Cum a ratat Steaua șansa de a deveni club european cu adevărat mare

Steaua a avut o șansă imensă de a arăta ca o echipă mare din Europa. Între 2008 și 2011, departamentul de marketing al clubului a inițiat o serie de acțiuni care au pus clubul din Ghencea în rândul lumii. Al lumii adevărate din fotbal. Din păcate pentru roș-albaștri, tot ce s-a construit atunci, s-a demolat total în ultimii trei ani.

Steaua a avut între 2008 și 2011 un departament de marketing condus de Bobby Durbac, fiul regretatului rugbyst Răducu Durbac.

Iată ce reușise în acea perioadă echipa de marketing a clubului:

  • 1. Muzeul clubului. Fanii puteau face turul stadionului Ghencea și puteau vizita Muzeul, care încorpora toată istoria echipei de fotbal.
  • 2. Revista oficială a clubului – apărea inițial lunar și prezenta aspecte din viața echipei, interviuri, vedete, juniori de perspectivă.
  • 3. Realizarea de programe de meci. Fanii puteau afla ultimele noutăți, echipele probabile, clasament și știri.
  • 4. FCSB Kids – special pentru atragerea copiilor în club și către Academia de copii și juniori. Numai în prima săptămână de la demararea proiectului se înscriseseră 500 de copii!
  • 5. Zonă de joacă pentru copii în spatele caselor de bilete, cu saltele gonflabile – tot pentru fcsb kids.
  • 6. Rețeaua de merchandising (totalitatea tehnicilor și previziunilor necesare pentru a se vinde marfa potrivită la locul potrivit, în cantitățile potrivite, la timpul potrivit și la prețul potrivit) – cu două magazine, unul la stadion, unul în complexul comercial Unirea, dar și 20 de dealeri în țară care comercializau produsele clubului.
  • 7. Cartea de istorie a clubului – scrisă de jurnalistul Cătălin Oprișan.
  • 8. Chioșcurile de catering de pe stadionul Ghencea.
  • 9. Ticketing online prin resurse proprii – primul club din România care a avut așa ceva.
  • 10. Licențe cu bere, vin, biciclete, papetărie.

Tot în acea perioadă a fost înregistrat la OSIM de departamentul de marketing și numele fcsb, gândit ca sub-brand, pentru că se dorea crearea pe partea de merchandising a unei linii de produse office, cum au toate cluburile mari, care trebuia dezvoltată cu Bigotti, sponsor atunci la echipă. În jurul fcsb, s-au creat fcsb ticketing, fcsb catering, fcsb kids (când s-a făcut și mascota stelio). fcsb era un sub-brand, cum au și marile cluburi europene. Exemplu: mcfc (Manchester City FC).

Toate cele de mai sus aveau un mare scop: suporterii să se simtă bine când vin la stadion. Iar prin toate acestea să crească apartenența la brand.
O dată cu FCSB, la OSIM au mai fost înregistrate mascota stelio și sloganul „Trup și suflet pentru culori”, de care actuala conducere a clubului a uitat cu desăvârșire. Interesant este că sub-brandul FCSB ar putea deveni acum, după scandalul cu MapN, chiar numele echipei!

Principalii „artizani” ai demolării acestei munci de trei ani, care începuse să aibă rezultate deosebite pentru fani și pentru imaginea clubului, au fost patronul Gigi Becali și fostul manager al clubului Meme Stoica. În primul rând, în 2011, Becali a mutat echipa din Ghencea, pierzându-se astfel câteva elemente importante de imagine, muzeul clubului și magazinul clubului, dar a lăsat fără birouri și departamentul de Marketing, cel care realizase toată acea revoluție de imagine.

Apoi, Meme Stoica îi purta sâmbetele șefului de la Marketing, Bobby Durbac, care reușise să vândă drepturile de televizare ale meciurilor amicale la o sumă mai mare decât autointitulatul „cel mai bun manager din România”. Surse din cadrul clubului spun că Meme i-a și sugerat lui Gigi Becali că „ăștia de la marketing mai mult consumă decât produc„, iar patronal, ușor influențabil, ar fi decretat imediat: „Bine, mă, atunci dă-i afară!” Meme Stoica a fost chiar auzit în acea perioadă strigând pe holurile clubului: „Cine dracu” a făcut FCSB-ul ăsta? Un idiot!„.

Cert este că Bobby Durbac a fost demis în 2011, iar Steaua a rămas ușor-ușor fără proiectele de imagine gândite de acesta. Între timp, imaginea clubului s-a degradat tot mai mult, ajungându-se acum în acest punct, când echipa a pierdut marca în instanță.

„Ceea ce am gândit noi atunci era să ne apropiem cât mai mult de suporteri. Targetul a fost să ajungem la ce fac cluburile de afară, bineînțeles raportat la România, că multe de afară nu se pot face aici. Am încercat să facem clubul cât mai comercial posibil după modelele cluburilor mari din străinătate”
Bobby Durbac, fost șef al Departamentului de Marketing al Stelei
 

Publicat: 19 01. 2015, 18:49
Actualizat: 20 01. 2015, 11:44