mai mult. Dar nu e
100% precisă, câtă vreme televiziunile au acoperiri diferite, cazul
Antena 1 – GSP TV. Una e să fie transmis meciul pe Antena 1, alta
pe DigiSport. Culmea e că Steaua are cele mai mari audiențe, deși a
fost transmisă mai ales de Digi, care are acoperire mai mică. Dar
cum reperul e diferit, e greu de făcut o grilă de împărțire a
banilor. O altă variantă este calcularea după numărul de ocazii în
care meciurile fiecărei echipe au fost alese ca prima opțiune, a
doua ș.a.m.d.

Vom presupune că Steaua ia 10% din sumă, în condițiile în care
Manchester United primește sub 8%! În aceste condiții, la calculul
precedent se adaugă 950.000 de euro. Comparația cu sistemul actual
arată că doar dacă termină de la locul șapte în jos Steaua ia mai
mulți bani în noul sistem. Abia la 20% din sumă, noua împărțire
devine rentabilă, dar și atunci doar dacă Steaua nu e campioană.
Pentru locul 1, diferența ar fi mai mică de 150.000 de euro, 3,9
milioane față de 3,75. Probabil cheltuielile de judecată ar fi mai
mari. De la locul 2 în jos, în acest context, sumele devin
într-adevăr mai atractive, la locul al șaptelea avantajul fiind de
un milion de euro, 3,5 milioane față de 2,5.

Rentabil
pentru Steaua doar la 20% cotă din audiență

Este aproape imposibil însă ca vreodată să i se acorde 20% Stelei,
în condițiile în care nicăieri în lume echipe mari nu au acest
avantaj. Decizia îi aparține Adunării Generale și se va lua
înaintea începerii campionatului viitor. Majoritatea este împotriva
Stelei, iar gânduri de a lua bani după audiențe mai au și alte
echipe, ca Dinamo sau Craiova.

În 2010, Steaua a fost transmisă de 7 ori pe Antena 1, dar cum
ordinea opțiunilor a favorizat apoi Digi, Dinamo a prins de 11 ori
Antena 1, Rapid de 10, CFR de 6, Poli de 5, iar Craiova de două
ori

Publicat: 23 02. 2011, 08:19
Actualizat: 23 02. 2011, 08:43