Consiliul Concurenței schimbă metoda de acordare a drepturilor radio-TV!** Licitație deschisă și transparentă
Drepturile comerciale, printre care cele de transmisie radio-TV,
aferente meciurilor LPF din Liga I începând cu sezonul 2011 – 2012,
se vor vinde prin licitație deschisă, transparentă și
nediscriminatorie, potrivit unei propuneri de angajament supusă
dezbaterii publice de Consiliul Concurenței.
Consiliul Concurenței a anunțat, miercuri, că supune dezbaterii
propunerea de angajamente pe care Federația Română de Fotbal și
Liga Profesionistă de Fotbal și le asumă pentru remedierea mediului
concurențial posibil a fi afectat ca urmare a modului în care sunt
vândute drepturile comerciale asupra competițiilor
fotbalistice.
Prin publicare, Consiliul Concurenței urmărește să realizeze un
test de piață, respectiv să verifice dacă aceste propuneri de
angajamente formulate de către Federația Română de Fotbal și Liga
Profesionistă de Fotbal constituie soluția care să conducă la
înlăturarea situației care a dus la declanșarea unei investigații
din partea Consiliului Concurenței, în 15 aprilie 2009.
Printre propunerile de angajamente luate de către Liga
Profesionistă de Fotbal se numără acela că „Toate drepturile
comerciale (drepturi de transmisie radio-TV, prin internet, prin
telefonie mobilă, drepturi de marketing sportiv etc.) aferente
meciurilor organizate de Liga profesionistă de fotbal în cadrul
campionatului național al Ligii I începând cu sezonul 2011 – 2012
se vor vinde prin licitație deschisă, transparentă și
nediscriminatorie”.
Drepturile media (drepturi audiovizuale) vor fi împărțite într-un
număr de pachete separate care vor conține drepturi exclusive sau
non-exclusive, pentru diverse platforme media: drepturi radio,
drepturi internet, drepturi de telefonie mobilă, rezumate video,
drepturi media externe, drepturi TV – transmisie în direct.
În ceea ce privește drepturile radio, acestea vor consta în dreptul
de a transmite în direct prin radiodifuziune la nivel național
meciurile Ligii I, distribuția meciurilor pe pachete se va face
începând cu sezonul 2013 – 2014.
În schimb, drepturile TV – transmisie în direct vor consta în
dreptul de a transmite în direct toate meciurile din Liga I,
grupate în pachete, echilibrate și de interes egal pentru
telespectatori.
Principiul care va sta la baza cesionării drepturilor TV și radio –
transmisie directă este următorul: „Toate pachetele care conțin
drepturile pentru transmiterea în direct a meciurilor din Liga I nu
vor putea fi achiziționate de către un singur difuzor”. Singura
excepție care se admite – în sensul că toate pachetele radio sau TV
vor putea fi achiziționate de un singur ofertant – este cazul în
care vor exista doar una sau două oferte pentru fiecare pachet. În
acest caz se va aplica următoarea regulă: suma oferită de
adjudecatar pentru toate aceste pachete să fie mai mare decât suma
obținută de LPF la precedenta licitație pentru aceste
drepturi.
Fiecare pachet va fi acordat ofertantului care va oferi cel mai
mare preț pentru pachetul respectiv.
Drepturile pachetizate vor fi cesionate pentru o perioadă de maxim
trei ani pentru fiecare ofertă. Contractul încheiat nu va conține
nicio clauză contractuală ce conferă cesionarului dreptul de primă
opțiune cu privire la preluarea drepturilor aferente următoarelor
ediții.
Un expert independent în concurență, agreat de Consiliul
Concurenței și LPF, va urmări respectarea procedurilor privind
licitația, negocierile și atribuirea drepturilor.
Pe de altă parte, potrivit angajamentele propuse de către Federația
Română de Fotbal (FRF) și puse în dezbatere publică „începând cu
anul competițional 2011-2012, FRF renunță în mod expres la
exploatarea drepturilor comerciale (drepturile de reclamă, de
publicitate și de transmisii televizate și/sau radiofonice),
inclusiv dreptul de transmisie prin internet și telefonie mobilă,
asupra competițiilor fotbalistice din Liga a 2-a și campionatele
naționale de Futsal”.
Începând cu anul competițional 2011-2012, drepturile comerciale
(drepturile de reclamă, transmisie televizată etc.), inclusiv
dreptul de transmisie prin internet și telefonie mobilă asupra
competițiilor fotbalistice din Liga a 2-a și campionatele naționale
de Futsal, vor fi exploatate în mod independent de către fiecare
club în parte.
Începând cu sezonul următor, drepturile comerciale privind Cupa
României vor fi exploatate în mai multe pachete distincte. Toate
drepturile comerciale (drepturi de transmisie radio-tv, prin
internet, prin telefonie mobilă, drepturi de marketing sportiv,
etc.) aferente meciurilor din cadrul Cupei României (începând cu
faza 16-imilor) se vor vinde prin licitație deschisă, transparentă
și nediscriminatorie.
Drepturile media (drepturi audio – vizuale) vor fi împărțite
într-un număr de pachete separate care vor conține drepturi
exclusive sau non-exclusive, pentru diverse platforme media astfel:
drepturi radio, constând în dreptul de a transmite în direct prin
radiodifuziune meciurile din Cupa României, începând cu faza
16-imilor, sezonul 2014 – 2015, iar drepturi TV – transmisie în
direct, constând în dreptul de a transmite în direct toate
meciurile din cadrul Cupei României, începând cu faza
16-milor.
Principiul care va sta la baza cesionării drepturilor TV și radio –
transmisie directă este următorul: toate pachetele care conțin
drepturile pentru transmiterea în direct a meciurilor din cadrul
Cupei României, începând cu faza 16-imilor, nu vor putea fi
achiziționate de către un singur difuzor. Singura excepție care se
admite, în sensul că toate pachetele radio sau TV vor putea fi
achiziționate de un singur ofertant, este cazul în care vor exista
doar una sau două oferte pentru fiecare pachet. În acest caz se va
aplica regula că suma oferită de adjudecatar pentru toate aceste
pachete trebuie să fie mai mare decât suma obținută de FRF la
precedenta licitație pentru aceste drepturi.
Fiecare pachet va fi acordat ofertantului care va oferi cel mai
mare preț pentru pachetul respectiv. Drepturile pachetizate vor fi
acordate pentru o perioadă de maxim trei ani pentru fiecare ofertă.
Contractul încheiat nu va conține nicio clauză de reînnoire a
contractului în mod automat, la expirarea termenului pentru care a
fost încheiat.
Drepturile de reclamă și publicitate pe stadion/teren vor fi
valorificate de echipa organizatoare. Cu toate acestea, și FRF va
putea valorifica, în paralel și de o manieră ne-exclusivă,
drepturile de reclamă și publicitate pe stadion/teren.
În paralel cu investigația aflată în derulare la Consiliul
Concurenței, autoritatea română de concurență a efectuat o evaluare
preliminară a angajamentelor formulate de FRF și LPF în vederea
remedierii problemelor care ar putea constitui încălcări ale
legislației naționale și comunitare în domeniul concurenței.
După analiza opiniilor formulate de către terți, Consiliul
Concurenței poate să solicite părților emitente modificarea
propunerilor și poate să decidă acceptarea sau respingerea acestor
angajamente, în situația în care modificările nu sunt operate în
termenul specificat de autoritatea română de concurență. În acest
ultim caz, se consideră că întreprinderea a renunțat la
posibilitatea formulării de angajamente și autoritatea de
concurență va continua procedura de investigație.
„Scopul principal urmărit de Consiliul Concurenței prin acceptarea
de angajamente este acela de rezolva cu rapiditate și eficient o
problemă survenită în piață ca urmare a unui comportament
anticoncurențial al unei întreprinderi. Totodată, prin acceptarea
acestora avem în vedere împiedicarea repetării unor practici
anticoncurențiale, îmbunătățirea mediului concurențial și
realizarea unei economii de procedură prin reducerea duratei și a
costului unei investigații”, a declarat domnul Bogdan Chirițoiu,
președintele Consiliului Concurenței.
Autoritatea română de concurență invită persoanele fizice sau
juridice interesate de modalitatea în care sunt vândute drepturile
comerciale asupra competițiilor fotbalistice să transmită punctul
de vedere cu privire la angajamentele propuse de FRF și LPF.
Acestea pot fi trimise la Consiliul Concurenței până la data de 4
februarie 2011.
Sursa: Mediafax